Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestely 2017–2018
Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestely 2017–2018 hankintayhteistyössä HKR:n kanssa
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hylätä Maisematukku Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyä hinnastoa.
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran ympäristönhoidon yksikönjohtajan tekemään taimihankintojen puitesopimukset yhden vuoden sopimuskaudelle osa-alueittain tarjouskilpailun ehdot täyttävien tarjoajien kanssa ehdolla, ettei tällä päätöksellä valittavia tarjoajia koske mikään hankintalain pakollisista poissulkemisperusteista.
Samalla lautakunta päätti, että sopimuksia voidaan jatkaa alkuperäisiä sopimuksia vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä yhden (1) + kahden (2) vuoden ajaksi (optiokaudet) ja että kunkin optiokauden käytöstä päättää tilaaja.
Edelleen lautakunta päätti oikeuttaa Staran ympäristönhoidon yksikönjohtajan tekemään päätökset allekirjoittamaan sopimukset optioiden käyttöön ottamisesta.
Puitesopimus tehdään seuraavien tarjouspyynnön ehdot täyttävien tarjoajien kanssa osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: Lehtipuut
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 2: Havukasvit
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 4: Perennat
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Puutarha Tahvoset Oy
- Satakunnan Taimitukku Ay
- Terolan Taimitarha
Osa-alue 5: Metsäpuut
Tarjoaja
- Massbybacka Taimisto
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on 1.500.000 euroa. Hankinta toteutetaan asiamiesjärjestelyin, jossa Stara huolehtii taimien tilausprosessin hoitamisesta rakennusviraston puitesopimuksen ja rakennusviraston toimeksiannon perusteella. Rakennusviraston työmaille hankittavien kasvien osuus hankinnan ennakoidusta 1.500.000 euron kokonaisarvosta on 1.260.000 euroa (alv 0 %) ja Staran muille kuin rakennusviraston työmaille tarvittavan kasvillisuuden osuus on 240.000 euroa.
Helsingin kaupungin organisaatio uudistuu 1.6.2017.
Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona asianosaisille ja päätös tiedoksi Helsingin kaupungin rakennusvirastolle.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Tarjouskilpailun tarkoituksena on tehdä puitejärjestely monivuotisten taimien hankinnasta.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 16.3.2017. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.4.2017.
Hankinta on kilpailutettu rakennusviraston toimesta hankintarenkaana yhteistyössä rakentamispalvelun (Stara) kanssa. Kummatkin tilaajaosapuolet tekevät puitesopimuksista omat päätöksensä ja päättävät omalta osaltaan mahdollisten optiokausien käyttöönotosta.
Tarjouspyynnön mukaisesti puitesopimustoimittajiksi valitaan kaikki tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoajat. Kilpailutuksella on pyritty mahdollistamaan myös pienten ja keskisuurten yritysten osallistuminen tarjouskilpailuun.
Tarjoukset ja niiden käsittely
Tarjouspyynnön mukaan puitesopimustoimittajat valitaan osa-alueittain ja tarjouksen voi tehdä yhteen tai useampaan osa-alueeseen:
- Lehtipuut
- Havukasvit
- Pensaat ja köynnökset
- Perennat
- Metsäpuut
Yhteensä yhdeksän tarjoajaa jätti tarjouksensa määräaikaan mennessä.
- Ahosen Taimisto
- Harviala Oy
- Maisematukku Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Satakunnan Taimitukku Ay
- Taimisto Huutokoski Oy
- Terolan Taimitarha
- Toijalan Taimitarha Oy
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Alustavassa tarjousten tarkastelussa todettiin, että Maisematukku Oy:n tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyä hinnastoa.
Muut saadut tarjoukset täyttävät tarjoukselle ja tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset muilta osin, mutta tarjoajilta pyydettyjä hankintalain 80 §:n pakollisten poissulkemisperusteiden tutkimiseksi tarvittavia selvityksiä (rikosrekisteriotteita) ei ole aikataulullisista syistä vielä saatu.
Rakennusvirasto tulee tarkistamaan rikosrekisteriotteet ennen hankintasopimusten allekirjoittamista sen varmistamiseksi, ettei tarjoajia koske mikään hankintalain 80 §:ssä tarkoitetuista pakollisista poissulkemisperusteista.
Puitesopimustoimittajien valinta
Alustavan tarkastelun mukaan tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoajat ovat osa-alueittain seuraavat:
Osa-alue1: Lehtipuut
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 2: Havukasvit
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Harviala Oy
- Massbybacka Taimisto
- Puutarha Tahvoset Oy
- Taimisto Huutokoski Oy
- Toijalan Taimitarha Oy
Osa-alue 4: Perennat
Tarjoajat
- Ahosen Taimisto Oy
- Puutarha Tahvoset Oy
- Satakunnan Taimitukku Ay
- Terolan Taimitarha
Osa-alue 5: Metsäpuut
Tarjoaja
- Massbybacka Taimisto
Puitejärjestelyn perusteella tehtävissä hankinnoissa noudatettava menettely
- Rakennusvirasto määrittelee suunnitelma- ja urakka-asiakirjoissa hankkeeseen tilattavat taimet. Rakennusvirasto varmistaa määrittelemiensä taimien saatavuuden puitejärjestelystä. Rakennusviraston toimeksiannoissa urakoitsija (Stara) tilaa tilaajan määrittelemät ja tarvittaessa kilpailuttamat taimet.
Hankintaan kuuluvat seuraavat tuoteryhmät:
1. Lehtipuut
2. Havukasvit
3. Pensaat ja köynnökset
4. Perennat
5. Metsäpuut - Tuoteryhmäkohtaisesti (1-5) alle kansallisen kynnysarvon (päätöksen tekohetkellä 60.000 euroa) alittavissa hankinnoissa Stara asiamiehen roolissa tilaa taimet rakennusviraston tilauskohtaisen määrittelyn mukaisesti yhdeltä tai useammalta toimittajalta siten, että rakennusviraston hankekohtaisesti määrittelemä taimikokonaisuus on hinnaltaan halvin. Valintaperusteena ovat sopimuksen mukaiset hinnastot.
Hankinta toteutetaan uudella tavalla aiemmasta menettelytavasta poiketen. Kilpailutuksella on erityisesti pyritty mahdollistamaan myös pienten ja keskisuurten yritysten osallistuminen tarjouskilpailuun. Nyt luotavassa järjestelyssä Stara toimii rakennusviraston toimeksiannosta asiamiehen roolissa, mikä tarkoittaa että Stara tekee kasvitilaukset rakennusviraston puitesopimusten perusteella ja maksaa tilaamansa taimet. - Tuoteryhmäkohtaisesti (1-5) kansallisen kynnysarvon (60.000 euroa) ylittävissä hankinnoissa rakennusvirasto kilpailuttaa tuoteryhmittäin minikilpailutuksella tuoteryhmäkohtaisesti puitejärjestelyyn hyväksyttyjen sopimustoimittajien kesken. Kilpailutuksen tarjouspyynnössä tilaaja määrittelee hankittavien taimien vaatimukset. Rakennusvirasto valitsee saapuneista tarjouksista parhaan noudattaen tarjouspyynnössä ilmoittamiaan valinta- ja vertailukriteereitä ja tiedottaa tarjouskilpailun lopputuloksesta kaikille tarjouksen jättäneille tarjoajille. Tilaaja dokumentoi ja arkistoi kilpailutuksessa syntyneen materiaalin. Toimittaja lähettää tarjouksensa tilaajan määrittelemän ajan puitteissa. Tarjouksessa tulee noudattaa puitesopimuksen ehtoja. Tilaus tehdään valitulta sopimustoimittajalta puitejärjestelyssä määriteltyjen sääntöjen ja ehtojen mukaisesti.
- Staran muille kuin rakennusvirastolle urakoimiin hankkeisiin tilaa Stara kasvit puitesopimustoimittajilta saatujen hinnastojen perusteella hinnaltaan halvimmalta toimittajalta.
This decision was published on 29.05.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Jouko Laakso, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39250
Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821