Muutoksenhaku, Samaadi Minimutu Oy:n valitus meluhaitta-asiassa, ympäristölautakunnan päätös 9.5.2017 § 157, Helsingin hallinto-oikeus

HEL 2017-007822
More recent handlings
§ 6
This decisionmaker is no longer active

Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle meluhaitta-asiassa koskien ympäristölautakunnan päätöstä 9.5.2017, § 157

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päättää antaa Helsingin hallinto-oikeudelle Samaadi Minimutu Oy:n valituksesta 04859/17/5151 seuraavan lausunnon.

Ympäristöpalveluiden (entinen ympäristökeskus) kokemuksen mukaan karaoke-toiminnasta voi aiheutua merkittäviä musiikkimeluhaittoja asuntoihin, kun karaoke-ravintola sijaitsee asuinkerrostalossa. Asuinkerrostaloissa sijaitsevien alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan myymälätilojen ääneneristystä ei lähtökohtaisesti ole suunniteltu ravintolatoimintaa varten. Karaoke-toiminta asuinkerrostaloissa on hyväksyttävää vain silloin, kun toiminnanharjoittaja pystyy tekemään riittävät toimet, jotka pysyvästi estävät meluhaitat asunnoissa. Samaadi Minimutu Oy on useaan otteeseen kertonut tehneensä toimia meluhaitan poistamiseksi, mutta musiikkimeluhaitta on pysynyt saman suuruisena tehdyistä toimista huolimatta. Ravintolan ääneneristyksen parantaminen riittävälle tasolle on todennäköisesti teknisesti ja taloudellisesti hyvin haastavaa.

Ympäristöpalvelut on arvioinut asuntoon aiheutuvaa karaokemeluhaittaa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 3 §:n mukaan kokonaisarvioinnin perusteella. Asetuksen toimenpiderajoja sovellettaessa on otettava huomioon mm. altistumisen toistuvuus ja kesto sekä mahdollisuus välttyä altistumiselta eikä toimenpiderajan ylitys siten ole ehdoton edellytys haitan toteamiselle, vaan myös toimenpiderajan alittava äänitaso voidaan katsoa joissakin tapauksissa terveyshaitaksi. Tarkastuksilla tehtyjen kuulohavaintojen perusteella asuntoon kuuluvan ravintolan yöaikaisen musiikkimelun on todettu olevan selvästi kuultavaa ja nukkumista häiritsevää. Karaoke-esitysten lauluosuudesta on voinut tunnistaa esityksen sanat ja esitettävän kappaleen. Meluhaittaa ei ole pystytty mittaamaan Valviran antaman ohjeistuksen mukaisesti muun muassa liikenteestä aiheutuvan vaihtelevan suuruisen jatkuvan taustamelun vuoksi. Melusta aiheutuvan terveyshaitan toteaminen ei kuitenkaan edellytä melun mittaamista.

Tarkastuksella (2.12.2016) suoritetun testikuuntelun perusteella karaoke-esitysten tyypillisesti käytettävää äänen voimakkuutta ei voinut vähentää niin paljon, että musiikkimelu ei olisi kuulunut asuntoon. Tämän vuoksi meluhaittaa voi ilmeisesti vähentää vain ääneneristystä parantamalla.

Tarkastetussa asunnossa on ollut asian käsittelyn aikana kahdet eri asukkaat ja molemmat näistä ovat kertoneet ravintolan karaoke-toiminnan aiheuttavan musiikkimeluhaitan, joka haittaa nukkumista yöaikaan. Karaoke-toimintaa on ravintolassa ollut tyypillisesti 2-3-kertaa viikossa.

Asukas ei ole ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan vaikeuttanut toiminnanharjoittajan toimia musiikkimeluhaitan poistamiseksi. Toiminnanharjoittajalla on ollut jo useita vuosia aikaa ratkaista meluhaittaongelma.

Ympäristöpalveluiden rakennusvalvonnalta saamien tietojen mukaan ravintola Cafe Bar Lemon on hakenut käyttötarkoituksen muutosta (asian tunnus 29-3455-11-D / Haaga 091-029-0092-00003) liiketilasta ravintolaksi. Käyttötarkoituksen muutosta ei kuitenkaan ole hyväksytty ja muutostöille haettu rakennuslupa on mennyt umpeen 7.2.2016. Käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä ei ole huomioitu ravintolassa soitettavan musiikin äänenvoimakkuutta. Suomen rakentamismääräyskokoelman osan C1 ohjeistuksen mukaan ympäröivien tilojen tarvittava suojaus melulta tulee määrittää ja suunnitella tapauskohtaisesti, mikäli tilassa, jossa melu syntyy, enimmäisäänitaso LAmax voi toistuvasti olla suurempi kuin 80 dB.

Ympäristöpalvelut pitää 10 000 euron uhkasakkoa haitan poistamiseksi kohtuullisena, kun huomioidaan, että yöaikainen meluhaitta on jatkunut jo useiden vuosien ajan.

Lisäksi ympäristöterveysyksikön päällikkö viittaa muilta osin ympäristölautakunnan 9.5.2017 antamaan päätökseen (§ 157).

Ympäristöterveysyksikön päällikkö esittää, että valitus perusteettomana hylätään.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö toteaa, että Helsingin kaupungin organisaatiouudistuksessa ympäristökeskus muuttui ympäristöpalveluiksi. Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto on 22.5.2017 (§ 96) siirtänyt lautakunnalle kuuluneen toimivallan koskien lausuntojen antamista ko. yksikön päällikölle.

Pöytäkirjanote Helsingin hallinto-oikeudelle (Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI) asiakirjoineen ja tiedoksi ympäristöterveysyksikölle.

This decision was published on 07.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 64545

timo.koskinen@hel.fi

Decisionmaker

Pertti Forss
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarkastuskertomus 1.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus 2.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarkastuskertomus 3.pdf
The attachment will not be published on the internet.
4. Tarkastuskertomus 4.pdf
The attachment will not be published on the internet.
5. Sammaadi Minimutu vastine kuulemiseen.pdf
The attachment will not be published on the internet.
6. Samaadi Minimutu Oy vastine selvityspyyntöön.pdf
The attachment will not be published on the internet.
7. Asunto Oy Kauppalantie 22 vastine kuulemiseen.pdf
The attachment will not be published on the internet.
8. Asukkaan vastine kuulemiseen.pdf
The attachment will not be published on the internet.
9. Ravintolan ja asunnon sijainnit.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.