Helsingin pelastuslaitoksen lausunto koskien Trafin lausuntopyyntöä Eteläsataman vaarallisten aineiden turvallisuusselvityksestä ja sisäisestä pelastussuunnitelmasta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-006532
More recent handlings
§ 8
This decisionmaker is no longer active

Helsingin pelastuslaitoksen lausunto koskien Trafin lausuntopyyntöä Eteläsataman vaarallisten aineiden turvallisuusselvityksestä ja sisäisestä pelastussuunnitelmasta

Pelastuskomentaja

Lausunto

Eteläsataman vaarallisten aineiden turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma täyttävät pääsääntöisesti lainsäädännön vaatimukset.

Lausunnon perustelut

Pelastuslaitos on havainnut muutamia kehittämisehdotuksia toiminnanharjoittajalle.

Palotarkastusten yhteydessä (2008-2014) annetuista korjausmääräyksistä 25% koski poistumisteiden merkitsemistä, opasteiden korjausta / -lisäystä. Erityisesti on huomioitavaa, että peräkkäisissä tarkastuksissa on annettu samasta asiasta korjausmääräyksiä.

Suurista matkustajamääristä johtuen ja erityisesti hetkellisten matkustajamäärien noustessa noin 6000:een matkustajaan, on poistumisteiden opastuksella erityisen tärkeä osuus mahdollisen evakuoinnin sujuvalle ja nopealle onnistumiselle (tulipalo tai muu onnettomuus sisätiloissa).

Lainsäädäntö asettaa poistumisteiden opasteille ja niiden määrälle minimivaatimukset. Pelastuslaitos suosittelee toiminnanharjoittajaa kiinnittämään erityistä huomiota poistumisteiden opasteiden huolto- ja kunnossapitoon. Pelastuslaitos suosittelee opasteiden uusimisien yhteydessä suurempikokoisia ja valaistuja opasteita, jotka ovat helpommin havaittavissa.

Vaarallisten aineiden onnettomuus satama-alueella vaatii toiminnanharjoittajien koordinoitua yhteistoimintakykyä ja valmiutta omatoimisesti aloittaa toimenpiteet ennen pelastustoimen saapumista. Pelastustoimen saapuminen paikalle ja tehokkaan pelastustoiminnan aloittaminen kestää vähintään 15 minuuttia. Tällöin korostuu sataman aloittamat torjunta- ja evakuointitoimenpiteet. Satamalla tulee olla riittävä torjuntakalusto ja suunniteltu malli niiden käyttöön. Pelastuslaitos voi yhdessä toiminnanharjoittajan kanssa kehittää ja arvioida mallia. (Toimintaa tullaan kehittämään myös syksyllä 2017 Vuosaaren sataman suuronnettomuusharjoituksessa).

Onnettomuustilanteissa evakuointiin ja viestintään voitaisiin käyttää tehokkaammin olemassa olevia viestintäjärjestelmiä sekä kehittää ryhmätekstiviestipalvelua ja lisätä esimerkiksi sataman alueelle valopylväisiin vilkkuvalot sekä kaiuttimet, joita voidaan käyttää evakuoinnissa ja sisällesuojautumiskäskyn antamisessa.

Lausuntopyynnön liitteissä olleissa dokumenteissa esitettiin vaarallisten aineiden viipymäksi satamassa:
” Vaarallisten aineiden keskimääräinen viipymä satama alueella on maksimissaan muutamia tunteja.”.
Sataman hinnaston mukaan vaarallisia aineita voi säilyttää yli 6 vrk alueella. Mikäli aineita varastoidaan tai säilytetään satama-alueella pidempiaikaisesti tulee niihin kiinnittää erityistä huomiota ja laatia suunnitelma vaarallisten aineiden varastointiin tai säilytykseen.

This decision was published on 08.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Markku Ukkonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030326

markku.ukkonen@hel.fi

Decisionmaker

Simo Wecksten
pelastuskomentaja