Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen lattiarakenteen kunnon selvittäminen ja toimenpiteet epäillyn puutteellisen ilmanvaihdon selvittämiseksi, Kallvikinniementie 1

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-008082
More recent handlings
Case 7. / 7 §

Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen lattiarakenteen kunnon selvittäminen ja toimenpiteet epäillyn puutteellisen ilmanvaihdon selvittämiseksi, Kallvikinniementie 1

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti osoitteessa Kallvikinniementie 1 sijaitsevan Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen lattiarakenteen kunnon selvittämiseksi ja toimenpiteistä epäillyn puutteellisen ilmanvaihdon selvittämiseksi seuraavaa.

Asianosaiset

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, perusopetus, perusopetuksen alueelliset palvelut, alue 1, Merilahden peruskoulu, Kallvikinniementien toimipiste, PL 3709, 00099 Helsingin kaupunki

Kaupunkiympäristön toimiala, rakennukset ja yleiset alueet, ylläpito, toimitilat 2, isännöinti 3, PL 1500, 00099 Helsingin kaupunki (velvoitettu)

Vireilletulo ja tarkastukset

Ympäristöpalvelut teki Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteessä (aiemmin Kallahden peruskoulu) 23.1.2015 terveydensuojelun valvontasuunnitelman mukaisen tarkastuksen. Tarkastuksella todettiin muun muassa, että kasvihuoneen (käytettiin opetustarkoitukseen) ulko-oven ja karmin välissä oli rako sekä pintakosteusmittarilla havainnoidessa todettiin kohonneita kosteusarvoja muualle vastaavaan rakenteeseen verrattuna. Ottaen huomioon pintakosteusmittausten epävarmuustekijät tuli rakenteen kunnosta vastuullisen osapuolen varmistaa, oliko kyseessä kosteusvaurio ja ryhtyä tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin. Lisäksi tarkastuksella käyttäjä ilmoitti sisäilmaan ja ilmanvaihtoon liittyvistä epäkohdista muun muassa luokassa K41a. Tarkastuksella tehdyn hetkellisen hiilidioksidipitoisuusmittauksen aikana luokassa K41a ei ollut tavanomaista henkilökuormitusta, joten ilmanvaihdon riittävyyttä ei voitu perusteellisesti arvioida pelkän tarkastuksen perusteella. Ilmanvaihdon riittävyydestä vastaavan osapuolen tehtävänä oli antaa selvitys ilmanvaihdon riittävyydestä ympäristöpalveluille.

Koska ympäristöpalvelut ei saanut useista muistutuksista huolimatta kiinteistönomistajalta riittäviä tietoja koskien muun muassa kasvihuoneessa ja luokassa K41a tehtyjä tai suunniteltuja selvitys- tai korjaustoimenpiteitä, ympäristöpalvelut teki koulussa uusintatarkastuksen 6.2.2017. Tarkastuksella todettiin, että kasvihuoneen ulko-oven edustalla oli edelleen kosteusvaurioon viittaavia korkeita pintakosteusarvoja. Luokan K41a puutteellisesta ilmanvaihdosta ja huonosta ilmanlaadusta ilmoitettiin edelleen. Käyttäjä ilmoitti tuulettavansa tilaa säännöllisesti tuuletusikkunasta. Luokan ilmanvaihdon riittävyydestä ei ollut esittää esimerkiksi ilmamäärämittauspöytäkirjaa. Luokassa ei voitu tehdä hetkellisiä hiilidioksidipitoisuusmittauksia, sillä tarkastajan ollessa paikalla tilaa ikkunatuuletettiin, koska käyttäjän mukaan tilassa ei voinut muutoin oleskella.

Tarkastusten perusteella ympäristöpalvelut arvioi koulun olosuhteiden olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa tiloissa oleskeleville. Kiinteistönomistaja ei edelleenkään toimittanut selvityksiä uusintatarkastuksen jälkeen.

Kuuleminen

Ympäristöpalvelut on kuullut kirjeellään 12.7.2017 Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetus -palvelua ja Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelua:

1. tarkastuksissa 23.1.2015 ja 6.2.2017 todetusta, terveyshaittaa aiheuttavasta puutteesta (kosteusvaurioon viittaavat havainnot kasvihuoneen lattiarakenteessa) sekä mahdollisesta terveyshaitasta (epäily ilmanvaihdon puutteellisuudesta luokassa K41a) sekä niiden korjaustoimenpiteistä aikatauluineen,

2. mahdollisesta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston korjausmääräyksen antamisesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 10 000,00 euroa,

3. muista asian ratkaisemiseen vaikuttavista seikoista.

Asianosaiset eivät ole antaneet vastinettaan kuulemiseen.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa velvoitetulle (Kaupunkiympäristön toimiala, rakennukset ja yleiset alueet, ylläpito, toimitilat 2, isännöinti 3) terveydensuojelulain 27 §:n nojalla seuraavat määräykset:

1. Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen opetustarkoitukseen käytettävän kasvihuoneen lattiarakenteen kunto tulee selvittää käyttäen ulkopuolista asiantuntijaa. Ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla asumisterveysasetuksen (545/2015) liitteen 3 mukainen pätevyys rakennusten kosteus- ja homevaurioiden sekä sisäilmaongelmien selvittämiseen. Lisäksi ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava osaaminen terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi.

2. Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen luokan K41a ilmanvaihdon toimivuudesta ja riittävyydestä henkilömäärään nähden tulee esittää selvitys, esimerkiksi viimeaikainen pitkäaikainen hiilidioksidipitoisuusmittaus tai tulo- ja poistoilmavirtojen mittauspöytäkirja.

Päävelvoitteita 1 ja 2 tulee noudattaa ja ympäristöpalveluihin tulee toimittaa selvitykset lattiarakenteen kunnosta ja ilmanvaihdon toiminnasta sekä tehdyistä korjaustoimenpiteistä 31.3.2018 mennessä.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 7000,00 euron uhkasakon ja päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 3000,00 euron uhkasakon. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Perustelut

Terveydensuojelulain 1 §:n mukaan terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon tai muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan milloin asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että niistä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka menettely tai toimenpide on syynä tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Lisäksi terveyshaitan selvittämiseksi voidaan antaa määräys rakenteen kuntotutkimuksen suorittamisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 8 §:n mukaan ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 2 100 mg/m3 (1 150 ppm) suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 10 §:n mukaan ulkoilmavirran tulee olla kouluissa, päiväkodeissa ja muissa vastaavissa oleskelutiloissa käytön aikana vähintään 6 l/s henkilöä kohden.
Ulkoilmavirta saa kuitenkin olla 4 l/s henkilöä kohden, jos varmistutaan siitä, etteivät sisäilman epäpuhtauspitoisuudet tai lämpötila nouse niin suuriksi, että ne aiheuttavat terveyshaittaa taikka kosteus nouse niin suureksi, että se voisi aiheuttaa mikrobikasvun riskiä.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin. Ulkopuolisen asiantuntijan pätevyyden osoittamisesta on säädetty tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) antaman asetuksen liitteessä 3.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että ympäristöpalveluiden suorittamien tarkastusten perusteella Merilahden peruskoulun Kallvikinniementien toimipisteen opetustarkoitukseen käytettävässä kasvihuoneessa esiintyy todennäköisiä kosteusvaurioita ja mahdollisia mikrobivaurioita sekä luokassa K41a on aihetta epäillä puutteellista ilmanvaihtoa, joiden voidaan katsoa aiheuttavan terveydensuojelulain 1 §:n mukaista terveyshaittaa. Tarkastuksilla todettuja epäkohtia on käsitelty tarkemmin ympäristöpalveluiden tarkastuskertomuksissa (päivätty 10.2.2015 ja 20.2.2017).

Ottaen huomioon mahdollista terveyshaittaa aiheuttavat korjaamattomat mahdolliset kosteus- ja mikrobivauriot sekä mahdollisesti puutteellisen ilmanvaihdon sekä pyydettyjen selvitysten toimittamatta jättämisen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että määräyksen antaminen asiassa on välttämätöntä.

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla. Uhkasakkolain (113/1990) 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisten noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat. Uhkasakko on tarpeen, sillä velvoitettu ei ole kehotuksista huolimatta ryhtynyt toimenpiteisiin asiassa.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristökeskuksen tarkastuskertomukset 10.2.2015 ja 20.2.2017 sekä ympäristöpalveluiden kuuleminen 12.7.2017.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 26, 27, 49, 49 d, 53 ja 56 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 15 ja 17 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 8, 10 § ja liite 3

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Muutoksenhaku

Valitusosoitus Helsingin hallinto-oikeudelle on liitteenä (terveydensuojeluasia).

Tiedoksi velvoitetulle

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Terveydensuojeluviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Jos lattiarakenteessa todetaan tarkemman selvityksen perusteella kosteusvaurio, tulee se korjata välittömästi. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- tai lahovauriota. Mikäli kosteusvauriota ei korjata, terveydensuojeluviranomainen harkitsee jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä haitan poistamiseksi.

Päätöksen tiedonanto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Ask for more info

Riitta Lahtinen, ympäristötarkastaja, puhelin: +3 589 310 31599

riitta.l.lahtinen@hel.fi