Vahingonkorvaus, puun kaatuminen räystään päälle 27.3.2017 Joonaksenkuja 8, Pitäjänmäki

HEL 2017-005299
More recent handlings
Case 16. / 132 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.12.2019 § 50 (puun aiheuttama kiinteistövaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää hakijan oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska se on saapunut oikaisuvaatimuksen jättämiselle asetetun määräajan umpeutumisen jälkeen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö on 19.12.2019 (50 §) päätöksellään hyväksynyt 27.3.2017 osoitteessa Joonaksenkuja tapahtuneeseen puun kaatumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen seuraavasti: Hakijalle on korvattu kohtuulliseksi katsotut 2 833,00 euroa. Enemmät vaatimukset on hylätty näytön puuttuessa. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 27.3.2017 osoitteessa Joonaksenkuja tapahtuneeseen puun kaatumiseen liittyen.

Perustelut

Hakija on ottanut yhteyttä Helsingin kaupunkiin sähköpostitse 11.1.2020 ja vaatinut viikon lisäaikaa oikaisuvaatimuksen tekoon. Määräaika oikaisuvaatimuksen jättämiselle on lakisääteinen, eikä siihen voida myöntää lisäaikaa viranomaisen päätöksellä.

Hakijan kertoman mukaan tieto päätöksestä on saapunut hakijalle postitse vasta 10.1.2020. Kaupunki ei ole vastuussa postin jakelusta. Oikaisuvaatimuksen tekeminen olisi tällöinkin ollut mahdollista tehdä määräajan puitteissa, 13.1.2020 mennessä.

Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kuntalain 138 §:n mukaan 14 päivää päätöksen tiedoksisaannista. Mikäli päätös on annettu tiedoksi e-kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua e-kirjeen lähettämisestä. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Viranhaltijapäätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeitse 23.12.2019. Oikaisuvaatimus on saapunut sähköpostitse 15.1.2020 klo 15.47. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on umpeutunut 13.1.2020 klo 16.15.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta jättää hakijan oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska se on saapunut oikaisuvaatimuksen jättämiselle asetetun määräajan umpeutumisen jälkeen.

Sovellettu lainsäädäntö

Kuntalaki (410/2015) 138 § ja 139 §

Hallintolaki (434/2003) 49 c § 2 mom.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Hallintopäällikkö 19.12.2019 § 50

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen seuraavasti: Hakijalle korvataan kohtuulliseksi katsotut 2 833,00 euroa. Enemmät vaatimukset hylätään näytön puuttuessa.

Päätöksen perustelut

Hakija on 3.5.2017 esittänyt kaupungille vielä erittelemättömän vahingonkorvausvaatimuksen kaupungin puistosta myrskyn johdosta 27.3.2017 kaatuneen puun aiheuttamasta vahingosta hakijan kiinteistölle ja siihen liittyvistä kuluista. Hakija on 1.11.2019 toimittanut Helsingin kaupungin kirjaamoon laskun, jonka summa on yhteensä 5 672,43 euroa.

Hakijan 3.5.2017 esittämän vaatimuksen johdosta on pyydetty selvitys alueen ylläpidosta vastaavalta luonnonhoitoyksiköltä, joka oli käynyt tarkastamassa puun aiheuttaman tilanteen vahingon tapahduttua. Saadun selvityksen mukaan hakijan tontti rajoittuu asemakaavoitettuun viheralueeseen, joka on luokiteltu C1 lähimetsäksi. Kyseinen puu on kaatunut kallioilta kovan tuulen ja myrskyn johdosta hakijan kiinteistön räystään päälle aiheuttaen vahinkoa. Kaatunut puu on ollut pystyssä ollut lahopuu.

Lähimetsää, hoitoluokitukseltaan C1, ylläpidetään vuorovaikutuksessa alueen asukkaiden kanssa painottaen metsän elinvoimaisuutta, viihtyisyyttä, turvallisuutta, suoja-arvoja ja maisemaa. Hakkuu- ja raivaustähteiden keruu ovat osa lähimetsän hoitoa. Pieniä monimuotoisuuskohteita ja tiheikköjä voi esiintyä. Ylläpitokerrat toistuvat muutaman vuoden välein, yleensä 3-5 vuoden välein.

Luonnonhoitoyksikön mukaan vahingon jälkeen käytäessä paikalla, ei kiinteistön edustaja ole ollut tavattavissa tai paikalla. Vahinkopaikka on rajautunut kalliomaisemaan, jonka korkeus on nouseva hakijan kiinteistöön nähden. Mikäli kaatuneen puun pois korjaamiseen tarvitaan apua, kaupungin luonnonhoitoyksikkö sitä pyydettäessä tarjoaa.

Kaupungin alueidenkäytön tarkastaja on käynyt vahinkopaikalla 10.5.2017 korvausvaatimuksen johdosta. Tässä yhteydessä on selvinnyt, että hakija varastoi pinoja myös kaupungin puoleisella alueella.

Pelkkä vahinkotapatuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kunnossapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Vahinkopaikalla on ollut useampia huonokuntoisia puita eikä siellä ole tehty hoitotoimenpiteitä useampaan vuoteen. Kaupunki katsoo olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Vahingonkärsijällä on näyttövelvollisuus tapahtuneesta vahingosta ja vahingon määrästä.

Hakijalta on pyydetty kuvia vahingoista asian tutkimiseksi ja vahinkojen todentamiseksi. Hakija on toimittanut kuvia alhaalta päin katon suuntaan sekä kuvia huonokuntoisesta katosta. Hakija on esittänyt oman insinööritoimistonsa laskun lisäksi tositteet tarvikkeista ja lautasantennin korjauksesta. Muuta selvitystä ei vahingoista ole toimitettu.

Hakija ei ole tarjonnut kaupungille mahdollisuutta arvioida vahinkoa, sen määrää ja vahingon vaatimia toimenpiteitä tai korjata tai korjauttaa vahinkoa.

Hakijan toimittamassa laskussa mainitaan kaavelit, joiden vahingoittumista ei ole näytetty ennen laskun toimittamista. Myöskään työmiehistä tai -tunneista ei ole näyttöä. Mikäli vahingonkorvausta haetaan oman työn osuudesta, pidätetään siitä ennakkoveron osuus, kuten työstä normaalia vastiketta korvattaessa.

Edellisten perusteella, koska vahingosta ja sen aiheuttamista toimenpiteistä ei ole esitetty riittävää selvitystä, kaupunki katsoo kohtuulliseksi korvata puolet hakijan toimittaman laskun summasta.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 § 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki 169 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

This decision was published on 23.03.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 11.1.2020
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 15.1.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.