For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-008127
More recent handlings
Case 5. / 49 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto Vt 2 Pori-Helsinki -kehittämisselvityksestä

Urban Environment Committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Lausunto

Valtatie 2:n kehittämisselvitys käsittää 220 kilometriä pitkän maantieosuuden Porin Mäntyluodosta Vihdin Palojärvelle (Vt1/E18 tielle) ja se on mm. Satakunnan maakunnan ja Forssan seudun tärkein liikenneyhteys pääkaupunkiseudulle. Valtatie kuuluu valtakunnalliseen EU:n TEN-T -verkkoon ja on myös raskaan liikenteen runkoyhteys ja erikoiskuljetusten reitti.

Vaikka tiehankkeen suunnittelualue ei ulotu Helsingin alueelle, on sillä vaikutuksia Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun saavutettavuuteen Vihti-Karkkila-Forssa-Pori suunnalta. Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue on laaja, ja esim. Karkkilan työllisistä noin 24 % pendelöi päivittäin pääkaupunkiseudulle ja noin 10 % Helsinkiin. Vihdin osalta vastaavat luvut ovat 46 % ja 20 %. Tämän johdosta maantien parantaminen on mm. Helsingin elinkeinoelämän toiminnan kannalta kannatettava hanke.

Valtatie 2:n maankäyttökäytävässä ja vaikutusalueella ei ole raideyhteyttä lukuun ottamatta Kokemäki-Pori osuutta, joten joukkoliikenne hoidetaan myös tulevaisuudessa busseilla. Jatkosuunnittelussa tulee siten kiinnittää erityistä huomiota bussiliikenteen toimivuuden ja palvelutason parantamiseen, jotta nykyistä suurempi osa kulkijoista käyttäisi matkustamiseen joukkoliikennettä.

Kehittämisselvityksessä esitetyt toimenpiteet, jotka parantavat tieyhteyden liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenneturvallisuutta ja välityskykyä sekä sujuvoittavat kuljetuksia ovat kannatettavia.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Vt 2 Pori-Helsinki kehittämisselvityksen keskeisenä tavoitteena on ollut määrittää valtatien 2 käytävässä seuraavien 10 vuoden aikana toteutettavat parantamistoimenpiteet.

Vt 2 kehittämisohjelman muodostamista ovat ohjanneet työn ensimmäisessä vaiheessa määritetyt tavoitteet ja se, miten kustannustehokkaasti toimenpidevaihtoehdot vastaavat näihin tavoitteisiin. Myös Liikenneviraston Keskeisen päätieverkon toimintalinjat -työssä määritetty viitekehys sekä palvelutasoon ja teknisiin ratkaisuihin liittyvät reunaehdot ovat ohjanneet toimenpidevalikoiman muodostamista ja toimenpiteiden valintaa lopulliseen ohjelmaan.

Työn koko toimenpidevalikoiman pohjana ovat olleet aiemmat suunnitelmat, joihin lukeutuu eritasoisia selvityksiä tiesuunnitelmista, liikennejärjestelmäsuunnitelmista ja maakuntakaavojen selvityksistä. Muodostuneesta laajasta valikoimasta on poimittu tärkeimmät jalankulkuun ja pyöräilyyn, joukkoliikenteeseen, äly- ja sähköiseen liikenteeseen, liikkumisen ohjaukseen, raskaaseen liikenteeseen sekä maankäyttöön liittyvät toimenpiteet. Lisäksi valittiin tarkempaan vaikutusten arviointiin noin 40 infratoimenpide-ehdotusta, joiden arveltiin olevan realistisesti toteutettavissa seuraavien 10 vuoden aikana ja lisäksi vastaavan hyvin todettuihin kehittämistarpeisiin ja työlle asetettuihin tavoitteisiin. Infratoimenpiteistä 10 vuoden toteuttamisohjelmaan valittiin 9 kohdetta, joiden kokonaiskustannukset ovat noin 58 milj. euroa.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 25.8.2017 mennessä. Asia tulisi siis päättää tässä kokouksessa.

Close

This decision was published on 30.08.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Heikki Hälvä, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37142

heikki.halva@hel.fi