Oikaisuvaatimus kansliapäällikön päätökseen henkilöstön siirrosta hankintakeskuksesta, tietokeskuksesta ja henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksesta kaupunginkansliaan
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen koskien kansliapäällikön päätöstä henkilöstön siirrosta hankintakeskuksesta, tietokeskuksesta ja henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksesta kaupunginkansliaan 28.4.2017 (19 §). Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kansliapäällikön päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen tekijä on asiassa asianosainen, joten hänellä on ollut oikeus tehdä asiassa oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimus koskee kansliapäällikön päätöstä 28.4.2017 (19 §), jolla on siirretty henkilöstöä hankintakeskuksesta, tietokeskuksesta ja henkilöstön kehittämispalvelut liikelaitoksesta kaupunginkansliaan.
Tekijä perustelee oikaisuvaatimustaan seuraavasti:
Kansliapäällikön päätöksessä todetaan seuraavaa: "Kansliapäällikkö päätti siirtää liitteessä 1 mainitut vakanssit nykyisine palkkaetuineen, avoimet vakanssit sekä liitteessä mainitut viranhaltijat toisiin virkoihin kaupunginkansliaan 1.6.2017 lukien." Kansliapäällikön päätöksellä on siten siirretty vain vakanssit, mutta ei henkilöitä vakansseineen. Työsuhteisia henkilöitä ei ole siirretty kaupunginkansliaan vaan heidän tilanteensa on epäselvä.
Kansliapäällikön päätöksen perusteluissa on viitattu hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 9 -kohtaan perusteluna viranhaltijoiden ja virkojen siirtämiseen. Työsuhteisten osalta on todettu vain, että kansliapäällikkö tekee siirtopäätökset myös työsuhteisten osalta, mutta ei ole mainittu, mihin tämä toimivalta perustuisi.
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että kansliapäällikön päätöksellä on siirretty vain vakanssit eikä henkilöitä ja ettei kansliapäälliköllä ole ollut toimivaltaa siirtää työsuhteisia henkilöitä.
Kansliapäällikön päätöksellä on sanavalinnasta huolimatta siirretty henkilöt vakansseineen. Päätöksen tarkoituksena on siten ollut sekä henkilöiden että vakanssien siirtäminen kaupunginkansliaan. Tarkoitus käy ilmi päätöksen otsikosta, jossa nimenomaisesti mainitaan henkilöstön siirto kaupunginkansliaan.
Kansliapäälliköllä on toimivalta siirtää myös työsuhteisia henkilöitä. Voimassa olevan hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 9 -kohdan mukaan kansliapäällikön toimivaltaan kuuluu päättää viran ja viranhaltijan siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä sekä päättää työntekijän siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä. Myös ennen nykyisen hallintosäännön voimaantuloa kansliapäälliköllä on ollut toimivalta siirtää myös työsuhteisia henkilöitä.
Oikaisuvaatimus tulee hylätä, koska ei ole esitetty laillisuus- eikä tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kansliapäällikön päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.
Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö/U 28.04.2017 § 19
Päätös
Kansliapäällikkö päätti siirtää liitteessä 1 mainitut hankintakeskuksen, tietokeskuksen ja henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen palveluksessa olevien henkilöiden vakanssit nykyisine palkkaetuineen, avoimet vakanssit sekä liitteessä mainitut viranhaltijat toisiin virkoihin kaupunginkansliaan 1.6.2017 lukien.
Päätöksen perustelut
1.6.2017 voimaan tulevan hallintosäännön mukaisesti kansliapäällikkö päättää viran ja viranhaltijan siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä (12 luku 1 momentti 1 § 9 kohta). Kansliapäällikkö tekee siirtopäätökset myös työsuhteisten osalta.
Kaupungin strategiaohjelman (2013–2016) mukaisesti kaupungin organisaatiota kehitetään asukkaiden palvelujen parantamiseksi. Toimenpiteenä on mm. tukipalvelujen keskittämisen jatkaminen.
Johtamisuudistuksen ja hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevia osia koskevan kaupunginvaltuuston päätöksen (22.6.2016 § 196) perusteluissa todetaan nykyisen kaupunginkanslian tehtäviin yhdistetyn tietokeskuksen ja henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen tehtävät. Lisäksi perusteluista todetaan lisätyn kaupunginkanslian tehtäviin osa hankintakeskuksen tehtävistä.
Hankintakeskuksessa johtamisuudistusta on käsitelty koko viraston yhteisissä hankintajohtajan uudistusinfoissa 17.3.2016, 19.5.2016, 3.6.2016, 13.9.2016, 12.10.2016, 15.11.2016, 14.12.2016, 11.1.2017, 8.2.2017 ja 5.4.2017. Infoista on laadittu muistiot.
Varsinaiset hankintapalvelujen ja hallinnon henkilöstöä koskevat yhteistoimintatilaisuudet on pidetty uudistuksen aikataulun ja yhteistoimintasuunnitelmien mukaisina: 3.6.2016 käsiteltiin kaupunginjohtajan esitys kaupunginhallitukselle oheisaineistoineen, 30.11.2016 käsiteltiin kaupunginkanslian toimintasääntö ja 8.2.2017 käsiteltiin hankintapalvelujen ja hallinnon järjestelyt. Kaikista tilaisuuksista on laadittu muistiot.
Hankintakeskuksen hankintapalvelujen ja hallinnon henkilöstölle pidettiin työntekijä- ja ryhmäkohtaiset yhteistoimintatilaisuudet helmi-maaliskuussa 2017. Tilaisuuksista on laadittu muistiot. Henkilösiirtoja koskevat asiat ja dokumentit on käsitelty hankintakeskuksen johtoryhmässä, joka on myös hankintakeskuksen henkilöstötoimikunta. Johtamisuudistus on ollut johtoryhmän asialistalla vakioasiana kokouksesta 18/2015 alkaen. Kokouksista on laadittu muistiot. Asiaa käsittelevissä työryhmissä on ollut henkilöstön edustus.
Tietokeskuksen kaupunkitutkimusosaston sekä tilasto- ja tietopalveluosaston yhteistoimintatilaisuudet pidettiin 16.3.2017. Molemmissa tilaisuuksissa kirjattiin kannanottona, että kaupunkitutkimusosaston henkilöstö pitää tärkeänä, että henkilöstö on mukana yksikkö- ja osastorajat ylittävien palveluprosessien suunnittelussa, kuten julkaisutoiminnan järjestämisessä, viestinnässä sekä tietojärjestelmien ja IT-asioiden kehittämisessä ja ylläpidossa. Lisäksi tilasto- ja tietopalveluosaston yhteistoimintatilaisuudessa kirjattiin henkilöstön toivovan 31.5.2017 päättyvien määräaikaisten tehtävälisien osalta mahdollista jatkopäätöstä mahdollisimman pian, mikäli kyseiset tehtävät jatkuvat.
Tietokeskuksen kaupunginarkistossa yhteistoimintatilaisuudet pidettiin tiimeittäin. Tietopalvelu ja aineistohallinta -tiimin ja sähköisen säilyttämisen tukipalvelu -tiimin yhteistoimintatilaisuudet olivat 15.3.2017. Väliarkistotiimin yhteistoimintatilaisuus oli 16.3.2017. Tietopalvelu ja aineistohallinta -tiimin kannanottona oli, että tiimin uusien jäsenten työtehtävät on selvitettävä sekä myös se tuleeko tiimin nykyisille jäsenille uusia tehtäviä. Tiimin henkilöstö kokee, että uudistuksesta ei ole tiedotettu riittävästi, eikä muutoksesta ole keskusteltu avoimesti. Samoin mahdollisuutta avoimeen keskusteluun ja vaikuttamiseen ei ole annettu. Tärkeänä pidettiin, että jatkossakin kaupunginarkistossa tiedetään vastuuhenkilöt uusilla toimialoilla. Sähköisen säilyttämisen tukipalvelu -tiimin kannanottona oli, että jatkossa tehtävänimikkeet ja palkat yhdenmukaistetaan. Väliarkistotiimin kannanottona oli, että tiimissä on kiinnostusta myös muihin tiedonhallintayksikön tehtäviin ja osaamisen laajentamiseen.
Tietokeskuksen henkilökohtaiset yhteistoimintatilaisuudet on pidetty 6.3.2017–15.3.2017 välisenä aikana tietokeskuksen kaikille hallinto-osaston 12 henkilölle. Tilasto- ja tietopalveluosastolla oli yksi henkilökohtainen yhteistoimintatilaisuus 17.3.2017. Kaupunginarkistossa oli neljä henkilökohtaista yhteistoimintatilaisuutta ajalla 13.3.2017–16.3.2017. Viranhaltijoiden henkilökohtaiset yhteistoimintakuulemiset pidettiin johtajalle 14.3.2017, kehittämispäällikölle, tutkimuspäällikölle sekä tilasto- ja tietopalvelupäällikölle 17.3.2017 ja arkistotoimen päällikölle 22.2.2017.
Yhteistoiminnan toteutumista ja aikataulua on käsitelty tietokeskuksen laajennetussa johtoryhmässä 13.3.2017.
Henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksessa johtamisjärjestelmän ja organisaation uudistusta on käsitelty yhteistoimintatilaisuuksissa 6.6.2016 ja 1.12.2016.
Kannanottona kirjattiin 6.6.2016 pidetyssä tilaisuudessa, että perustettaviin henkilöstön kehittäminen -liikelaitoksen toimintoja koskeviin työryhmiin tulee valita henkilöstön edustaja ja hänen varahenkilönsä asiantuntemuksen varmistamiseksi. Eriäviä näkemyksiä ei tilaisuudessa esitetty.
Kannanottona kirjattiin 1.12.2016 pidetyssä tilaisuudessa, että sosiaali- ja terveys -toimialalle siirtyvän ammatillisen täydennyskoulutuksen toteuttamiseen ei riitä neljä henkilötyövuotta, mikäli toiminta jatkuu nykyisellään. Koulutuksen toteuttaminen edellyttää paljon tukityötä, mistä syystä myös asiakaskoordinaattoripanoksen tarve tulisi mahdollisessa siirrossa huomioida. Lisäksi toivottiin selkeytystä henkilöstön sijoittelusta ja mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Henkilöstö on huolissaan siitä, tunnetaanko osaamista ja työkokemusta riittävästi. Lisäksi todettiin asiakaskoordinaattoreilla olevan merkittävä tukirooli erilaisten palvelujen onnistumiseen. Heidät tulee jatkossakin sijoittaa konsulttien kanssa samaan yksikköön ja fyysisesti samoihin tiloihin.
Henkilökohtaiset yhteistoimintatilaisuudet on pidetty 1.-9.2.2017 välisenä aikana koko henkilöstön kehittämispalvelu -liikelaitoksen henkilöstölle mukaan lukien työvapailla ja opintovapailla olevat henkilöt. Lisäksi kuukausittaisten johtoryhmien esityslistan ensimmäisenä asiana on ollut johtamisjärjestelmän muutos ja tältä osin johtoryhmäkokoukset ovat olleet avoimia koko henkilöstölle.
Lisätiedot
Anna Kari, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 25757
Sami Rantanen, projektipäällikkö, puhelin: 310 25235
This decision was published on 03.07.2017
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Nina Ryhänen, ma. lakimies, puhelin: 09 310 25489