Val av gode män för fastighetsförrättningar för mandattiden som börjar år 2017
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag välja de nedanstående personerna till gode män för fastighetsförrättningar för stadsfullmäktiges mandatperiod.
- markförvärvsingenjör Teemu Valtteri Kärkäs
- diplomingenjör Anu Minna-Kaisa Maarttola
- äldre sakkunnig Siiri Elisa Friström
- teknologie kandidat Ville-Samuli Rantalainen
- diplomingenjör Merituuli Lehtonen
- fastighetsingenjör Riikka Pirinen
- projektdirektör Kuisma Reinikainen
- markförvärvsingenjör Jonna Haavisto
- värderingschef Antti Orama
- servicechef Toni Mäkinen
- projektkoordinator Hanna Kalanne
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Enligt 6 § i fastighetsbildningslagen (554/1995) ska stadsfullmäktige välja minst sex personer till gode män för fastighetsförrättningar för en tid som motsvarar fullmäktiges mandatperiod. Den som väljs till god man ska vara förtrogen med fastighetsfrågor och känna de lokala förhållandena.
Personernas lämplighet i fråga om förtrogenheten med fastighetsfrågor har bedömts inom stadsmiljösektorn. Personernas bakgrundsuppgifter finns i bilaga 1.
Angående valbarheten till god man gäller dessutom vad som stadgas om nämndemän vid tingsrätterna. Enligt lagen om nämndemän vid tingsrätterna (675/2016) ska en nämndeman vara finsk medborgare och bosatt i en kommun inom tingsrättens domkrets. Nämndemannen får inte vara försatt i konkurs, hans eller hennes handlingsbehörighet får inte ha begränsats och han eller hon ska vara att betrakta som lämplig för uppdraget som nämndeman.
Den som inte har fyllt 25 år eller som har fyllt 65 år får inte väljas till nämndeman. Den som innehar en tjänst vid en allmän domstol eller vid Brottspåföljdsmyndigheten eller som i sin tjänst utför utsökningsuppgifter, förundersökning av brott eller tull- eller polisbevakning får inte vara nämndeman, inte heller en åklagare, advokat eller någon annan som yrkesmässigt bedriver advokatverksamhet.
Den som är god man ska, innan han eller hon börjar utöva sysslan, inför tingsrätten eller jorddomstolen avge försäkran. Valet av gode män ska delges regionförvaltningsverket i Södra Finland och Lantmäteriverket.
Kaupunginhallitus 12.06.2017 § 646
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita kiinteistötoimituksia varten uskotut miehet kaupunginvaltuuston toimikaudeksi seuraavasti:
- maanhankintainsinööri Teemu Valtteri Kärkäs
- diplomi-insinööri Anu Minna-Kaisa Maarttola
- vanhempi asiantuntija Siiri Elisa Friström
- tekniikan kandidaatti Ville-Samuli Rantalainen
- diplomi-insinööri Merituuli Lehtonen
- kiinteistöinsinööri Riikka Pirinen
- projektijohtaja Kuisma Reinikainen
- maanhankintainsinööri Jonna Haavisto
- arviointipäällikkö Antti Orama
- palvelupäällikkö Toni Mäkinen
- projektikoordinaattori Hanna Kalanne
Esittelijä
Lisätiedot
Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012
Jarno Mansner, toimistopäällikkö, puhelin: 310 31945
Detta beslut publicerades 30.06.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012
Jarno Mansner, toimistopäällikkö, telefon: 09 310 31945