For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-008883
More recent handlings
§ 34

Sopimuksen tekeminen Lindström Oy:n kanssa katualueen pilaantuneen maaperän puhdistuskorvauksesta

Tonttipäällikkö

Päätös

Tonttipäällikkö päätti tehdä Lindström Oy:n (y-tunnus 1712792-1) kanssa liitteen nro 2 mukaisen sopimuksen, joka koskee Koskelassa sijaitsevan Kunnalliskodintien katualueen pilaantuneen maaperän puhdistamista.

Samalla tonttipäällikkö päätti oikeuttaa hallinto-ja tukipalveluiden kiinteistölakimiehen allekirjoittamaan edellä mainitun sopimuksen sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Päätöksen perustelut

Maaperän pilaantuminen

Lindström Oy on vuokrannut kaupungilta Koskelassa osoitteessa Kunnalliskodintie 2 sijaitsevan tontin, jonka kiinteistötunnus on 91-26-979-9. Vuokrasopimus päättyi 31.12.2015, jonka jälkeen Lindström Oy poisti kustannuksellaan tontin alueelta pilaantuneita maa-aineksia maaliskuussa 2016.

Pilaantuneisuus jatkuu tontin viereiselle katualueelle (liite nro 1). Insinööritoimisto Gradientti Oy on esittänyt 21.4.2016 arvion (liite nro 3), että katualueelle jäävän pilaantuneen massan määrä on noin 130 m3. Kustannusarvion (liite nro 4) mukaan kyseisten massojen poistamisesta aiheutuu 15 140 euron kustannukset.

Alueen tuleva käyttö ja puhdistaminen

Katualue on tällä hetkellä käytössä. Osa nykyisestä katualueesta on merkitty 27.1.2017 voimaan tulleessa kaavassa tontiksi. Katualueella on suunniteltu tehtäväksi muutostöitä, jotka on tarkoitus aloittaa vuonna 2018. Katualueen puhdistaminen on siten perusteltua toteuttaa kaupungin toimeksiannosta alueen tulevien rakennustöiden yhteydessä.

Sopimus

Lindström Oy:n kanssa on neuvoteltu Kunnalliskodintien katualueen maaperän puhdistamiseen liittyvistä töistä. Asiasta on laadittu liitteenä 2 oleva sopimusluonnos, jonka mukaisesti Lindström Oy korvaa katualueen maaperän puhdistamisesta aiheutuvista kustannuksista kaupungille 15 140 euroa sekä voimassa olevan arvonlisäveron ja alueen puhdistusvastuu siirtyy kaupungille.

Toimivalta

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto on 22.5.2017 (97 §) päättänyt siirtää kaupunkiympäristölautakunnan hallintosäännön 10 luvun 1 § 3 momentin 1 kohdan toimivaltaa päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta kaupunkiympäristötoimialan palvelujen päälliköille siten, että palvelun päällikkö päättää palvelun vastuualueeseen kuuluvista korvauksista.

This decision was published on 07.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kati Valkama, ympäristösuunnittelija, puhelin: 09 310 36573

kati.valkama@hel.fi

Decisionmaker

Sami Haapanen
tonttipäällikkö

Attachments

3. Insinööritoimisto Gradientti Oy:n lausunto, 21.4.2016
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.