For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-008212
More recent handlings
Case 13. / 220 §
This decisionmaker is no longer active

Hammasväline Oy:n oikaisuvaatimus suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinnasta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikaista päätöksensä 20.6.2017 § 184 (HEL 2017–002182 ) suun terveydenhuollon tarveaineiden- ja tarvikkeiden hankinnassa positioiden 130103002 geelimäiset fluorilakat ja 10080000 pääotsikko Sidosaineet osalta päätöksen perusteluissa ilmenevien seikkojen perusteella siten, että

- positioon 130103002 valitaan tuotteen Profluorid Varnish melon Fluor 5 % (10 ml) toimittajaksi Hammasväline Oy

- positioon 10080001 valitaan ensisijaiseksi Hammasväline Oy:n tarjoama tuote All-Bond Universal 6 ml

Muilta osin päätös § 184 (HEL 2017–002182) pysyy voimassa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimus

Hammasväline Oy:n puolesta hankintaoikaisun sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen § 184 (20.6.2017) on tehnyt Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy.

Oikaisuvaatimuksessa (liite 1) vaaditaan, että sosiaali- ja terveyslautakunta oikaisee päätöksensä siten, että Hammasväline Oy valitaan voittajaksi positioissa 130103002 ja 10080000.

Vastine oikaisuvaatimukseen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ovat tutustunut Hammasväline Oy:n oikaisuvaatimukseen ja toteavat seuraavaa:

- Positiossa 130103002 tuotteen Profluorid Varnish tuubi melon, fluor 5 %, 10 ml valinnassa on em. tuote valittu virheellisesti Plandent Oy:ltä, vaikka Hammasväline Oy:n tarjoama sama tuote on ollut hinnaltaan edullisempi. Muutetaan valintaa siten, että melonin makuinen fluorilakka poistetaan Plandent Oy:ltä valituista tuotteista ja tilalle valitaan Hammasväline Oy:n tarjoama tuote

- Positiossa 10080000 Hammasväline Oy:n toimittama selvitys oli jäänyt huomioimatta, vaikka selvitys oli toimitettu. Position 10080001 osalta sidosaine All Bond Universal 6 ml valitaan ensisijaiseksi sopimustuotteeksi em. positioon.

Positioon 10080001 esitetyn oikaisuvaatimuksen osalta hankintayksikkö on tulkinnut valittajan vaativan sitä, että hankintaoikaisun kohteena oleva tarjottu tuote vahvistetaan etusijajärjestyksessä tuoteryhmän / kohderyhmän / position ensimmäiseksi.

Positiossa 10080001 ensisijaiseksi tuotteeksi Hammasväline Oy:ltä valittu All-Bond Universal ja toissijaiseksi tuotteeksi Plandent Oy:ltä valittu Scotchbond Universal eroavat toisistaan mm. pullon korkin ja tuotteen hajun osalta. Vaikka tekniset ominaisuudet tarjotuilla tuotteilla ovat samankaltaiset, käytön suhteen tuotteilla on merkitseviä eroja, jotka puoltavat molempien tuotteiden valintaa. Hajun pistävyydessä ja tuotteen käsiteltävyydessä (mm. valuvuudessa) on eroja, jotka vaikuttavat kliinisiin ja käytännön hoitotyön käyttöindikaatioihin. Vain Scotchbond Universalin tuotteen pakkaus mahdollistaa pullon korkin avaamisen yhdellä kädellä.

Uusi vertailu ja korjattu vertailutaulukko

Oikaisuvaatimuksen perusteella on vertailutaulukko (liite 2) korjattu uutta päätöstä vastaavaksi.

Vertailutaulukkoon on korjattuna tähän päätökseen liittyvien oikaisujen lisäksi päätösesityksessä HEL 2017- 002182 vertailutaulukkoon tehdyt korjaukset / lisäykset.

Close

This decision was published on 30.08.2017

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539

matti.aukia@hel.fi

Attachments

1. Liite 1. Hammasväline Oy:n / Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy. Oikaisuvaatimus 12.7.2017
The attachment will not be published on the internet.
2. Confidential: JulkL 7 § 2 mom

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.