For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-006901
More recent handlings
Case 5. / 703 §

Vammaisneuvoston asettaminen ja jäsenten nimeäminen

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti asettaa vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien varmistamiseksi sekä yhteistyön edistämiseksi vammaisneuvoston, jonka tehtävänä on:

  • edistää Helsingin kaupungin sekä vammaisjärjestöjen ja -yhteisöjen välistä yhteistyötä sekä järjestää yhteistyön kannalta tarpeellisia avoimia tilaisuuksia
  • tehdä aloitteita ja esityksiä toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan liittyvissä asioissa, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen tai päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen taikka heidän tarvitsemiensa palvelujen kannalta
  • antaa lausuntoja liittyen edellä mainittuihin asioihin
  • edistää omalta osaltaan vammaisten henkilöiden näkökulman ja yhdenvertaisuuden huomioimista edellä mainituissa asioissa

Samalla kaupunginhallitus nimesi yhteisöt, jotka nimeävät vammaisneuvostoon jäsenen ja tälle tarvittavan määrän varajäseniä seuraavasti:

  • Helsingin Kuurojen yhdistys ry
  • Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry
  • Helsingin Invalidien Yhdistys ry
  • Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry
  • Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys ry
  • Uumu ry
  • Helsingin Reumayhdistys ry
  • Psykosociala föreningen Sympati rf
  • Vammaisten lasten ja nuorten Tukisäätiö ry
  • Kynnys ry

Lisäksi kaupunginhallitus nimesi vammaisneuvoston muut jäsenet ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä seuraavasti:

 
 
Jäsen
Varajäsen
1.
Kok.
Pia Hytönen
Mikko Savelius
2.
Vihr.
Niina Halonen-Malliarakis
Anuriikka Luotola
3.
SDP
Arzu Caydam-Lehtonen
Mika Taberman
4.
Vas.
Justus Mollberg
Edina Bilajac
5.
PS
Heikki Kaislanen
Sirpa-Liisa Kuittinen

Lisäksi kaupunginhallitus päätti valita vammaisneuvoston puheenjohtajaksi Justus Mollbergin ja kehottaa vammaisneuvostoa valitsemaan keskuudestaan varapuheenjohtajan.

Lisäksi kaupunginhallitus

  • kehottaa kaupunginkansliaa vastaamaan vammaisneuvoston esittely- ja sihteeritehtävistä, muistion pitämisestä kokouksista sekä vammaisneuvoston toiminnan kannalta tarpeellisista järjestelyistä jäsenten erityistarpeet huomioiden
  • oikeuttaa vammaisneuvoston tehtäväkokonaisuuden kannalta keskeiset keskushallinnon ja toimialojen viranhaltijat ja työntekijät osallistumaan vammaisneuvoston kokouksiin
  • kehottaa keskushallintoa ja toimialoja nimeämään kokouksiin osallistuvat pysyväisluonteiset asiantuntijat

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että vammaisneuvoston kokouksiin jäseninä tai varajäseninä osallistuville maksetaan luottamushenkilöiden taloudellisia periaatteita soveltaen:

  • kokouspalkkiota
  • ansionmenetyksen korvausta
  • korvausta avustajan käyttämisestä, jos henkilö tarvitsee vammansa vuoksi avustajaa kokoukseen tai siihen valmistautumiseen
  • matkakustannusten korvausta, jos henkilö ei vammansa vuoksi kykene käyttämään julkisia kulkuvälineitä

Lisäksi kaupunginhallitus päätti

  • kumota vammaisneuvoston toimintasäännön siihen tehtyine muutoksineen
  • merkitä tiedoksi liitteenä 1 olevan vammaisneuvoston toimintakertomuksen

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Vaikuttamistoimielimet

Vaikuttamistoimielimet ovat kuntalaissa asetettavaksi säädettyjä toimielimiä, joiden tehtävät on edistää edustamansa ryhmän osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Vaikuttamistoimielimet toimivat tietyn erityisryhmän kuulemis- ja vaikuttamiskanavina, joiden kautta erityisryhmä voi välittää näkemyksensä kunnan päätöksentekoon.

Vaikuttamistoimielimet eivät ole kuntalain mukaisia kunnan toimielimiä. Näin ollen kyseisille toimielimille ei voi siirtää toimivaltaa eivätkä ne voi tehdä hallintopäätöksiä. Toimielimen toimintaan ei myöskään sovelleta suoraan hallintosäännön määräyksiä. Vaikuttamistoimielinten toiminta on vapaamuotoisempaa kuin kuntalain mukaisten kunnan toimielinten.

Vaikuttamistoimielinten nykyiset toimintasäännöt on tarkoitus kumota asettamispäätösten yhteydessä. Toimi- ja neuvottelukuntia sekä vaikuttamistoimielimiä koskevien toimintasääntöjen tai vastaavien linjausten päivittämisen tarve selvitetään erikseen.

Esitys perustuu johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä tehtyyn toimi- ja neuvottelukuntien sekä vaikuttamistoimielinten kokonaisuutta koskevaan tarkasteluun. Johtamisen jaosto käsitteli kokonaisuutta 3.4.2017 kokouksessaan.

Vammaisneuvosto

Vammaisneuvosto on kuntalain 28 §:n mukainen kaupunginhallituksen asettama vaikuttamistoimielin, jonka tarkoituksena on vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien varmistaminen. Kuntalain mukaan vammaisilla henkilöillä sekä heidän omaisillaan ja järjestöillään tulee olla vammaisneuvostossa riittävä edustus. Kaupunginhallituksen on huolehdittava vammaisneuvoston toimintaedellytyksistä.

Kuntalain mukaan vammaisneuvostolle on annettava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen tai päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen taikka heidän tarvitsemiensa palvelujen kannalta.

Vammaisneuvoston kokoonpano ja toimikausi

Kuntalain mukaan vammaisilla henkilöillä sekä heidän omaisillaan ja järjestöillään tulee olla vammaisneuvostossa riittävä edustus. Jäsenten valinnassa olisi hallituksen esityksen (HE 268/2014) mukaan kiinnitettävä huomiota vammaisten henkilöiden omaan osallistumiseen neuvostotyöhön. Kokoonpanossa tulisi huomioida se, että enemmistö neuvoston jäsenistä valitaan edellä mainitusta ryhmästä.

Vammaisneuvostoon jäsenet eivät ole kunnan luottamushenkilöitä. Neuvostoon voidaan valita muitakin kun kunnan asukkaita. Kokoonpanoon ei myöskään suoraan sovelleta tasa-arvolain kunnan toimielimiä koskevia sukupuolikiintiötä.

Vammaisneuvoston on tarkoitus muodostua kymmenestä järjestöjen nimeämästä jäsenestä ja viidestä valtuustoryhmien nimeämästä jäsenestä. Menettelyllä, jossa järjestöt nimeävät itse jäsenensä, pyritään vähentämään turhaa päätöksentekoa järjestöjä edustavien jäsenten vaihtuessa sekä helpottamaan väliaikaisjärjestelyitä esimerkiksi lyhytkestoisissa poissaoloissa. Järjestöjen nimeämiskierrosta sovitaan yhteistyössä järjestöjen kanssa siten, että vammaisneuvoston kokoonpanoa yhteisöjen osalta voidaan päivittää tarvittaessa esimerkiksi kahden vuoden välein.

Vammaisneuvostoon valitaan myös viisi luottamushenkilötaustaisia jäsentä, joiden osallistuminen on tarpeen vammaisneuvostossa käydyn keskustelun ja näkemysten välittämiseksi päätöksentekoon ja valtuustoryhmille.

Vammaisneuvoston kokouksissa olisi myös läsnäolo- ja puheoikeus tarvittavilla keskushallinnon ja toimialojen edustajilla, jotka eivät kuitenkaan olisi neuvoston jäseniä. Kokonaisuuden tuntevan toimialan henkilöstön pysyvä läsnäolo kokouksissa on neuvoston toiminnan kannalta välttämätöntä. Toimialojen on tarkoitus nimetä toimintaan osallistuvat henkilöt.

Vaikuttamistoimielimet on tarkoitus asettaa ilman toimikausirajausta toistaiseksi voimassa oleviksi toimielimiksi. Valtuustoryhmien valitsemien jäsenten kokoonpano tarkistetaan vähintään kerran valtuustokaudessa, viimeistään vaalien jälkeen.

Vammaisneuvoston tehtävät ja toiminta

Vaikuttamistoimielimen tehtävien turvaamiseksi toimielimille varataan mahdollisuus vaikuttaa eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä toimielimen edustaman ryhmän asemaan siten kuin kuntalaissa säädetään.

Toimielinten on mahdollista ottaa oma-aloitteisesti kantaa ja seurata päätettävänä olevia asioita. Tehtäviin kuuluisi muun muassa aloitteiden tekeminen sekä kannanottojen ja lausuntojen antaminen.

Nykyisen vammaisneuvoston tehtävänä edistää ja seurata eri hallinnon aloilla tapahtuvaa toimintaa vammaisten näkökulmasta sekä edistää Helsingin kaupungin ja vammaisjärjestöjen ja yhteisöjen välistä yhteistoimintaa, vaikuttaa siihen, että kunta kehittäessään yleisiä palveluja huolehtii niiden riittävyydestä ja soveltuvuudesta myös vammaisille henkilöille ja edistää vammaisten henkilöiden tasa-arvoa ja osallistumismahdollisuuksia, tehdä aloitteita ja esityksiä sekä antaa lausuntoja vammaisia henkilöitä, heidän perheitään ja elinolojaan koskevissa asioissa sekä edistää osaltaan vammaisia henkilöitä, heidän elinolojaan ja heille tarkoitettuja palveluja koskevaa tiedottamista ja tiedonkulkua. Vammaisneuvoston tehtäviä tarkennetaan vastaamaan paremmin kuntalaissa määriteltyä osallistumista ja vaikuttamista korostavaa tehtäväkokonaisuutta. Tehtävien on tarkoituksenmukaista olla yhdenmukaiset muiden vaikuttamistoimielinten kanssa.

Vammaisneuvoston tehtäviin kuuluisi yleisluonteisesti kaupungin ja vammaistyötä tekevien järjestöjen välisen yhteistyön edistäminen. Tehtävää voitaisiin toteuttaa järjestämällä erillisiä seminaareja tai vastaavia avoimia tilaisuuksia, joihin kaikilla kaupungissa toimivilla järjestöillä ja yhteisöillä olisi mahdollisuus osallistua. Yhteistyön edistämisen kannalta vapaamuotoisten tilaisuuksien järjestäminen olisi perinteistä toimielintyöskentelyä tehokkaampi tapa saavuttaa kokonaisuuden kanssa työskentelevät toimijat.

Lisäksi yhteistyö vanhusneuvoston, yhdenvertaisuustoimikunnan sekä muiden toimi- ja neuvottelukuntien kanssa on tehtävien toteuttamisen kannalta tärkeää. Vaikuttamistoimielinten toimintaan voi liittyä myös erityislainsäädännön käytännössä edellyttämiä arviointiin, raportointiin tai seurantaan liittyviä tehtäviä.

Vaikuttamistoimielinten välittömät toimintaedellytykset turvataan muun muassa kokoustilojen, kokousten järjestämisen, kokouskustannusten ja kokousasioiden valmistelun sekä kokouksen sihteeritehtävien osalta.

Vammaisneuvoston jäsenille on tarkoitus maksaa kaupunginvaltuuston hyväksymien luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien mukaisia tiettyjä palkkioita ja korvauksia. Vaikuttamistoimielinten jäsenten palkkio on puheenjohtajan osalta 150 euroa ja jäsenen osalta 130 euroa. Lisäksi jäsenille ja varajäsenille maksetaan luottamushenkilöiden taloudellisten periaatteiden mukaista ansionmenetyksen korvausta, joka on suuruudeltaan enintään 37 euroa tunnilta. Menettelyllä varmistetaan, että vaikuttamistoimielimet voivat kokoontua myös työaikana.

Yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi vammaisneuvoston jäsenille maksettaisiin korvauksia avustajan palkkaamisesta aiheutuneista kustannuksista. Kustannuksia korvataan enintään viideltä tunnilta kokousta kohden. Avustajalle maksettavan tuntipalkkion määrä on enintään 23 euroa. Lisäksi maksettaisiin matkakustannusten korvausta taksi- tai invataksikuluista niissä tapauksissa kun neuvottelukunnan jäsen tai kokoukseen osallistuva varajäsen ei vammansa vuoksi ei kykene käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Muita luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien mukaisia korvauksia ei maksettaisi.

Close

This decision was published on 03.07.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36048

annikki.thoden@hel.fi

Johanna Seppälä, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 09 310 79780

johanna.m.seppala@hel.fi