Töölön raitovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen lisätyöt
Töölön raitovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen lisätyöt
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana lisä- ja muutostöitä Töölön raitovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisurakan aikana esiin tulleiden suunnitelmien täydennys- ja muutostarpeiden toteutuksesta niin, että Nordhaus Partners Oy:ltä tilattavien lisä- ja muutostöiden kokonaishinta on yhteensä enintään 110.988,08 euroa (alv 0 %).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta perustuu Nordhaus Partners Oy:n kanssa 26.7.2017 allekirjoitettuun Töölön raitiovaunuvarikon hallin 3 raiteiden uusimista ja lattiarakenteiden kunnostamista koskevaan urakkasopimukseen. Urakan toteutuksen aikana on ilmennyt seikkoja joiden takia suunnitelmia on täytynyt tarkentaa tai muuttaa sekä töitä, joiden toteutus lisätyönä tässä urakassa on kustannustehokkaampaa kuin töiden teettäminen erikseen toisella tekijällä. Listaus lisä- ja muutostyöaiheista on liitteenä 1
Urakan toteutuksen aikana on ilmennyt vielä lisä- ja muutostyötarpeita liitteen 1 mukaisesti yhteensä 110.988,08 euroa, alv 0 %. Lisä- ja muutostyöt on todettu toimivan lopputuloksen kannalta tarpeellisiksi ja niiden mukaisia töitä on osin toteutettu, jotta työmaa pystyy etenemään aikataulussa. Osa kustannuksista on toteutuneen mukaisia, osa vielä arvioita, jotka tarkentuvat, kun kyseinen työ on tehty valmiiksi.
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 224 §, 16.12.2015:
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Töölön raitiovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 4,995 milj. euroa, rakennuskustannusindeksi = 108,3 (2010=100), Helsingin hintatasossa 6/2015.
Toimitusjohtajan päätös 8 §, 19.6.2017:
Toimitusjohtaja päätti tilata Töölön raitiovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen [halli 3] urakan Nordhaus Partners Oy:ltä yhteensä enintään 467.477,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan".
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 19.06.2017 § 8
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata Töölön raitiovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen urakan Nordhaus Partners Oy:ltä yhteensä enintään 467.477,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti tarjouskilpailun (36H/17, 22.05.2017) Töölön raitiovaunuvarikon halli 3:n raiteiden uusimisesta ja lattiarakenteiden kunnostamisesta. Vertailuperusteena tarjouskilpailussa oli halvin hinta.
Töölön raitiovaunuvarikon halli 3:n lattiarakenteet korjataan, vahvistetaan kantavat rakenteet ja vaihdetaan kiskot suunnitelmien mukaisesti raiteilla 1, 2, 5 ja 6.
Raiteella 1 sijaitsee raitiovaunujen pyöräsorvi. Pyöräsorvi on poissa käytöstä kymmenen (10) viikon ajan. 1-raiteen kiskojen uusiminen kiskokaivoineen rajoittuu ulko-ovelta sorvimontun reunaan asti. Sorvimontun jälkeisiä kiskoja ei uusita, koska ne on uusittu aiemmin. Raiteen kantavuutta parannetaan uusilla porapaaluilla ja ulko-oven ja ensimmäisen tukipilarin välisen alueen vahvikelaatalla, sekä vahvistamalla laatan tuentaa mantteloimalla olemassa olevat tukipilarit. Myös raiteen päässä olevan hiekkasiilon lattiarakennetta tuetaan mantteloimalla laatan alapuoliset pilarit.
Raidetta 2 ei käytetä raitiovaunujen liikennöimistarkoitukseen. Raiteella 2 säilytetään pelastusajoneuvoa sekä se toimii varastointialueena pelastustoiminnalle ja pyöräsorvin tekniikalle. Raiteen 2 oven edustaa vahvistetaan purkamalla vanha betonilaatta pois ja valamalla uusi laattapalkisto tämän tilalle.
Raiteiden 5 ja 6 korjaustoimenpiteet voidaan aloittaa, kun raide 1 on raideliikenteen käytössä. Raiteiden 5 ja 6 kiskot ja kiskokaivot vaihdetaan rakennesuunnitelmien mukaisesti koko matkalta. Oven edustan laattaa ei vaihdeta, koska raiteilla on olemassa oleva vahvikekaista ovelle asti. Myös raiteiden 5 ja 6 raideliikenne voi olla poissa käytöstä kymmenen (10) viikkoa.
Hankesuunnitelma
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti 16.12.2015 § 224 hyväksyä Töölön raitiovaunuvarikon raiteiden uusimisen ja lattiarakenteiden kunnostamisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 4,995 milj. euroa, rakennuskustannusindeksi = 108,3 (2010=100), Helsingin hintatasossa 6/2015.
Hankinnan kulku
Hankintamenettelynä käytettiin erityisalojen hankintalain mukaista EU-kynnysarvon alittavaa menettelyä. Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 22.05.2017 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Urakka kilpailutettiin kokonaisurakkana. Tarjoukset tuli jättää 14.06.2017 kello 12:00 mennessä.
Määräaikaan mennessä tarjoukset saatiin seuraavilta tarjoajilta:
- Nordhaus Partners Oy
- Oy Rakennuspartio
Toimittajien valintaperusteet
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua palvelun tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytettiin.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Esityslistan liitteessä on esitetty taulukko tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnista.
Tarjousten vertailu tehtiin niiden tarjousten osalta, jotka täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset.
Tarjousten ratkaisuperusteena oli halvin hinta. Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä.
Lisätiedot
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 310 35586
This decision was published on 20.10.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586