For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-006751
More recent handlings
Case 7. / 293 §

Val av gode män för fastighetsförrättningar för mandattiden som börjar år 2017

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag välja de nedanstående personerna till gode män för fastighetsförrättningar för stadsfullmäktiges mandatperiod.

  1. markförvärvsingenjör Teemu Valtteri Kärkäs
  2. diplomingenjör Anu Minna-Kaisa Maarttola
  3. äldre sakkunnig Siiri Elisa Friström
  4. teknologie kandidat Ville-Samuli Rantalainen
  5. diplomingenjör Merituuli Lehtonen
  6. fastighetsingenjör Riikka Pirinen
  7. projektdirektör Kuisma Reinikainen
  8. markförvärvsingenjör Jonna Haavisto
  9. värderingschef Antti Orama
  10. servicechef Toni Mäkinen
  11. projektkoordinator Hanna Kalanne

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Enligt 6 § i fastighetsbildningslagen (554/1995) ska stadsfullmäktige välja minst sex personer till gode män för fastighetsförrättningar för en tid som motsvarar fullmäktiges mandatperiod. Den som väljs till god man ska vara förtrogen med fastighetsfrågor och känna de lokala förhållandena.

Personernas lämplighet i fråga om förtrogenheten med fastighetsfrågor har bedömts inom stadsmiljösektorn. Personernas bakgrundsuppgifter finns i bilaga 1.

Angående valbarheten till god man gäller dessutom vad som stadgas om nämndemän vid tingsrätterna. Enligt lagen om nämndemän vid tingsrätterna (675/2016) ska en nämndeman vara finsk medborgare och bosatt i en kommun inom tingsrättens domkrets. Nämndemannen får inte vara försatt i konkurs, hans eller hennes handlingsbehörighet får inte ha begränsats och han eller hon ska vara att betrakta som lämplig för uppdraget som nämndeman.

Den som inte har fyllt 25 år eller som har fyllt 65 år får inte väljas till nämndeman. Den som innehar en tjänst vid en allmän domstol eller vid Brottspåföljdsmyndigheten eller som i sin tjänst utför utsökningsuppgifter, förundersökning av brott eller tull- eller polisbevakning får inte vara nämndeman, inte heller en åklagare, advokat eller någon annan som yrkesmässigt bedriver advokatverksamhet.

Den som är god man ska, innan han eller hon börjar utöva sysslan, inför tingsrätten eller jorddomstolen avge försäkran. Valet av gode män ska delges regionförvaltningsverket i Södra Finland och Lantmäteriverket.

Close

Kaupunginhallitus 12.06.2017 § 646

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää valita kiinteistötoimituksia varten uskotut miehet kaupunginvaltuuston toimikaudeksi seuraavasti:

  1. maanhankintainsinööri Teemu Valtteri Kärkäs
  2. diplomi-insinööri Anu Minna-Kaisa Maarttola
  3. vanhempi asiantuntija Siiri Elisa Friström
  4. tekniikan kandidaatti Ville-Samuli Rantalainen
  5. diplomi-insinööri Merituuli Lehtonen
  6. kiinteistöinsinööri Riikka Pirinen
  7. projektijohtaja Kuisma Reinikainen
  8. maanhankintainsinööri Jonna Haavisto
  9. arviointipäällikkö Antti Orama
  10. palvelupäällikkö Toni Mäkinen
  11. projektikoordinaattori Hanna Kalanne
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Jarno Mansner, toimistopäällikkö, puhelin: 310 31945

jarno.mansner@hel.fi
Close

This decision was published on 30.06.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Jarno Mansner, toimistopäällikkö, telefon: 09 310 31945

jarno.mansner@hel.fi

Attachments

1. Uskotuiksi miehiksi esitettävien taustatiedot
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.