Sosiaali- ja terveystoimialan talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut -yksikön asiakasmaksupäällikön viran täyttämistä koskeva oikaisuvaatimus
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä sosiaali- ja terveysviraston asiakasmaksut ja perintä -yksikön henkilökunnan oikaisuvaatimuksen, joka koskee sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan 13.4.2017 § 8 tekemää päätöstä talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut -yksikön asiakasmaksupäällikön viran täyttämistä. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta päätöstä olisi muutettava.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 13.4.2017 § 8 ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella terveystieteen maisteri Anna-Maija Kääriäisen asiakasmaksupäällikön virkaan 1.6.2017 lukien. Varalle päätettiin ottaa valtiotieteen maisteri Nina Brunou. Tästä päätöksestä sosiaali- ja terveysviraston asiakasmaksut ja perintä -yksikön henkilökunta (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt liitteenä 1 olevan oikaisuvaatimuksen.
Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen allekirjoittajista lähes kaikki ovat selvityksen perusteella helsinkiläisiä ja siten kunnan jäseninä saaneet tehdä oikaisuvaatimuksen.
Kaupunginvaltuuston 3.5.2017 § 206 tekemän päätöksen mukaan jos ennen 1.6.2017 tehtyihin päätöksiin kohdistuvien oikaisuvaatimusten tai hankintaoikaisuvaatimusten käsittely on kesken uuden hallintosäännön tullessa voimaan 1.6.2017, eri toimielimille osoitetut oikaisuvaatimukset ja hankintaoikaisuvaatimukset käsittelee se uuden hallintosäännön mukainen toimielin, jolle asia kuuluisi, jos oikaisuvaatimuksen tai hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös olisi tehty 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön toimivaltamääräysten mukaisesti.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että asiakasmaksupäällikön viran täyttö käsitellään uudelleen ja virkaan valitaan tehtävää 1.2.2016 lukien hoitanut henkilö. Oikaisuvaatimuksen mukaan asiakasmaksupäällikön valinnassa ei ole otettu huomioon tehtäväkentän laajaa tuntemusta, valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin osallistumista, päätöksentekoa, muutoksenhakujen esittelyä ja kyselyihin vastaamista. Oikaisuvaatimuksen mukaan asiakasmaksut ja perintä -yksikön päällikkö on vaihtunut neljä kertaa kahden vuoden aikana. Yksikön toimintaa tulee kehittää ja siinä ottaa huomioon taloushallinnon ja sen prosessien sekä viraston ja laaja-alaisen asiakaspalvelun tuntemus sekä yksikön kokonaistilanne ja henkilöstön mielipide.
Toimialajohtajan selvitys viran täytöstä
Sosiaali- ja terveystoimialan asiakasmaksupäällikön vakinainen virka on ollut Helsingin kaupungin sisäisessä ilmoittautumismenettelyssä 28.2.−8.3.2017. Ilmoittautuneita ei ollut. Virka on ollut julkisesti haettavana 9.−23.3.2017.
Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta esimiestyöstä ja asiakasmaksuyksikön toiminnan tuntemusta. Kokemus sosiaali- ja terveystoimialalta luettiin eduksi.
Virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä. Yksi hakija ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella neljä henkilöä. Haastatteluun osallistuivat vs. osastopäällikkö Ann-Marie Turtiainen, talous- ja strategiapäällikkö Jussi Lind sekä työvoimasuunnittelija Tiina Luoma.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n mukaan toimialajohtaja on ollut toimivaltainen ottamaan palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan 13.4.2017 § 8 tekemä virkaanottopäätös ja oikaisuvaatimuksen johdosta 10.5.2017 antama lausunto sisältyvät päätöshistoriaan.
Virkaan valittu on suorittanut terveystieteen maisterin tutkinnon Kuopion yliopistossa vuonna 2008 pääaineenaan terveystiede. Lisäksi hän on suorittanut ammatillisen opettajan opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2012. Hän opiskelee parhaillaan hallintotieteiden maisterin tutkintoa Vaasan yliopistossa. Arvioitu valmistumisaika on 31.7.2018. Hän on toiminut vuodesta 2015 lukien Keravan kaupungin sosiaali- ja terveysvirastossa vastuualuejohtajana ja vuosina 2012−2015 avopalvelujohtajana. Aikaisemmin vuosina 2011−2012 hän on toiminut kehittämispäällikkönä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ja 2009−2012 ylihoitajana Kouvolan kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Laaja-alaista johtamis- ja esimieskokemusta hänellä on yhdeksän vuotta.
Varalle valittu on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 1994 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineinaan taloustiede, sosiologia ja psykologia. Lisäksi hän on suorittanut laskentatoimen yo-merkonomin tutkinnon Turun kauppaoppilaitoksessa vuonna 1989. Hän on toiminut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston asiakasmaksupäällikön sijaisuudessa 1.2.2016 lukien. Vuosina 2008−2012 hän on toiminut Helsingin terveyskeskuksessa ja vuosina 2013−2016 sosiaali- ja terveysvirastossa taloussuunnittelijana. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on vähän yli vuosi.
Asiakasmaksupäällikön tehtävänä on johtaa yksikkötasoisen kokonaisuuden toimintaa, taloutta ja henkilöstöä ja vastata sen tuloksellisuuden ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Yksikön tehtävänä on tulosidonnaisten asiakasmaksupäätösten määrittely ja päättäminen, laskutus, ostolaskujen tarkastus sekä asiakasmaksuihin liittyvät tallennustehtävät.
Yksikkö muodostuu kahdesta alayksiköstä. Asiakasmaksupäällikkö toimii näiden alayksiköiden esimiesten esimiehenä. Kokonaisuudessaan asiakasmaksuyksikössä työskentelee 28 henkilöä ja yksikön budjetti on n. 2 miljoonaa euroa.
Asiakasmaksupäällikön tehtävään vaadittavaa kokemusta, osaamista ja kykyjä on kartoitettu työkokemuksen ja hakemuksen lisäksi haastatteluilla. Näiden tuloksena on muodostettu kokonaiskuva hakijoista ja päädytty valittuun henkilöön.
Virkaan valitun henkilön sosiaali- ja terveysalan laaja tuntemus sekä vankka kokemus johtamisesta ja esimiestyöstä puoltavat valintaa. Hänen vahvuutenaan on myös asiakasmaksuprosessien tuntemuksen lisäksi vahva ote suorituksen johtamiseen ja operatiiviseen asioiden edistämiseen sekä prosessien sujuvoittamiseen.
Toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, virkaan valitun henkilön asiantuntemus asiakasmaksuista on selvitetty haastattelussa ja todettu, että hänen tehtäviinsä on kuulunut asiakasmaksujen määrittäminen ja asiakasmaksuista vastaaminen. Asiakasmaksut määräytyvät lainsäädännön perusteella ja ovat samanlaiset kaikissa kunnissa. Asiakasmaksujen muutoksenhakujen valmistelu perusteluineen ja niiden esittely poliittisille päätöksentekijöille on kuulunut valitun tehtäviin.
Toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, valinnassa on otettu huomioon yksikön kokonaistilanne, kehittämisvaatimukset, meneillään olevat lainsäädännön ja tietojärjestelmien muutosten vaatimukset sekä asiakaspalveluyksikön toimintaprosessien uudistamisen tarve. Valitulla on vahva kokemus muutosjohtamisesta sekä erilaisista paikallisista ja valtakunnallisista kehittämishankkeista. Hän on toiminut mm. kehittämispäällikkönä THL:ssä. Nykyisessä työssään hän on osallistunut maakuntauudistukseen liittyviin valmisteluihin ja ymmärtää hyvin muutoksen tuomat haasteet sekä tietojärjestelmien ja toimintaprosessien uudistamistarpeen.
Virkaan valitulla on tehtävässä edellytettyä johtamiskokemusta ja osaamista. Täytettävänä olevaan virkaan hänet on arvioitu ansioituneemmaksi kuin varasijalle valittu, koska hänellä on pidempi, monipuolisempi ja laajempi sosiaali- ja terveydenhuollon johtamiskokemus.
Arviointi
Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viranhoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.
Asiakasmaksupäällikön virkaan valitulla on tehtävään vaadittava koulutus, tehtävän kelpoisuusehtojen mukainen ja varalle valittua henkilöä pidempi, monipuolisempi ja laajempi sosiaali- ja terveydenhuollon johtamiskokemus sekä työkokemuksensa perusteella laajempi tehtävän alaan liittyvä tuntemus. Valitulla henkilöllä on paremmat edellytykset hoitaa asiakasmaksupäällikön tehtävää.
Asiakasmaksupäällikön viran täyttömenettelyssä hakijoiden koulutus ja työkokemus sekä muut ansiot on asianmukaisesti arvioitu toimialajohtajan päätöksentekoprosessissa, päätöksessä ja sen perusteluissa. Virkaan on valittu henkilö, jolla on tehtävään parhaat edellytykset. Varasijalle valitun ansiot ovat olleet päättäjän tiedossa.
Hallintolain 34 §:n mukaisesti virkaan valitulle ja varalle valitulle on varattu tilaisuus lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä oikaisuvaatimuksen ja toimialajohtajan lausunnon johdosta. Varalle valittu on toimittanut liitteenä 2 olevan vastineen. Oikaisuvaatimuksen tekijälle ja virkaan valitulle on varattu tilaisuus lausua mielipiteensä ja selityksensä vastineen johdosta. Virkaan valittu on toimittanut liitteenä 3 olevan vastineen. Oikaisuvaatimuksen tekijältä on lisäksi pyydetty selvitystä oikaisuvaatimuksen allekirjoittajista ja varattu tilaisuus vastineen antamiseen toimialajohtajan lausunnon johdosta. Oikaisuvaatimuksen tekijä on toimittanut liitteenä 4 olevan vastineen.
Toimialajohtajan päätös asiakasmaksupäällikön viran täyttämisestä ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, toimialajohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös muutenkaan ole lainvastainen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessa esittänyt seikkoja, joiden perusteella päätöstä voitaisiin pitää epätarkoituksenmukaisena. Toimialajohtajan päätöstä asiakasmaksupäällikön viran täyttämisestä ei ole syytä käsitellä uudelleen.
Sosiaali- ja terveysvirasto Talous- ja tukipalvelut 10.5.2017
Sosiaali- ja terveystoimialan asiakasmaksupäällikön vakinainen virka on ollut Helsingin kaupungin sähköisen rekrytointijärjestelmän sisäisessä ilmoittautumisessa ajalla 28.2. - 8.3.2017 (työavain 7-15-17). Ilmoittautumisaika päättyi 8.3. klo 16.00. Ilmoittautumisajan kuluessa kukaan ei ilmoittautunut asiakasmaksupäällikön virkaan. Ulkoinen virkahaku toteutettiin Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmän kautta ajalla 9.3. - 23.3.2017 (työavain 7-25-17). Hakuaika päättyi 23.3. klo 16.00. Lisäksi virkahausta tiedotettiin te-palvelujen verkkosivuilla 9.3. - 23.3.2017 sekä LinkedInissä 9.3. - 23.3.2017.
Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta esimiestyöstä ja asiakasmaksuyksikön toiminnan tuntemusta. Kokemus sosiaali- ja terveystoimialalta ilmoitettiin luettavan eduksi.
Sosiaali- ja terveystoimialan asiakasmaksupäällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä. Hakijoista yksi henkilö ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella neljä henkilöä.
Haastattelut pidettiin 7.4.2017. Haastatteluun osallistuivat vs. osastopäällikkö Ann-Marie Turtiainen, talous- ja suunnittelupäällikkö Jussi Lind ja työvoimasuunnittelija Tiina Luoma.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella valitun TTM Anna-Maija Kääriäisen asiakasmaksupäällikön virkaan 1.6.2017 lukien 3800 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.
Varalle päätettiin ottaa VTM Nina Brunou.
Virkaan valittu on suorittanut terveystieteen maisterin tutkinnon Kuopion yliopistossa vuonna 2008 pääaineenaan terveystiede. Lisäksi hän on suorittanut ammatillisen opettajan opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2012. Hän opiskelee parhaillaan hallintotieteiden maisterin tutkintoa Vaasan yliopistossa, ja arvioitu valmistumisaika on 31.7.2018. Hän on toiminut vuodesta 2015 lukien Keravan kaupungin sosiaali- ja terveysvirastossa vastuualuejohtajana ja vuosina 2012 - 2015 avopalvelujohtajana. Aikaisemmin vuosina 2011 - 2012 hän on toiminut kehittämispäällikkönä THL:ssa ja 2009 - 2012 ylihoitajana Kouvolan kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Laaja-alaista johtamis- ja esimieskokemusta hänellä on yhdeksän vuotta.
Varalle valittu on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 1994 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineinaan taloustiede, sosiologia ja psykologia. Lisäksi hän on suorittanut laskentatoimen yo-merkonomin tutkinnon Turun kauppaoppilaitoksessa vuonna 1989. Hän on toiminut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston asiakasmaksupäällikön sijaisuudessa 1.2.2016 lukien. Vuosina 2008 - 2012 hän on toiminut Helsingin terveyskeskuksessa ja vuosina 2013 - 2016 sosiaali- ja terveysvirastossa taloussuunnittelijana. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on vähän yli vuoden.
Asiakasmaksupäällikön tehtävänä on johtaa yksikkötasoisen kokonaisuuden toimintaa, taloutta ja henkilöstöä ja vastata sen tuloksellisuuden ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Yksikön tehtävänä on tulosidonnaisten asiakasmaksupäätösten määrittely ja päättäminen, laskutus, ostolaskujen tarkastus sekä asiakasmaksuihin liittyvät tallennustehtävät.
Yksikkö muodostuu kahdesta alayksiköstä. Asiakasmaksupäällikkö toimii näiden alayksiköiden esimiesten esimiehenä. Koko asiakasmaksuyksikön henkilöiden määrä on 28 ja budjetti noin 2 miljoonaa euroa.
Asiakasmaksupäällikön tehtävään vaadittavaa kokemusta ja osaamista ja kykyjä on kartoitettu työkokemuksen ja hakemuksen lisäksi haastatteluilla. Näiden tuloksena on muodostettu kokonaiskuva hakijoista ja päädytty valittuun henkilöön.
Valintaa virkaan puoltaa valitun henkilön sosiaali- ja terveysalan laaja tuntemus sekä vankka kokemus johtamisesta ja esimiestyöstä. Hakijan vahvuutena on myös asiakasmaksuprosessien tuntemuksen lisäksi vahva ote suorituksen johtamiseen ja operatiiviseen asioiden edistämiseen sekä prosessien sujuvoittamiseen.
Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että virkavalinnassa ei ole otettu huomioon virassa tarvittavaa sosiaali- ja terveysviraston asiakasmaksujen laajaa asiantuntemusta. Valitun henkilön asiantuntemus asiakasmaksuista on kuitenkin selvitetty haastattelussa ja todettu, että valitun tehtäviin on kuulunut asiakasmaksujen määrittäminen ja asiakasmaksuista vastaaminen. Asiakasmaksut määräytyvät lainsäädännön perusteella ja ovat samanlaiset kaikissa kunnissa. Työnsä kautta valittu ymmärtää asiakasmaksujen linkittymisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaan. Asiakasmaksujen muutostenhakujen valmistelu perusteluineen ja niiden esittely poliittisille päätöksentekijöille on kuulunut valitun tehtäviin.
Oikaisuvaatimuksessa on kuvattu asiakasmaksuyksikön tilanne ja asiakasmaksupäällikön tehtäviä ja vaaditaan, että yksikön henkilökunnan mielipide on otettava huomioon. Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa esitetään, on valinnassa otettu huomioon yksikön kokonaistilanne, kehittämisvaatimukset, meneillään olevat lainsäädännön ja tietojärjestelmien muutosten vaatimukset sekä asiakaspalveluyksikön toimintaprosessien uudistamisen tarve. Oikaisuvaatimuksessa epäillään lisäksi valitun osaamista tietyissä kehittämishankkeissa ja tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon maakuntauudistuksessa. Valitulla on vahva kokemus muutosjohtamisesta ja erilaisista paikallisista ja valtakunnallisista kehittämishankkeista. Hän on toiminut muun muassa kehittämispäällikkönä THL:ssä. Nykyisessä työssään hän on osallistunut maakuntamuutokseen liittyviin valmisteluihin ja ymmärtää hyvin muutoksen tuomat haasteet, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien uudistamistarpeen. Hän osaa suunnitella toimintaa siten, että haasteisiin pystytään vastaamaan.
Valitulla on tehtävässä edellytetty johtamiskokemus ja osaaminen. Hänet arvioitiin varasijalle valittua henkilöä ansioituneemmaksi tehtävään pitkäaikaisemman, monipuolisemman ja laajemman sosiaali- ja terveydenhuollon johtamis- ja kehittämiskokemuksen vuoksi kuin varalle valitulla.
Lisätiedot
Ann-Marie Turtiainen, va. osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
Kaupunginkanslia Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 13.04.2017 § 8
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Anna-Maija Kääriäisen asiakasmaksupäällikön virkaan 1.6.2017 lukien 3800 euron tehtäväkohtaisen palkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin. Koeaika on kuusi kuukautta.
Päätös on ehdollinen, kunnes Anna-Maija Kääriäisen terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista.
Varalle päätettiin ottaa Nina Brunou.
Päätöksen perustelut
Kaupunginvaltuusto päätti 22.6.2016, 196 § hyväksyä Helsingin kaupungin hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevat osat 1.6.2017 lukien, ja että hallintosäännön täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen sen voimaantuloa.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n mukaan toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät.
Viran täyttömenettely
Sisäinen ilmoittautuminen toteutettiin kaupungin eRekry-järjestelmän kautta ajalla 28.2.-8.3.2017 (työavain 7-15-17). Ilmoittautumisaika päättyi 8.3.2017 klo 16.00. Ilmoittautumisajan kuluessa kukaan ei ilmoittautunut asiakasmaksupäällikön virkaan.
Ulkoinen virkahaku toteutettiin Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmän kautta ajalla 9.3.-23.3.2017 (työavain 7-25-17). Hakuaika päättyi 23.3. klo 16.00. Lisäksi virkahausta tiedotettiin te-palvelujen verkkosivuilla sekä LinkedInissä.
Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta esimiestyöstä ja asiakasmaksuyksikön toiminnan tuntemusta. Kokemus sosiaali- ja terveystoimialalta ilmoitettiin luettavan eduksi.
Valintaprosessi
Sosiaali- ja terveystoimialan asiakasmaksupäällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä. Hakijoista yksi henkilö ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Liitteenä 1 on nimilista virkaa hakeneista.
Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella neljä henkilöä:
**********
**********
**********
**********
Haastattelut pidettiin 7.4.2017. Haastatteluun osallistuivat vs osastopäällikkö Ann-Marie Turtiainen, talous- ja suunnittelupäällikkö Jussi Lind ja työvoimasuunnittelija Tiina Luoma.
Hakija
**********
on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 1994 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineinaan taloustiede, sosiologia ja psykologia. Lisäksi hän on suorittanut laskentatoimen yo-merkonomin tutkinnon Turun kauppaoppilaitoksessa vuonna 1989. Hän on toiminut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston va. asiakasmaksupäällikkönä 1.2.2016 lukien. Vuosina 2008-2012 hän on toiminut Helsingin terveyskeskuksessa ja vuosina 2013-16 sosiaali- ja terveysvirastossa taloussuunnittelijana. Aiemmin hän on toiminut Vantaan kaupungilla 9 kk talousasiantuntijana ja vuosina 1994-2007 Telia Soneralla taloussuunnittelijana, controllerina ja analyytikkona. Lisäksi hän on toiminut vuodesta 1985 vuoteen 1993 erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on yhdestä kahteen vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 2009 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineina johtaminen, kansantaloustiede ja sosiaalipolitiikka. Lisäksi hän on suorittanut tradenomin tutkinnon ammattikorkeakoulu Heliassa vuonna 1998 suuntautumislinjanaan markkinointi. Hän on toiminut vuodesta 2010 Vantaan kaupungilla suunnittelijana ja josta hän on tällä hetkellä työlomalla toimien 09/16 lukien Työttömien Valtakunnallisessa Yhteistoimintajärjestössä hankepäällikkönä. Hän on toiminut vuosina 2012-2015 koulutus- ja kehittämispäällikkönä Valtakunnallisessa työpajayhdistyksessä ja ollut ko. ajan vapautettuna vakituisesta tehtävästään. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on kolmesta neljään vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut terveystieteen maisterin tutkinnon Kuopion yliopistossa vuonna 2008 pääaineenaan terveystiede. Lisäksi hän on suorittanut ammatillisen opettajan opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2012. Hän opiskelee parhaillaan hallintotieteiden maisterin tutkintoa Vaasan yliopistossa, ja arvioitu valmistumisaika on 31.7.2018. Hän on toiminut vuodesta 2015 lukien Keravan kaupungilla vastuualuejohtajana ja vuosina 2012-2015 avopalvelujohtajana. Aikaisemmin vuosina 2011-2012 hän on toiminut kehittämispäällikkönä THL:ssa ja 2009-2012 ylihoitajana Kouvolan kaupungilla. Laaja-alaista esimieskokemusta hänellä on yhdeksän vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Metropolian englanninkielisessä koulutusohjelmassa vuonna 2016 pääaineenaan laskentatoimi ja sivuaineena henkilöstöjohtaminen. Tradenomin ammattikorkeakoulututkinnon hän suoritti Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuonna 2010 suuntautumisopintoinaan taloushallinto ja rahoitus. Hän on toiminut Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu –liikelaitoksessa palveluvastaavana vuodesta 2010 lukien ja josta hän on tällä hetkellä työlomalla toimien 2/16 lukien Oy Apotti Ab:ssä asiantuntijatehtävässä. Hän on toiminut vuosina 2014-2015 (yhteensä vuoden) Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston talouspäällikkönä vapautettuna omasta tehtävästään. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on noin viisi vuotta.
Perustelut valintaesitykselle
Asiakasmaksupäällikön tehtävänä on johtaa yksikkötasoisen kokonaisuuden toimintaa, taloutta ja henkilöstöä ja vastata sen tuloksellisuuden ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Yksikön tehtävänä on tulosidonnaisten asiakasmaksupäätösten määrittely ja päättäminen, laskutus, ostolaskujen tarkastus sekä asiakasmaksuihin liittyvät tallennustehtävät.
Yksikkö muodostuu kahdesta alayksikkötason 5 kokonaisuudesta, jotka ovat:
1. Asiakasmaksut 1 |
2. Asiakasmaksut 2 |
Asiakasmaksupäällikkö toimii esimiehenä alayksikköön kuuluvien kokonaisuuksien esimiehille. Henkilöstömäärä on noin 30 ja budjetti noin 2 milj. euroa.
Edellä kuvattuja kykyjä ja ominaisuuksia on kartoitettu työkokemuksen ja hakemuksen lisäksi haastatteluilla. Näiden tuloksena on muodostettu kokonaiskuva hakijoista ja päädytty esitettyyn henkilöön.
Anna-Maija Kääriäisen valintaa virkaan puoltaa sosiaali- ja terveysalan laaja tuntemus sekä vankka kokemus esimiestyöstä. Hakijan vahvuutena on myös asiakasmaksuprosessien tuntemuksen lisäksi vahva ote suorituksen johtamiseen ja operatiiviseen asioiden edistämiseen sekä prosessien sujuvoittamiseen.
Nina Brunoun valintaa varalle puoltaa taloushallinnon osaaminen ja sosiaali- ja terveysalan tuntemus.
Lisätiedot
Ann-Marie Turtiainen, va. osastopäällikkö, puhelin: 310 42373
This decision was published on 23.08.2017
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Merja Piilola, lakimies, puhelin: 09 310 46496