Hakaniemen hotellin asemakaavan muuttaminen (nro 12478)

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009234
More recent handlings
Case 10. / 220 §

Detaljplaneändring för ett hotell i Hagnäs (nr 12478)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för gatu- och vattenområden i 11 stadsdelen (Berghäll, Broholmen) enligt ritning nr 12478, daterad 7.11.2017 och ändrad 27.3.2018, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen. Ett nytt kvarter nr 11208 bildas genom detaljplaneändringen.

Behandling

Ledamoten Petrus Pennanen understödd av ledamoten Juhani Strandén föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige begär vid godkännandet av beslutsförslaget att det ska utredas om det är möjligt att offentligt ange klara grunder för den överenskomna köpesumman.

Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.

4 omröstningen

Ledamoten Petrus Pennanens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Stadsfullmäktige begär vid godkännandet av beslutsförslaget att det ska utredas om det är möjligt att offentligt ange klara grunder för den överenskomna köpesumman.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 36
Zahra Abdulla, Fatim Diarra, Mika Ebeling, Jussi Halla-aho, Jasmin Hamid, Atte Harjanne, Mari Holopainen, Nuutti Hyttinen, Kati Juva, Emma Kari, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Heimo Laaksonen, Elina Moisio, Sami Muttilainen, Aleksi Niskanen, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Maria Ohisalo, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Petrus Pennanen, Tuomas Rantanen, Nelli Ruotsalainen, Mirita Saxberg, Satu Silvo, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Matias Turkkila, Thomas Wallgren, Jani Valpio, Reetta Vanhanen, Mauri Venemies

Nej-röster: 3
Jukka Järvinen, Otto Meri, Daniel Sazonov

Blanka: 45
Alviina Alametsä, Outi Alanen, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Laura Finne-Elonen, Tuula Haatainen, Juha Hakola, Martina Harms-Aalto, Eveliina Heinäluoma, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Tapio Klemetti, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Johanna Laisaari, Petra Malin, Abdirahim Mohamed, Seija Muurinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Sirpa Puhakka, Timo Raittinen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Suldaan Said Ahmed, Tomi Sevander, Anni Sinnemäki, Byoma Tamrakar, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Juhana Vartiainen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Frånvarande: 1
Laura Kolbe

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Petrus Pennanens förslag till hemställningskläm.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Stadsfullmäktige begär vid godkännandet av beslutsförslaget att det ska utredas om det är möjligt att offentligt ange klara grunder för den överenskomna köpesumman.

Noes: Motsätter sig

Member Political group
Abdulla, Zahra No council group
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Halla-aho, Jussi Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Hamid, Jasmin No council group
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Moisio, Elina No council group
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Niskanen, Aleksi No council group
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Ohisalo, Maria Vihreä valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pennanen, Petrus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Ruotsalainen, Nelli No council group
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvo, Satu No council group
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Strandén, Juhani Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Turkkila, Matias Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Wallgren, Thomas Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Valpio, Jani No council group
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Venemies, Mauri Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Järvinen, Jukka No council group
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel No council group
Close
Member Political group
Alametsä, Alviina Vihreä valtuustoryhmä
Alanen, Outi No council group
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo No council group
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Finne-Elonen, Laura Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Harms-Aalto, Martina No council group
Heinäluoma, Eveliina Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Klemetti, Tapio Kokoomuksen valtuustoryhmä
Koskinen, Kauko No council group
Koulumies, Terhi No council group
Kousa, Tuuli No council group
Laisaari, Johanna Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Mohamed, Abdirahim No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pakarinen, Pia No council group
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Puhakka, Sirpa No council group
Raittinen, Timo No council group
Rauhamäki, Tatu No council group
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Said Ahmed, Suldaan Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Sevander, Tomi No council group
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Tamrakar, Byoma Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Urho, Ulla-Marja No council group
Varjokari, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vartiainen, Juhana No council group
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna No council group
Vuorjoki, Anna Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Vihreä valtuustoryhmä 13 0 3 0
No council group 7 2 15 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 5 1 11 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 5 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 2 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 7 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 4 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 1 0 4 0
Keskustan valtuustoryhmä 0 0 1 1
Close

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplaneändringen gäller ett gatu- och vattenområde vid Hagnäskajen, på Broholmen i Berghäll. Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga ett hotell, en öppen plats och en offentlig strand i huvudsak på schaktmassor vid Brobergssundets norra strand. I och med detaljplanelösningen kan man bygga det kvarter som föreslås i arkitekturtävlingens vinnarbidrag.

Målsättningen är att utveckla Hagnäsomgivningen som en mångsidig och funktionellt varvad del av centrum med flera skikt. Hotellet kommer att stödja helheten i omgivningen kring Hagnäs torg och förbättra områdets stadsbild. Samtidigt utgör det startskottet för kompletteringsbyggandet vid Hagnäskajen och för med sig service till området. Det bildas ny våningsyta på 14 500 m² vy. Tomtens exploateringstal är 5,13.

Detaljplanelösningen är en del av detaljplanehelheten vid Hagnäskajen och Sörnäs strand, vars syfte är att förbättra områdets förbindelser med kollektivtrafik, göra stadsstrukturen mer kompakt, förbättra trafikens förutsättningar och erbjuda en ny offentlig strand åt stadsborna. Stranden som nu är ostrukturerad blir planerad.

Detaljplanen medger hotellverksamhet, vilket motsvarar stadens mål att öka kapaciteten för högklassig inkvartering i Helsingfors. Hotellet ökar möjligheterna för affärsverksamhet i Hagnäsområdet i och med att det för med sig fler kunder.

Close

Detaljplanelösningen följer generalplanen 2002 med rättsverkningar, och målsättningarna i Helsingfors nya generalplan (stadsfullmäktige 26.10.2016) har också beaktats.

För området gäller detaljplan nr 446A från 1893 och detaljplan nr 313 från 1922. I de gällande detaljplanerna är området gatu- och vattenområde.

Dåvarande stadsplaneringsnämnden godkände planeringsprinciper för omgivningen vid Hagnäskajen och Havshagen 4.11.2014 (337 §) med förutsättning att man i den fortsatta planeringen eftersträvar en väsentlig ökning av kompletteringsbyggandet.

Stadsplaneringsnämnden godkände 28.2.2017 (110 §) ett utkast till detaljplaneändring för Hagnäskajen och Sörnäs strand, av vilken den aktuella detaljplanen för ett hotell i Hagnäs utgör en del. Nämnden beslutade att det ska ordnas en sektorsövergripande planeringstävling för Broholmens område, inklusive Hagnäskajen. De deltagande lagen ska ha kunskaper i arkitektur, landskapsarkitektur och stadsdesign.

Den sektorsövergripande idétävlingen för Brobergssundet ordnades vintern 2017/2018, och resultaten offentliggjordes i maj 2018. Planeringstävlingens resultat och den fortsatta planeringen preciserar den framtida detaljplaneändringen för Hagnäskajen och Sörnäs strand. Planeringstävlingen påverkar inte detaljplanen i fråga om hotelltomten. Förslaget till detaljplan för Hagnäskajen beräknas bli färdigt i början av år 2019.

Kostnader

Muddringen och utfyllnaden av havsbottnen, de förorenade sedimenten på havsbottnen och strandbyggandet kräver omfattande grundberedningsinvesteringar av staden.

Detaljplanelösningen beräknas medföra följande kostnader för staden, exklusive mervärdesskatt:

Grundberedning 10 mn euro
Strandkonstruktioner 8 mn euro
Offentliga områden 1 mn euro
Samhällsteknik 0,2 mn euro
Totalt 19,2 mn euro

Kostnaderna för muddring och utfyllnad, grävning, marksanering samt rivning av de nuvarande strandkonstruktionerna ingår i kostnaderna för grundberedningen. I strandkonstruktionernas kostnader ingår även en del av strandens ytkonstruktioner. I planen har man utgått ifrån att man inte behöver bygga om konstruktionerna vid John Stenbergs strand. Som utgångsläge för kostnadskalkylen har man beräknat att det uppstår muddermassor från bassängens hela område, men mängden preciseras i den fortsatta planeringen. Muddringen och utfyllnaden bör utsträckas österut i ett större område än detaljplaneområdet så att det blir möjligt att senare fortsätta med utfyllnaden av stranden.

Kostnadskalkylen ovan utgår ifrån att man inte behöver bygga om konstruktionerna vid John Stenbergs strand. Att John Stenbergs strand är stabil bör säkerställas under arbetena med muddring och utfyllnad av hotell- och bassängområdet. Om muddrings- och utfyllnadsarbetena kräver att strandens stabilitet förbättras, bör säkerhetsnivån för John Stenbergs strand i anslutning till ombyggnaden höjas till en nivå som motsvarar de nuvarande kraven. En sannolik lösning är då att strandkonstruktionerna bör förnyas som en följd av de arbeten som ska utföras. Den metod som används preciseras vid den fortsatta planeringen. Att förnya konstruktionerna beräknas preliminärt leda till merkostnader på ca 5 miljoner euro.

Storleken på tomtinkomsterna till staden bestäms vid tomtöverlåtelseförfarandet. Staden beräknas få inkomster på ca 10 miljoner euro. Det kommer senare att fattas ett separat beslut om tomtöverlåtelsen.

Under 2018 fortsätter planeringen av hela Hagnäs strand utifrån tävlingen. Planeringen kan leda till förändringar som inverkar på lösningen för strandarbetena och på kostnaderna.

Detaljplaneområdet innebär en utmaning i fråga om genomförbarheten och totalekonomin. Grundberedningen och strandbyggandet som är en förutsättning för utbyggnaden av området belastar detaljplanens investeringsekonomi. Det beräknas att investeringskostnaderna uppgår till ca 1 300 euro/m² vy och med förnyandet av konstruktionerna på John Stenbergs strand till ca 1 650 euro/m² vy i fråga om den nya våningsytan.

Detaljplanelösningen kan anses vara motiverad, eftersom den är fast förknippad med Hagnäsområdet, som utvecklas såsom ett område i det expanderande centrum. Den andel som nu genomförs är en del av den större detaljplanehelheten vid Hagnäskajen, där målet är att i området bereda plats för den nya snabbspårvägen över Kronbroarna, ge Hagnäs bro en ny sträckning, anlägga en ny offentlig strand och utföra kompletteringsbyggande. De investeringar som detaljplanen kräver tjänar därmed en större helhet än bara den aktuella tomten.

Planeringsfaser och växelverkan

Helsingfors stad äger området och detaljplanelösningen har utarbetats på stadens initiativ.

Deltagandet och växelverkan har ordnats i enlighet med programmet för deltagande och bedömning.

Förslaget till detaljplaneändring hölls offentligt framlagt 1.12.2017–8.1.2018. Det gjordes tre anmärkningar mot förslaget och två skrivelser kom in utanför framläggningstiden.

Anmärkningar och skrivelser

Anmärkningarna gällde hotellbyggnadens arkitektur och plats samt planeringsprocessens lagenlighet. Dessutom fästes vikt vid att beakta konsekvenserna under byggtiden. Skrivelserna gällde hur man kan säkerställa att vattnet byts ut i Tölöviken, projektets ekonomiska lönsamhet samt hur hotellbyggnaden passar in i stadsbilden.

Bemötandena till anmärkningarna och skrivelserna framgår i sin helhet av rapporten om växelverkan (bilaga 3).

Utlåtanden

Helen Elnät Ab, samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Museiverket, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), trafikaffärsverket (HST) och stadsmuseet gav utlåtanden om detaljplaneförslaget.

Utlåtandena gällde beaktandet av metrotrafiken under byggtiden, byggandets konsekvenser i den värdefulla kulturmiljön, beaktande av omgivningens luftkvalitet i byggnaden samt en närmare bedömning av muddringens och utfyllnadernas konsekvenser.

Helen Ab och samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) meddelade att de inte har någonting att yttra eller påpeka.

Utlåtandena framgår i sin helhet av beslutshistorien, och genmälena ingår i rapporten om växelverkan (bilaga 3).

Ändringar i förslaget till detaljplaneändring

Det som framförts i anmärkningarna, skrivelserna och utlåtandena har beaktats i ändamålsenliga delar med hänsyn till detaljplanens målsättningar. I förslaget till detaljplan har det gjorts ändringar för vilka det redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens näst sista kapitel.

Ändringarna är inte väsentliga, och förslaget behöver därför inte läggas fram på nytt.

Beslutsförslaget stämmer överens med stadsmiljönämndens justerade framställning.

Close

Kaupunginhallitus 25.06.2018 § 454

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) katu- ja vesialueita koskevan 7.11.2017 päivätyn ja 27.3.2018 muutetun asemakaavan muutoksen piirustuksen numero 12478 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein. Asemakaavan muutoksella muodostuu uusi kortteli numero 11208.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 27.03.2018 § 172

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 7.11.2017 päivätyn ja 27.3.2018 muutetun asemakaavan muutosehdotuksen nro 12478 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 11. kaupunginosan (Kallio, Siltasaari) katu- ja vesialueita (muodostuu uusi kortteli 11208).

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin sekä nähtävilläoloajan ulkopuolella kirjallisesti esitettyihin mielipiteisiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

14.11.2017 Ehdotuksen mukaan

07.11.2017 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Perttu Pulkka, arkkitehti, puhelin: 310 37465

perttu.pulkka@hel.fi

Juuso Helander, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37134

juuso.helander@hel.fi

Mikko Juvonen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 37252

mikko.juvonen@hel.fi

Anu Lamminpää, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 37258

anu.lamminpaa@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö 21.12.2017

Rakennuslupaa myönnettäessä otettava huomioon metrosta tuleva melu, sekä ettei rakentamisen aikana aiheuteta vaaraa liikenteelle millään rakennustyöllä.

Metroradalla on jatkuvaa liikennettä päivittäin n. 04:30 – 24:00, sekä satunnaisesti radan kunnossapitotöitä öisin. Normaali liikenne ajaa tuossa kohdassa 70km/h. Suunnitellusta hotellista länteen on metroradalla vaihdealue jonka yli ajaessaan Metrojunat aiheuttavat poikkeuksellisen paljon kolinaa. Ne voivat kantautua esim. runkoääninä ja kuulua hiljaisena aikana rakennukseen meluna. Rakennuksessa siis pitää olla riittävän hyvä äänieristys.

Rakennettaessa pitää ottaa huomioon HKL:n ohje https://www.hel.fi/hel2/hkl/metro/HKL_tyoskentely_metroradan_laheisyydessa.pdf (julkisesti jaossa) sekä Metron toimintaohjeet (eivät ole julkisesti jaossa).

Lisätiedot

Heikki Koskinen, rataisännöitsijä, puhelin: 050 559 1990

heikki.koskinen@hel.fi

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 7.12.2017

Kaupunginmuseo arvioi asemakaavan muutosta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta ja on päättänyt antaa seuraavan lausunnon.

Kaavamuutos koskee katu- ja vesialuetta, joka sijaitsee Hakaniemenrannassa, Kallion kaupunginosassa. Kaavaratkaisu mahdollistaa hotellin, katuaukion ja julkisen rannan rakentamisen osittain täyttömaalle Siltavuorensalmen pohjoisrannalla. Kaavaratkaisulla mahdollistetaan arkkitehtuurikilpailun voittaneen ehdotuksen toteuttaminen kortteliin. Kaavamuutos on osa Hakaniemenrannan ja Sörnäistenrannan asemakaavan kokonaisuutta, jonka tavoitteena on parantaa alueen joukkoliikenneyhteyksiä, tiivistää kaupunkirakennetta, parantaa liikenteen edellytyksiä ja mahdollistaa kaupunkilaisille uutta julkista rantaa. Siltavuorensalmen vesialueen ranta siirtyy täyttöjen myötä.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 28.2.2017 Hakaniemenranta ja Sörnäistenranta -alueen asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnoksen, jonka osa Hakaniemen hotellin asemakaavan muutosehdotus on. Tällöin lautakunta päätti, että jatkosuunnittelussa Siltavuorensalmen alueesta mukaan lukien Hakaniemenranta järjestetään monialainen suunnittelukilpailu, johon osallistuvilta vaaditaan arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin ja kaupunkimuotoilun osaamista.

Alue sijoittuu Hakaniementorin kaakkoispuolelle Siltavuorensalmen rantaan. Suunnittelualue on pääosin vesialuetta. Alueella on nykyisin Hakaniemenrannan jalankulkualue, veneiden kiinnittymisen mahdollistavat rantarakenteet sekä puinen laituri, joka mahdollistaa lauttaliikenteen. Voimassa olevissa kaavoissa alue on vesi- ja katualuetta.

Asemakaavoitus perustelee uutta hotellia seuraavasti: Hotellin sijoittuminen alueelle lisää alueen liiketoiminnan mahdollisuuksia, vetovoimaa ja aktiivisuutta. Rakentaminen muuttaa näkymiä Hakaniementorin suunnasta sekä asuinkorttelin eteläosasta. Hotellirakennuksen massoittelussa ja sijoituksessa on pyritty ottamaan huomioon näkymien muutokset siten, että rakennusta ei ole sijoitettu kiinni Hakaniemenrannan katualueeseen vaan se on pyritty sijoittamaan riittävälle etäisyydelle rannan täytöille, jolloin näkymien säilyminen osittain on mahdollista eikä hotellirakennus varjosta vanhaa rakennuskantaa kohtuuttomasti. Hotellin läntistä julkisivua on viistetty siten, että näkymälinja torilta säilyy osittain. Hotellirakennuksen sijainti on kaupunkikuvallisesti merkittävä ja se tulee valmistuessaan erottumaan uutena maamerkkinä ympäristössään. Laajat vesialueen täytöt edellyttävät ruoppausta ja kaivuutöitä, ja nykyiset rantarakenteet puretaan.

Kaupunginmuseon lausunto:

Kaupunginmuseo korostaa, että muutosalueelle ja sen välittömään läheisyyteen liittyy kulttuuriympäristöarvoja, jotka tulee ottaa huomioon. Suunnittelualue rajautuu kahteen RKY 2009 alueeseen: Osuusliikkeiden ja teollisuuden Sörnäinen ja Helsingin yliopiston rakennusten muodostama kokonaisuus Siltavuoren penkereellä. Lisäksi suunnittelualue kuuluu maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön (Helsingin empire-keskusta ja kivikaupunki), johon sisältyy Kruununhaka ja joka pohjoisessa rajautuu Sörnäisten kaupunginosaan. Hakaniementorin kulttuurihistoriallinen ja kaupunkihistoriallinen merkitys on huomattava, joten toriin ja sen ympäristöön tulee suhtautua vaalien.

Kaupunginmuseo pitää täyttömaalle perustuvaa hotellin rakentamista Hakaniemen rantaan kulttuurihistorian ja maiseman vaalimisen kannalta ongelmallisena. Täytöt ja rantarakentaminen vaikuttavat merkittävällä tavalla alueen kaupunkikuvaan ja maisemaan laajalla alueella. Hotelli sijaitsee Hakaniemenrannassa merkittävällä paikalla.

Hakaniementorin suunnasta näkymä muuttuu ja osin peittyy, kun kahdeksankerroksinen hotellirakennus rajaa avointa näkymää kohti Kruununhaan pohjoista kaupunkijulkisivua, samoin Siltavuoresta Hakaniemeen päin katsottuna. Pitkänsillan suunnasta näkymät kohti Merihakaa muuttuvat suljetummiksi. Siltavuorensalmen vesialue muuttuu suurelta alalta rakennusmaaksi ja ranta-alueet ja näkymät kaventuvat merkittävästi. Uusi hotellirakennus erottuu ympäristöstään kokonsa, muotonsa sekä julkisivukäsittelynsä takia.

Hakaniemen tori ja sitä ympäröivät rakennukset, aukiot ja rannat näkymineen ja historian aikana muuttuneine käyttöineen ovat tuottaneet kiinnostavaa ympäristöä, joka on osa asukkaiden, torin ja rannan käyttäjien mielenmaisemaa. Alueen historia ja sen rakentuminen ovat luoneet omaleimaista helsinkiläistä ympäristöä ja helsinkiläisten identiteettiä, jota tulee kunnioittaa myös uudistuksia suunniteltaessa. Muutosten tulee olla hallittuja ja sopusoinnussa olemassa olevan kaupunkikuvan kanssa. Lisäksi ranta-alue ei saa muuttua luonteeltaan yksityisalueeksi.

Kaupunginmuseo pitää kaavan mahdollistamaa hotellirakennusta paikkaansa liian kookkaana ja massiivisena. Lisäksi sen vaatimat täytöt kaventavat Siltavuorensalmea, mitä kaupunginmuseo pitää erittäin valitettavana.

Museovirasto lausuu vedenalaisen perinnön osalta.

Lisätiedot

Sari Saresto, kulttuuriympäristöpäällikkö, puhelin: +358 9 503756846

sari.saresto@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 05.10.2017 § 38

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan12478 pohjakartan kaupunginosassa 11 Kallio Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12478
Kaupunginosa: 11 Kallio
Kartoituksen työnumero: 31/2017
Pohjakartta valmistunut: 13.9.2017
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911

merja.kyyro@hel.fi
Close

This decision was published on 13.09.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi