Lausunto taksilupakiintiöistä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009144
More recent handlings
§ 73

Lausunto taksilupakiintiöistä

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle taksilupien enimmäismääristä seuraavan lausunnon:

Taksien riittävyys

Helsingin kaupunkistrategiassa 2017-2021 todetaan, että koko liikennejärjestelmän toimivuudesta huolehditaan ja että kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuutta kasvatetaan.

Osana tätä tavoitetta on tärkeää, että Helsingissä on palvelutasoltaan riittävät ja laatutasoltaan hyvät taksipalvelut.

Tavanomaisten taksien lupia tulisi lisätä vähintään samassa suhteessa kuin kaupungin väestö on kasvanut eli noin 1 % vuodessa. Matkailuelinkeinojen kehittämisen ja kaupungin kansainvälisen houkuttelevuuden näkökulmasta tätä jonkin verran nopeampikin lisäystahti olisi perusteltu. Tämä olisi Helsingin kaupungin strategisten tavoitteiden kannalta hyödyllistä. Invatakseja tulisi olla nykyistä enemmän sekä lukumääräisesti että suhteessa tavanomaisiin takseihin. Myös erityiskuljetuskalustoa tarvitaan lisää.

Esteettömän kaluston määrä

Sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan merkittävimmät asiakaskuljetukset koostuvat matkapalvelukeskuksen kautta järjestettävistä kuljetuksista sekä erikseen järjestettävistä ryhmämatkoista tai erilliskuljetuksista. Palvelut järjestetään pääsääntöisesti invavarustelluilla ajoneuvoilla, joista suurin osa toimii invataksiluvalla. Yhteensä vuonna 2016 sosiaali- ja terveystoimialalla suoritettiin hiukan alle 800 000 yhdensuuntaista asiakaskuljetusta.

Helsingin Matkapalvelun liikennöinti perustuu pääosin 153 invavarustellun ajoneuvon ja 72 henkilöautotaksin vakioliikennöintivuoroihin. Suuri osa invavarustelluista ajoneuvoista on invatakseja. Tästä johtuen Helsingin invatakseista suuri osa on varattu matkapalvelun liikennöintiin 8,5 tuntia päivässä. Edellä mainitun lisäksi invavarustellut ajoneuvot ajavat ns. ylivuotoliikennettä matkapalvelun ajoina noin 7 500 matkaa kuukaudessa. Lisäksi Helsingin Matkapalvelun kautta järjestetään rintamaveteraanien ja sijaishuollon kuljetuksia.

Matkapalvelusta erillisinä kuljetuksina järjestetään vanhusten ja vammaisten päivätoimintakuljetuksia sekä vanhusten saunakuljetuksia joko erillisesti kilpailutettuina ryhmämatkoina tai yhdisteltyinä Helsingin Matkapalvelun välittäminä matkoina. Käytännössä kaikki matkat ajetaan invavarustelluilla ajoneuvoilla. Näistä autoista osa on invatakseja ja osa joukkoliikenneluvalla liikennöiviä pienoislinja-autoja.

Matkapalveluun kuulumattomilla vaikeavammaisilla henkilöillä on vaikeuksia löytää itselleen sopivia invataksipalveluja. Apuvälineiden monimuotoisuus ja kasvava koko asettavat omat haasteensa ajoneuvoille.

Viimeisin kilpailutus järjestettiin vuonna 2014. Sopimuskausi on 9.6.2014 - 31.5.2017. Sopimusta on jatkettu vuoden mittaisella optiolla.

Sekä kilpailun luomiseksi että riittävän palvelun turvaamiseksi invatakseja tulisi olla nykyistä enemmän sekä lukumääräisesti että suhteessa tavanomaisiin takseihin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala käyttää oppilaskuljetuksiin pääsääntöisesti julkista liikennettä. Vammaisille ja muille erityisoppilaille, jotka eivät selviydy koulumatkastaan julkisilla liikennevälineillä, myönnetään oikeus taksikuljetukseen.

Erityiskuljetettavia oppilaita on vuosittain noin 1000 - 1200. Ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa erityiskuljetusta tarvitsee noin 20 lasta. Kuljetettavien oppilaiden määrä on kääntynyt nousuun. Syynä tähän on lisääntynyt tarve erityisopetukselle. Invataksien tarve on lisääntynyt.

Erityiskuljetuksia hoitavilta liikennöitsijöiltä edellytetään taksi- tai joukkoliikennelupaa. Lisäksi vaikeavammaisten kuljetuksiin tarvitaan invatakseja.

Kuluvana lukuvuonna 2017 - 2018 taksikuljetuksia käyttää noin 80 koulua ja päiväkotia ja noin 1150 oppilasta. Liikennöitsijöitä on kahdeksan sekä heidän alihankkijansa.

Erityiskuljetukset on kilpailutettu vuodenvaihteessa 2013 - 2014. Sopimus oli kaksivuotinen ja hankintaan liittyvä kahden vuoden optio otettiin käyttöön elokuussa 2016.

Suomenkielisen varhaiskasvatuksen osalta erityiskuljetuksien kilpailutus ja kuljetusten päivittäinen hoitaminen on hankittu ostopalveluna Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta (Palvelukeskus Helsinki). Kyseistä kuljetuspalvelua käyttää neljä päiväkotia, ja sopimustoimittajia on kaksi. Sopimuskausi on 1.8.2016 - 1.7.2017. Hankintaan liittyy kaksi yhden vuoden optiota.

Koulujen aamu- ja iltapäivätoiminta tuo haasteita kuljetuksiin. Tämä johtuu siitä, että kuljetusten lukumäärä per/koulu/päivä lisääntyy ja päivähoito- ja esikouluikäisten kuljetukset vaativat enemmän turvavälineitä.

Oppilaiden ja päiväkotilasten määrä ja kuljetustarve muuttuvat vuosittain, mutta ammattitaitoisia liikennöitsijöitä ei ole riittävästi. Liikennöitsijöiden vähäinen määrä suhteessa lapsimäärään on riski, koska kuljetettavia yhtä liikennöitsijää kohden on paljon ja se johtaa alihankintojen lisääntymiseen. Invataksilupien määrää tulisi lisätä.

This decision was published on 29.09.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari

Attachments

1. Lomake taksipalvelujen riittävyydestä ja laadusta1
The attachment will not be published on the internet.
2. Lomake taksipalvelujen riittävyydestä ja laadusta 2
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.