For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-004442
More recent handlings
Case 6. / 118 §
This decisionmaker is no longer active

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasumisen hankinnan periaatteista ja ehdoista sekä hankintavaltuudesta päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä alle 65-vuotiaiden monisairaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveysvirastoa tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osaston osastopäällikön

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
  • päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.8.2016 § 196 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että osastopäällikön osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut-osaston osastopäällikön tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut-osasto järjestää ympärivuorokautista palveluasumista monisairaille alle 65-vuotiaille kolmessa omassa toimintayksikössä (Koskelan palveluasumisyksikkö, Roihuvuoren palvelutalo, Siltamäen palvelukoti), ostaa sitä puitesopimuksilla ja tarjoaa asiakkailleen myös palvelusetelivaihtoehdon.

Vuonna 2016 kaupungin omien palveluasumispaikkojen määrä oli noin 110 paikkaa. Palveluasumisen puitesopimuspaikkoja ostettiin vuoden 2016 joulukuussa yhteensä 191. Palveluseteliasiakkaita vuoden 2016 aikana tässä kohderyhmässä ei ollut yhtään, vaikka palvelusetelivaihtoehto on olemassa myös tälle kohderyhmälle.

Kaupunki ostaa kaavailulla sopimuskaudella arviolta noin 200–300 palveluasumisen paikkaa.

Tarjouskilpailu

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Hankinnan kohteina ovat:

1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (KOHDE A)

2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen monisairaille fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (KOHDE B)

Jokaisesta tarjottavasta toimintayksiköstä tulee tehdä oma tarjouksensa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 2). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1−3 (tarjouspyyntöluonnos, palvelukuvausluonnos, sopimusluonnos).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut ne.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä palveluasumista. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus molemmissa hankinnan kohteissa. Tarjousten vertailussa hinnan painoarvo on 90 prosenttia ja laadun 10 prosenttia.

Hintavertailu tehdään vuokran, ateria- ja palvelumaksun yhteenlasketulla summalla. Kaupunki määrittää kiinteän 450 euron perusmaksun, joka lisätään vertailuhinnan päälle. Näistä neljästä maksusta koostuu palvelun kuukausihinta. Kiinteään perusmaksuun sisältyvät hallinnon kustannukset, yleisten tilojen siivous, kiinteistönhuolto, virkistyspalvelut, turvapalvelun ylläpitokustannukset ja sähkö. Asukkaan ollessa poissa kaupunki maksaa vain vuokran ja perusmaksun.

Tarjoaja voi saada laatupisteitä esittämällä osallisuuteen, osallistamiseen ja verkostojen hyödyntämiseen liittyviä työmenetelmiä ja toimintatapoja, joita palveluntuottaja toteuttaa sopimuskaudella. Vähimmäisvaatimuksissa edellytetään kaikilta palveluntuottajilta asiakasta kuntouttavaa ja elämänlaatua edistävää toimintaa.

Puitejärjestelyyn valitaan hankinnan kohteittain ja kokonaispistemäärän perusteella kaikki asetetut vaatimukset laatukriteerit täyttävät tarjoukset. Näin varmistetaan riittävä kapasiteetti ja muun muassa sijainniltaan riittävän monipuolinen yksiköiden määrä kaupungin käyttöön koko sopimuskauden ajaksi.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2018. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Close

This decision was published on 10.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 113, 114, 115, 116 (A), 117 (A), 118 (A), 119, 120, 121 (A), 123, 124, 125, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ja 134 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 116 (B), 117 (B), 118 (B), 121 (B) ja 122 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

ninna.katajainen@hel.fi

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: Muu salassapidon peruste, Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.