For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-007065
More recent handlings
Case 6. / 26 §

Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavan konsortion valinta

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti valita Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n sekä VR Track Oy:n muodostaman konsortion.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti edellä olevan mukaisesti oikeuttaa HKL:n tarpeellisten jatkoneuvottelujen jälkeen tekemään Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta allianssimallin laskutusperiaatteita noudattavan toimeksiantosopimuksen Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n ja VR-Track Oy:n muodostaman konsortion kanssa Raide-Jokeri-projektin toteuttajan valintaan asti.

Vielä johtokunta merkitsee tiedoksi, että kyseessä olevan hankintapäätöksen täytäntöönpano edellyttää, että Espoon kaupunki tekee asiassa Helsingin ja Espoon kaupunkien Raide-Jokeria koskevan yhteistyösopimuksen mukaisesti vastaavan sisältöisen päätöksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintailmoitus ja tarjoajien valinta

Raide-Jokeri-projektin hankesuunnitelma on hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 15.6.2016 (§ 178) ja Espoon kaupunginvaltuustossa 13.6.2016 (§ 84).

Valtio osallistuu Raide-Jokerin kokonaiskustannuksiin tekemiensä päätösten mukaisesti 30 %:lla tai enintään 84 milj. eurolla.

Helsingin ja Espoon kaupunkien Raide-Jokerin suunnittelusta ja toteuttamisesta 9.2.2016 tekemän yhteistyösopimuksen perusteella Raide-Jokerin infrastruktuurin käytännön suunnittelusta ja toteuttamisesta vastuussa oleva HKL:n organisaatioon kuuluva Raide-Jokeri-projekti on käynnistänyt Raide-Jokerin suunnittelijatahon kilpailutuksen valtuustojen hyväksymän hankesuunnitelman mukaisesti ja hankinta on edennyt seuraavasti:

Hankinnasta on 13.3.2017 julkaistu hankintailmoitus (nro 2017-006558) sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Hankinta on toteutettu eritysalojen hankintalain mukaisesti neuvottelumenettelynä. Hankinta sisältää Raide-Jokeri-projektiin liittyvien keskeisten suunnittelutehtävien johtamisen, toteuttamisen ja mahdolliset alihankinnat yhteistyössä tilaajan ja myöhemmin valittavien toteuttajien kanssa.

Raide-jokeri-projekti tullaan toteuttamaan yhtenä projektiallianssina. Allianssi muodostetaan toteuttajien valinnan jälkeen, jolloin tilaaja, suunnittelija ja toteuttaja käynnistävät yhdessä hankkeen kehitysvaiheen.

Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska hankkeen riskien, aikataulun ja kustannusten hallinta muodostuisi erittäin vaikeaksi tämän laajuisessa hankkeessa.

Osallistumishakemuksia saatiin määräaikaan 10.4.2017 klo 12:00 mennessä yhteensä kolme (3) kappaletta seuraavilta ryhmittymiltä:

  • Täyskäsi: Destia Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Saanio & Riekkola Oy, Finnmap Infra Oy, Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Ympäristö Oy, Arkkitehtitoimisto CJN Oy
  • Raideri: Pöyry Finland Oy, WSP Finland Oy, Ratatek Oy
  • Ramboll, Sito, VR Track: VR Track Oy, Sito Oy, Ramboll Finland Oy

Kaikki osallistumishakemuksen määräaikaan mennessä jättäneet ryhmittymät täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne valittiin kaikki tarjouskilpailuun. Valinnasta tehtiin toimitusjohtajan päätös 19.4.2017 § 35.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailuun valituille ryhmittymille toimitettiin valintapäätös, neuvottelukutsut ja ensimmäinen lisäkirje 20.4.2017. Kutsussa tarjoajille varattiin mahdollisuus tehdä tarjouspyyntöaineistoa koskevia kysymyksiä ja täsmennyksiä 24.4.2017 mennessä sekä osallistua 26.4.2017 ja 28.4.2017 hankintaprosessin ja tarjouspyyntöaineiston esittelytilaisuuksiin. Lisäksi tarjoajia pyydettiin toimittamaan sopimuksia ja kaupallista mallia koskevat kysymykset ja täsmennyspyynnöt sekä ilmoittamaan tarjousneuvotteluihin osallistuvat henkilöt 3.5.2017 mennessä.

Tarjousneuvottelut järjestettiin kunkin tarjoajan kanssa erikseen kahtena eri päivänä 8.-10.5.2017 ja 29.-31.5.2017 Tarjousneuvottelut toteutettiin kehitystyöpajoina ja niiden yhteydessä järjestettävinä neuvotteluina. Kehitystyöpajoissa tilaaja arvioi samalla tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä (1. Avainhenkilöiden kyky toimia allianssissa).

Kehitystyöpajoissa käynnistettiin tilaajan ja tarjoajien välinen integrointi, kehitettiin hanketta ja sen toteutustapaa, laadittiin suunnitelma-case, joka palautettiin osana tarjousta ja tarkennettiin laatutarjouksen osaa 2.3 tietomallisuunnitelma.

Kehitystyöpajojen rinnalla järjestettiin sopimuksia ja kaupallista mallia koskevat neuvottelut, joilla varmistettiin, että kaikki osapuolet ymmärtävät allianssisopimuksen ja sen kaupallisen mallin samalla tavalla ja kaikki sitoutuvat niihin.

Tarjouspyyntöä tarkennettiin toisella lisäkirjeellä 15.5.2017, jonka jälkeen tarjoajat palauttivat tarjoustensa toiset osat.

Lopullinen tarjouspyyntö ja kolmas lisäkirje tarjoajille toimitettiin tarjousneuvotteluiden päätyttyä 31.5.2017

Tarjoajat laativat ja palauttivat laatutarjouksensa kolmessa eri vaiheessa seuraavasti:

  • 2.4 suunnitelma-case ensimmäisissä kehitystyöpajoissa 8.-10.5.2017
  • 2.1 allianssin käynnistämis- ja kehittämissuunnitelma sekä 2.3 tietomallisuunnitelma 22.5.2017. Lisäksi tarjoajille varattiin vielä toisissa kehitystyöpajoissa 29.-31.5.2017 mahdollisuus tietomallisuunnitelmiensa päivittämiseen
  • 2.2 suunnittelun toimintatavat 7.6.2017.

Kaikki jätetyt tarjoukset hyväksyttiin tarjouspyynnön mukaisina.

Palkkiotarjoukset jätettiin 7.6.2017.

Tarjousten arviointi

Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn sekä tarjousten arvioinnista vastasi tilaajan arvioitiryhmä, jonka jäsenet olivat:

  • Juha Saarikoski, Raide-Jokeri-projekti/HKL
  • Nina Sundell, Yhteiset palvelut/HKL
  • Ville Reihe, Helsingin kaupunki
  • Mauri Möttönen, Espoon kaupunki
  • Pauliina Kuronen, Espoon kaupunki

Tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakyvyn arvioinnista pyydettiin erikseen asiantuntijalausunto, jonka laativat Ritva Pöntinen ja Panu Savolainen Oiva-Akatemiasta.

Tarjoukset arvioitiin tarjouspyynnössä esitetyin vertailuperustein, joita olivat:

  • allianssikyvykkyys 20 %
  • kyky tuottaa arvoa rahalle 55 %
  • palkkioprosentti 25 %

Tarjousten laatua ja tarjoajien projektinjohto- ja yhteistoimintakykyä koskevat osat arvioitiin tilaajan arviointiryhmän toimesta 23.5., 24.5., 5.6., 8.6. ja 9.6.2017, jonka jälkeen laatupisteet laskettiin yhteen ja vahvistettiin 12.6.2017.

Laatupisteiden arvioinnin päätyttyä tilaajan arviointiryhmä avasi palkkiotarjoukset ja laski laatu- ja hintapisteet yhteen.

Tarjoajien laatu- ja hintapisteet ovat seuraavat:

Päätös suunnittelijan valinnasta

Tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaat pisteet tarjouskilpailussa on saanut ryhmittymä Ramboll Finland Oy, Sito Oy ja VR Track Oy, joka esitetään valittavaksi Raide-Jokeri-projektin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi.

Tarjouskilpailusta/tarjouskilpailuun osallistumisesta ei makseta tarjouspalkkioita.

Tilaaja tarkistaa tarjouskilpailun voittaneelta tarjoajalta / jokaiselta tarjousryhmittymän yritykseltä Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006, ”tilaajavastuulaki”) 5 §:ssä ja 5a §:ssä tarkoitetut tiedot ennen hankintasopimuksen tekemistä.

Helsingin kaupunki (HKL) ja Espoon kaupunki ovat tehneet 9.12.2016 yhteistyösopimuksen Raide-Jokerin suunnittelusta ja toteuttamisesta Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteishankkeena. Yhteistyösopimuksella muun ohessa on sovittu, että yhteistyösopimuksen keskeisiä periaatteita on Espoon ja Helsingin kaupunkien yksimielinen päätöksenteko. Projektivastuu on HKL:n organisaatioon kuuluvalla Raide-Jokerin projektiorganisaatiolla ja Espoon kaupungin puolella teknisenä ympäristötoimen toimialalla.

Päätökset, jotka Raide-Jokeri-projektissa edellyttävät kuntien toimivaltaisten toimielinten tai viranhaltijoiden hyväksyntää tehdään projektissa tehdyn tarpeellisen ja riittävän valmistelun jälkeen kaupunkien omissa organisaatioissa niissä noudatettavien tavanomaisten päätöksentekomenettelyjen mukaan.

Edellä olevan perusteella nyt kyseessä oleva Raide-Jokerin suunnittelijaryhmittymän valinta edellyttää toimivaltaisen viranomaisten hankintapäätöksen sekä HKL:n johtokunnassa että Espoon toimielimissä.

Raide-Jokeri-projekti organisaatio on valmistellut asian päätöksentekoa varten sekä HKL:n johtokunnassa että Espoon toimielimissä.

Päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on edellä olevan perusteella, että Espoon kaupunki tekee vastaavan sisältöisen päätöksen asiassa.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Johtokunnan päätös oikeuttaa HKL:n tekemään toimeksiantosopimuksen valitun konsortion kanssa allianssin laskutusperiaatteita noudattaen niin, että tämä sopimus on voimassa Raide-Jokeri-projektin toteuttajavalintaan asti.

Johtokunnan nyt tekemällä Raide-Jokerin suunnittelijakonsortion valintapäätöksellä ei ole vaikutusta Raide-Jokerin suunnittelusta annettujen tarjousten voimassaoloon ja niiden voimassaolo päättyy tarjouspyynnössä ja tarjouksissa esitetyn mukaisesti 7.2.2018.

Raide-Jokeri-projekti tulee järjestämään kaikille tarjouskilpailuun osallistuneille palautetilaisuudet hankintaprosessista ja sen tuloksista 4.7.2017.

Close

This decision was published on 07.07.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. yksikön johtaja
Juha Saarikoski

Ask for more info

Juha Saarikoski, projektijohtaja, puhelin: 09 310 35288

juha.saarikoski@hel.fi