For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-004525
More recent handlings
§ 24
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi, Folkhälsan Välfärd Ab, Kristinagården, Kauppalantie 9, 00320 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuuden arviointi koskee Folkhälsan Välfärd Ab:n kohdetta Kristinagården osoitteessa Kauppalantie 9, 00320 Helsinki.

Toiminnanharjoittajan laatiman poistumisturvallisuusselvityksen ja määräaikaisella palotarkastuksella 5.5.2017 tehtyjen havaintojen perusteella pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Poistumisturvallisuuden saattamiseksi laissa säädettyjen vaatimusten mukaiseksi pelastusviranomainen antaa seuraavan korjausmääräyksen:

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma. Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan riittävälle tasolle vuoden 2019 loppuun mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.12.2017

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, tulee pelastusviranomaisen antaa poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Kohde on 48-paikkainen nelikerroksinen palvelutalo, jossa on asukkaita poistumisturvallisuusselvityksen mukaan yhteensä 42. Asukkaista suurella osalla toimintakyky on eriasteisesti alentunut havainto-, ymmärrys- ja/tai liikuntakyvyn osalta. Asukkaista 4 on täysin avustettavia. Henkilökuntaa on paikalla ympärivuorokautisesti, vähimmillään yöaikana yksi. Rakennuksessa on kaksi erillistä palo-osastoitua porrashuonetta, jotka johtavat suoraan ulos. Kerroskäytävällä sijaitsevat asuinhuoneet on palo-osastoitu osiin jaolla 15 minuuttia paloa kestävillä ovilla. Porrashuoneen yhteydessä olevat asuinhuoneet on palo-osastoitu 30 minuuttia paloa kestävillä ovilla. Osassa asuinhuoneista on parvekkeet.

Kohteessa on palovaroitinjärjestelmä. 1. kerroksen aulassa on palovaroitinjärjestelmän näyttölaite, joka ilmaisee kerroksen, josta hälytys on tullut. Hälyttävän huoneen oven edustalla on myös hälytyksen ilmaiseva valo. Tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla eikä tiloja valvota automaattisella paloilmoittimella.

Edellä mainituilla perusteilla pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta henkilökunnan toimenpitein ei ole kaikissa tilanteissa mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu seuraaviin oletuksiin:
- tiloissa ei ole sammutuslaitteistoa, jolloin turvalliseen poistumiseen käytettävissä oleva aika palo-osastosta on 2-3 minuuttia
- tiloissa ei ole automaattista paloilmoitinta, jolloin lisäavun saapuminen paikalle mahdollisessa hätätilanteessa kestää pidempään ja lisäavun hälyttäminen vie henkilökunnan resursseja tarvittavilta ensitoimilta (hälytyksen paikantaminen, asukkaiden evakuointi, alkusammutus)
- kaikki asukkaat eivät kykene omatoimiseen poistumiseen vaaratilanteissa
- pelastamiseen on vähimmillään käytettävissä vain yksi henkilökunnan jäsen

This decision was published on 03.10.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Sami Mård, palotarkastaja, puhelin: 09 31030128

sami.mard@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje 2017.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.