Metsätyökonepalvelujen hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-004387
More recent handlings
§ 8

Metsätyökonepalvelujen hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä puitesopimukset metsätyökonepalvelujen hankinnasta Puutbois Mikkonen ja Kurkinen Ay sekä Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy kanssa ajaksi 1.8.2017 - 31.7.2020.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran ympäristönhoidon tekemään tilauksia palveluntuottajaksi valituilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 750 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän sopimuksen allekirjoittamisella. Palveluntuottajaksi valittujen kanssa tehdään sopimukset vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, että palveluntuottajaksi valittuja ei rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Pöytäkirjanote Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset 26.4.2017. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on metsätyökonepalvelujen hankinta Staran ympäristönhoidon tarpeisiin.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.5.2017 mennessä. Määräaikaan mennessä ei esitetty kysymyksiä. Tarjouspyyntöasiakirjat ovat päätöksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 2.6.2017 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Määräaikaan mennessä saatiin kaksi (2) tarjousta:
Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy
Puutbois Mikkonen ja Kurkinen Ay

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Todettiin, että tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset.

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa palveluntuottajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin lain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintayksikkö on pyytänyt molemmilta tarjoajilta hankintalain mukaiset selvitykset 2.6.2017. Oikeusrekisterikeskuksen ilmoittama käsittelyaika on seitsemän (7) työpäivää, mutta palveluntuottajien mukaan oikeusrekisterikeskus ei ole pystynyt toimittamaan rikosrekisteriotteita ilmoittamassaan käsittelyajassa. Hankintaprosessin aikataulussa pysymisen johdosta hankintayksikkö tarkastaa palveluntuottajien pakolliset ja harkinnanvaraiset poissulkemisperusteet vasta päätöksen teon jälkeen. Palveluntuottajaksi valittujen kanssa tehdään sopimukset vasta kun hankintayksikkö on varmistanut, että palveluntuottajaksi valittuja ei rasita mikään pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Tarjouspyynnössä ilmoitettu tarjouksen valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Hintavertailun maksimi 90 pistettä ja työkonekuljettajien ammattikokemuksen maksimi 10 pistettä. Hintavertailu on tehty tarjouslomakkeessa ilmoitettujen määräarviot (kertoimet) huomioon ottaen. Hinnaltaan halvimmalle tarjoajalle on annettu maksimipisteet (90 pistettä) ja muut tarjoajat on pisteytetty suhteessa halvimpaan.

Työkonekuljettajien työkokemuksen pisteytysperusteet ovat seuraavat:
vähintään 2 vuotta – 3 vuotta => 2 pistettä
yli 3 vuotta – 5 vuotta => 4 pistettä
yli 5 vuotta – 8 vuotta => 6 pistettä
yli 8 vuotta => 8 pistettä
Ammatillisesta metsäkonekuljettajan koulutuksesta kuljettajille on annettu kaksi (2) pistettä.

Työkoneiden kuljettajille on laskettu yksilökohtaiset työkokemus- ja ammattikoulutuspisteet edellä kuvatun mukaisesti. Ammattikokemuksen pisteytys on tehty tarjoajan ensisijaisesti tarjotusta kaato- ja ajokoneiden kuljettajista. Yksilökohtaisista kuljettajien ammattikokemuspisteistä on laskettu kaato- ja ajokonekuljettajien ammattikokemuksen keskiarvo ja maksimi pistemäärä on kymmenen (10) pistettä.

Tarjouspyynnössä ilmoitettujen tarjouksen valintaperusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin on Puutbois Mikkonen ja Kurkinen Ay, jonka kokonaispistemäärä on 100,0 pistettä. Toiseksi sijoittuneen Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n kokonaispisteet ovat 93,3 pistettä.

Sopimusehtojen mukaan puitesopimukseen perustuvia erillisiä tilauksia tehdään tarjousvertailun mukaisessa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Mikäli tarjousvertailun kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntuottaja ei pysty toteuttamaan tilauksen mukaista työtä, tilaus tehdään kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisella listalla seuraavaksi parhaiten sijoittuneelle. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus, sopivuus ja työkoneen varustus. Palveluntuottajaksi valittuja ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

This decision was published on 08.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jouko Laakso, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39250

jouko.laakso@hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Antti Rautiainen, metsäpalvelupäällikkö ts., puhelin: 09 310 22004

antti.j.rautiainen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Tarjousvertailu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.