For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-005267
More recent handlings
Case 3. / 191 §
This decisionmaker is no longer active

Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen käyttöoikeussopimuksen kilpailutus

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän muutetun esityksen mukaisesti Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa hallintojohtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
  • päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Hankintalakimies Jukka Harno oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään seuraavalla tavalla: "Tarjouspyynnön liitteisiin lisätään tarvittaviin kohtiin erityisruokavalioihin runsasenergiainen ja vegaaninen vaihtoehto sekä vegaaninen vaihtoehto kahvimaidolle."

Lisäksi esittelijä korjasi esittelijän perusteluista Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta -kohdan ensimmäisen kappaleen viimeisen lauseen kuulumaan seuraavasti: "Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa alimman tarjoushinnan antanut tarjoaja."

A.) Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B.) Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa hallintojohtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen
  • päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Close

Hankintalakimies Jukka Harno on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan Munkkiniemen palvelukeskuksen ja samassa talossa sijaitsevan päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2014 silloisen Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous- sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen ja liikelaitoksen näiden palvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle Palmia Oy:lle. Silloiset kaupungin virastot ja laitokset solmivat siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti Palmia Oy:n kanssa määräaikaiset sopimukset yhtiön tuottamista palveluista. Sopimusten pituus on sovitusta palvelukokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Munkkiniemen palvelukeskuksen sopimus Palmia Oy:n kanssa on päättymässä vuoden 2017 ja 2018 vaiheessa. Tästä johtuen käyttöoikeussopimus ollaan kilpailuttamassa.

Munkkiniemen palvelukeskuksen asiakkaat ovat helsinkiläisiä eläkeläisiä tai työttömiä. Toiminnan tavoitteena on tukea asiakkaiden toimintakykyä ja tarjota kotona asumista tukevia palveluja. Asiakas maksaa itse käyttämänsä ateria- ja kahvilapalvelut palvelutuottajalle.

Päivätoiminta Sinilinnun asiakkaat ovat monisairaita ikääntyneitä kotona asuvia henkilöitä. Päivätoiminnan tavoitteena on tukea ensisijaisesti muistisairaiden asiakkaiden ja/ tai omaishoidettavien kotona asumista. Ylläpitää omatoimisuutta ja itsenäistä tai tuettua selviytymistä kotioloissa ja tukea omaishoitajien jaksamista. Ateriapalvelut kuuluvat osaksi päivätoimintaa.

Tarkempi kuvaus asiakaskunnasta ja käyttöoikeuden kohteesta on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.

Tarjouskilpailu

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen ja hankintapalvelujen yhteistyönä. Lisäksi valmistelussa on kuultu Munkkiniemen palvelukeskuksen edustajia.

Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset, joiden tulee ehdottomasti täyttyä. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja palvelun vähimmäisvaatimukset.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1−11. Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei saa julkaista ennen kuin se on julkaistu ensin Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja tämän jälkeen HILMA-ilmoituskanava Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Tästä syystä tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Osatarjoukset

Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia. Sopimuksen jakaminen osiin tekee palvelun toteuttamisesta teknisesti vaikeaa, koska palvelun tarjoajan edellytetään osana käyttöoikeussopimusta vuokraamaan Helsingin kaupungin tilakeskukselta Munkkiniemen palvelukeskuksen keittiön ja ruokasalin palvelun toteuttamiseen.

Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa tarjoushinnan antanut tarjoaja.

Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 15.1.2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kahden vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sopimusluonnos on liitteessä 11.

Close

This decision was published on 23.08.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 189, 190, 191 (A), 193, 194, 195, 196, 197, 198, 200, 206 ja 207 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 191 (B), 199, 201 ja 202 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Kari Salovaara, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

kari.salovaara@hel.fi

Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42373

ann-marie.turtiainen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)
5. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
6. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)
7. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)
8. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §
9. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)
10. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)
11. Confidential: Hankintalaki 1397/2016 60 §, 138 §)

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.