Oy Apotti Ab:n ylimääräinen yhtiökokous 19.5.2017
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalvelut -osastoa edustamaan kaupunkia Oy Apotti Ab:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa 19.5.2017, ja hyväksymään siellä käsiteltävät asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisesti sekä edistämään ajatusta, että Oy Apotti Ab alkaisi soveltaa omaan toimintaansa lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta.
Käsittely
Esteelliset: Pia Panhelainen
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 hyväksyä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyviä palveluja omistajilleen omakustannushintaan tuottavan Oy Apotti Ab -nimisen osakeyhtiön perustamisen yhdessä Vantaan kaupungin, Kauniaisten kaupungin, Kirkkonummen kunnan sekä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kanssa.
Oy Apotti Ab perustettiin kesäkuussa 2015 ja merkittiin kaupparekisteriin 15.7.2015. Yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain tarkoittamassa mielessä osakkeenomistajien sidosyksikkönä, jonka tarkoituksena on tuottaa palveluja yhtiön osakkeenomistajille. Yhtiö voi tuottaa rajallisen määrän palveluja myös ulkopuolisille kuitenkin siten, että se ei vaaranna yhtiön asemaa omistajiensa sidosyksikkönä. Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 38 %.
Yhtiön hallitus on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 19.5.2017. Ylimääräisessä yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksen muuttamista sekä suunnatun maksullisen osakeannin järjestämistä Tuusulan kaupungille ja Keravan kunnalle.
Kaupunginhallitus päätti 24.4.2017 hyväksyä Oy Apotti Ab:n osakassopimuksen muuttamisen sekä muutokset yhtiön yhtiöjärjestykseen, uusien osakkaiden liittymisen ehtoja koskevan merkintä- ja liittymissopimuksen sekä Keravan ja Tuusulan liittymisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttäjiksi. Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa Helsingin edustajia Oy Apotti Ab:n hallituksessa ja yhtiökokouksessa edistämään ajatusta, että Oy Apotti Ab alkaisi soveltaa omaan toimintaansa lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta.
Keravan ja Tuusulan liittyminen asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttäjiksi edellyttää tarvittavia osakeyhtiöoikeudellisia päätöksiä Oy Apotti Ab:lta. Päätökset tehdään yhtiön ylimääräisessä yhtiökokouksessa 19.5.2017.
Oy Apotti Ab:n hallituksen päätösesitykset vastaavat kaupunginhallituksen 24.4.2017 hyväksymää järjestelyä. Kaupunginhallituksen päätöksen perusteluissa todettiin, että Oy Apotti Ab:n perustajaosakkaiden hyväksyttyä Tuusulan ja Keravan järjestelmän käyttäjiksi, yhtiö vastaa liittymisprosessin läpiviennistä ja valmistelee liittymisiä koskevan esityksen ylimääräisen yhtiökokouksen käsiteltäväksi.
This decision was published on 02.06.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 09 310 25472