Kauppapalvelujen hankinnan periaatteet
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksen mukaisesti:
A Hyväksyä kauppapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava palautusehdotus:
Palautusehdotus 1:
Jäsen Daniel Sazonov: Asia palautetaan valmisteluun niin, että kilpailutuksessa valitaan useampi kuin yksi palveluntuottaja. Näin ikääntyneiden kauppapalveluiden toimivuus voidaan taata joka tilanteessa ja välttää viimeksi koettu epätoivottu tilanne, jossa ainoan palveluntuottajan kanssa tehty sopimus jouduttiin purkamaan ja kilpailutus uusimaan palvelun osoittauduttua toimimattomaksi.
Kannattaja: Jäsen Mari Rantanen
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Daniel Sazonov): Asia palautetaan valmisteluun niin, että kilpailutuksessa valitaan useampi kuin yksi palveluntuottaja. Näin ikääntyneiden kauppapalveluiden toimivuus voidaan taata joka tilanteessa ja välttää viimeksi koettu epätoivottu tilanne, jossa ainoan palveluntuottajan kanssa tehty sopimus jouduttiin purkamaan ja kilpailutus uusimaan palvelun osoittauduttua toimimattomaksi.
Jaa-äänet: 7
Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Katriina Juva, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 6
Katju Aro, Leo Bergman, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 6.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Tämän hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon ja palvelutalojen asiakkaiden kauppapalvelut. Palvelun kohteen asiakkaat eivät itse kykene asioimaan kaupassa tai järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista. Tarkempi kuvaus hankinnan kohteesta on esitetty liitteen 2 palvelukuvauksessa.
Sosiaali- ja terveysviraston (nyk. sosiaali- ja terveystoimiala) talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö teki kauppapalvelujen kilpailutuksesta 13.1.2017 hankintapäätöksen, jolla palveluntuottajaksi valittiin Servea Oy.
Sosiaali- ja terveysviraston ja Servea Oy:n välillä käytyjen neuvottelujen jälkeen sosiaali- ja terveystoimiala on 12.6.2017 ilmoittanut sopimuksen purkamisesta palveluntuottajan sopimusrikkomusten johdosta 13.6.2017 alkaen.
Sopimuksen purkamisen jälkeen väliaikaisena palveluntuottajana on toiminut hallintojohtajan 16.6.2017 tekemällä päätöksellä Posti Group Oyj. Posti Group Oyj:n kanssa voimassa oleva sopimus päättyy 31.1.2018. Hallintojohtajan päätöksen mukaisen hankinnan arvo alittaa hankintalain (1397/2016) 25 § käyttöoikeussopimusten kansallisen kynnysarvon, jonka vuoksi hankinta toteutettiin ilman hankintalain mukaista kilpailuttamista.
Tarjouskilpailu
Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja sen vähimmäisvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä. Hankintalain (1397/2016) 60 ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin ne on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Osatarjoukset
Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia, sillä niiden salliminen eri palvelualueille mahdollistaisi alueellisesti vaihtelevan tuotevalikoiman, hinnoittelun sekä palvelun saatavuuden.
Osatarjousten kieltäminen toteuttaa palvelua käyttävien kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua koko Helsingin alueella.
Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta
Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin.
Hankinnan palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja seuraa sopimusehtojen ja laatuvaatimusten täyttymistä läpi sopimuskauden.
Sopimuskausi ja muut ehdot
Posti hoitaa kauppapalvelun väliaikaisen sopimuksen mukaan 31.1.2018 saakka. Kilpailutuksen voittanut palveluntuottaja aloittaa 1.2.2018.
Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kolmen vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Tarjouspyyntöön tuleva sopimusluonnos on esityksen liitteenä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.09.2017 § 237
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Hankintalakimies Jukka Harno, ruokapalveluohjaaja Kaija-Leena Kristola ja kotihoitopäällikkö Jaana Nummijoki olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Sami Heistaro pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43217
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 310 43030
This decision was published on 28.09.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 249, 250, 251 (A), 252, 253, 254, 256 ja 257 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 251 (B) ja 255 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 09 310 43030