For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-003818
More recent handlings
§ 23
This decisionmaker is no longer active

Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelut

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen palveluntuottajiksi seuraavat tarjoukset:

1) Mielenterveysasiakkaiden tuettu asuminen

  1. Coronaria Hoiva Oy
  2. Mielenterveysyhdistys Etappi ry
  3. Eedi asumispalvelut Oy
  4. Lilinkotisäätiö sr
  5. Aspa Palvelut Oy
  6. Maisonkoti Oy
  7. Betesdasäätiö
  8. Sinivida Oy (Kantalettarenkujan asumisyksikkö)
  9. Sinivida Oy (Perustettava yksikkö)
  10. Mehiläinen Oy (Kajavan asumisyksikkö)
  11. Kattokodit Oy
  12. Sinivida Oy
  13. Attendo Oy (Perustettava yksikkö)
  14. Attendo Oy (Lassilan tukikodit)
  15. Hannah Ry
  16. Mehiläinen Oy (Perustettava yksikkö)
  17. Esperi Care Oy
  18. Uudenmaan asumispalvelut Oy

2) Mielenterveysasiakkaiden palveluasuminen

  1. Debora Oy
  2. Coronaria Hoiva Oy
  3. Lilinkotisäätiö sr (Mäkikoti)
  4. Lilinkotisäätiö sr (Viertokodin asumisyksikkö)
  5. Maisonkoti Oy
  6. Sinivida Oy
  7. Eedi Asumispalvelut Oy
  8. Sinivida Oy
  9. Attendo Oy (Lassilan tukikodit)
  10. Mehiläinen Oy (Perustettava yksikkö)
  11. Esperi Care Oy (Perustettava, Reppukuja)
  12. Esperi Care Oy (Perustettava, Tenholantie)
  13. Kattokodit Oy
  14. Attendo Oy (Perustettava yksikkö)
  15. Betesda-säätiö
  16. Aspa Palvelut Oy
  17. Mikeva Oy
  18. Mielenterveysyhdistys Etappi ry
  19. Mehiläinen Oy (Ykköskoti Kajava)

3) Mielenterveysasiakkaiden tehostettu palveluasuminen

  1. Debora Oy
  2. Lilinkotisäätiö sr (Sepänkoti)
  3. Lilinkotisäätiö sr (Koskikoti)
  4. Lilinkotisäätiö sr (Suutarinkoti)
  5. Eedi Asumispalvelut Oy
  6. Alvi ry
  7. Esperi Care Oy
  8. Lilinkotisäätiö sr (Viertokoti)
  9. Attendo Oy
  10. Lilinkotisäätiö sr (Pekinkoti)
  11. Uudenmaan asumispalvelut Oy
  12. Esperi Care Oy (Perustettava, Reppukuja)
  13. Esperi Care Oy (Perustettava, Tenholantie)
  14. Mehiläinen Oy
  15. Lilinkotisäätiö sr (Suutarinkoti)

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Pengerkosken hoitokoti Oy:n sekä Uudenmaan tukitupa Oy:n tarjoukset. Pengerkosken hoitokoti Oy:n asumispalvelu sijaitsee Helsingin ulkopuolella, vaikka tarjouspyynnössä edellytettiin, että asumispalvelu tulee sijaita Helsingissä. Uudenmaan tukitupa Oy tarjosi vain tuetun asumisen kohderyhmään, vaikka tarjouspyynnössä edellytettiin, että tuetun asumisen tarjoajan tulee tarjota lisäksi joko kohderyhmään 1 tai 2 tai molempiin.

Kilpailutuksessa tarjoajat tekivät tarjotusta asumisyksiköstä/asumisyksiköistään erilliset tarjoukset. Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edelle ilmoitetusti edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja mahdolliset lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Kilpailutuksen taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2017-003818 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 116 (2.5.2017). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella syntyy puitejärjestely. Tarjouskilpailu käynnistettiin 10.5.2017 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa on kolme (3) hankinnan kohdetta:
1) Mielenterveysasiakkaiden tuettu asuminen
2) Mielenterveysasiakkaiden palveluasuminen
3) Mielenterveysasiakkaiden tehostettu palveluasuminen

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jätön määräaikaan mennessä 14.6.2017 klo 12.00 saapui yhteensä 37 tarjousta.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Laadun ollessa vakioitu valintaperusteena oli hinta. Vertailun tulokset ilmenevät oheisesta vertailutaulukosta (liite 1). Vertailu laskettiin tarjouspyynnössä (liite 2) esitetyin perustein.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään nelivuotinen (4) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 1.1.2018. Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

This decision was published on 13.09.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Vilma Jussila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43260

vilma.jussila@hel.fi

Raili Hulkkonen, arviointipäällikkö, puhelin: 09 310 43740

raili.hulkkonen@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: Julkisuuslaki 7 § 2

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.