For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009820
More recent handlings
Case 5. / 48 §

Raide-Jokerin varikoiden välivaiheen suunnittelutehtävien tilaaminen

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti käyttää Raide-Jokerin suunnittelutehtävien hankintapäätöksessä varatun option, koskien Raide-Jokerin varikon kehitysvaiheen suunnittelua, ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan hankinnan välivaiheen aikaisia suunnittelutehtäviä Ramboll Finland Oy:n, VR-Track Oy:n ja Sito Oy:n muodostamalta suunnittelukonsortiolta niin, että ns. välivaiheen aikaisista suunnittelutehtävistä HKL:lle aiheutuva kustannusosuus on yhteensä enintään 339.430 euroa (ilman ALV).

Optiona kuuluvien varikoiden Välivaiheen aikaisten suunnittelutehtävien suunnittelukustannukset ovat Raide-Jokeri-projektin arvion mukaan yhteensä enintään 522.200 euroa (ilman ALV), mikä kustannus tullaan Raide-Jokeri-projektia koskevan yhteistyösopimuksen ehtojen hallinnollisen prosenttijaon (65 % / 35 %) mukaan jakamaan HKL:n ja Espoon kesken. Yhteistyösopimuksen ehtojen mukaan toteutusvaiheen kustannusjaosta tullaan sopimaan hankepäätösten yhteydessä erikseen.

Suunnittelukonsortio laskuttaa Raide-Jokerin varikon kehitysvaiheen suunnittelua koskevan suunnittelutyön kustannukset toteutuneiden tuntien mukaisesti kokonaisuudessaan HKL:ltä. HKL puolestaan laskuttaa Espoon osuuden suunnittelukustannuksista Espoolta yhteistyösopimuksen ehtojen ja edellä tässä mainitun kustannusjaon mukaisesti.

HKL:n osuus Raide-Jokerin varikoiden välivaiheen suunnittelukustannuksista on tämän hankintapäätöksen mukaan toteutuvan hankinnan perusteella yhteensä 339 430 euroa (ilman ALV).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

HKL:n johtokunta on päätöksellään 29.6.2017 (§ 26) valinnut Raide-Jokeri-projektin suunnittelijaksi Ramboll Finland Oy:n, VR Track Oy:n ja Sito Oy:n muodostaman konsortion. Suunnitteluhankinta kilpailutettiin käyttämällä erityisalojen hankintalain mukaista neuvottelumenettelyä.

Suunnitteluhankinnan kilpailuttamisessa lähtökohtana oli, että hankkeen kokonaisarvioon 375 miljoonaa euroa (ilman ALV) sisältyi myös tilaajan hankeoptioita. Edellä tarkoitettua suunnittelun hankintapäätöstä edeltävässä tarjouskilpailussa päätettiin ja määriteltiin, että tilaajalla on oikeus optiohankintana tilata Raide-Jokeri-projektiin liittyvää tie- ja katurakentamisen suunnittelua ja johto- ja laitesiirtoja sekä Raide-Jokerin varikon ja yhdysraiteen suunnittelua.

Tilaajan tarjouspyynnössä esittämän erittelyn mukaan tilaajan arvio Raide-Jokeri-projektiin tilattavan suunnittelun kokonaisarvosta oli noin 27 - 34 milj. euroa, josta Raide-Jokeri-projektin suunnittelukustannusten osuus on noin 20 - 25 milj. euroa sekä optiona mahdollisten Raide-Jokeri-projektiin liittyvien toimeksiantojen osuus n. 2,5-3,0 milj. euroa ja Raide-Jokerin varikkorakennusten suunnittelu 4,5 - 6,0 milj. euroa.

Raide-Jokerin suunnittelun hankintaa koskevassa tarjouskilpailussa vielä määriteltiin, että optiohankinnat voidaan tilata kokonaisuudessaan, osittain tai jättää ne kokonaan tilaamatta. Lisäksi tarjouspyynnössä määriteltiin, että optioista voidaan tilata myös erikseen vain joko suunnittelu
tai toteutus. Lisäksi erityisesti laajemmissa kokonaisuuksissa kuten varikkoja koskevassa optiossa on tarkoitus käyttää kaksiosaista tilausmenettelyä, joka jaetaan kehitysvaiheeseen ja toteutusvaiheeseen. Ennen toteutusvaiheen tilausta määritetään toteutettavan optio-osuuden tavoitekustannus.

Raide-Jokeri-projektin johtoryhmä päätti 21.6.2017 pitämässään kokouksessa Raide-Jokerin varikoiden kehitysvaiheen suunnittelun käynnistämisestä. Varikoiden kehitysvaiheen tavoitteena on välivaiheessa valitun varikkoratkaisun täydentäminen ja tarkentaminen L2-tasoiseksi suunnitelmaksi sekä päästä hankesuunnitelman mukaisiin kustannusarvioihin. Raide-Jokeri-hankkeen välivaiheen aikaiset varikoiden kehitysvaiheen suunnittelutehtävät tilataan Raide-Jokeri-projektin suunnittelijaksi liikenneliikelaitoksen johtokunnan päätöksellä 29.6.2017 (§ 26) valitulta konsortiolta.

Välivaiheella tarkoitetaan edellä ja tässä myös jäljempänä allianssitoiminnan ajanjaksoa, jossa valittuna on ainoastaan suunnitteluosapuoli ja urakoitsijaosapuolen kilpailutus on vielä kesken. Välivaihe päättyy välittömästi urakoitsijan kilpailutuksen valmistuttua solmittavaan kehitysvaiheen allianssisopimukseen suunnittelija-, urakoitsija- ja tilaajaosapuolten kesken. Kehitysvaihe alkaa arviolta joulukuun 2017 alussa. Kehitysvaiheen jatkosta tehdään erillinen hankintapäätös heti sen käynnistyttyä.

Varikoiden välivaiheen suunnittelussa varikoiden kehitysvaiheen suunnittelua edistetään niin pitkälle, että urakoitsijan tultua valituksi voidaan nopeasti päättää myös varikkokonseptista. Ratkaisun tekemiseen tarvitaan kuitenkin urakoitsijaosapuolen näkemys, joten lopullinen ratkaisu varikkokonseptista saadaan vasta urakoitsijavalinnan jälkeen.

Edellä selostetun menettelyn jälkeen tarkoituksena on jatkaa valitun varikkoratkaisun täydentämistä ja toteuttaa suunnitelmat L2-tasoisiksi. L2-tasoiset suunnitelmat sisältävät asemapiirroksen ja ympäristösuunnitelman sekä pohja-, julkisivu- ja leikkauskaaviot. Suunnitelmat sisältävät myös tyyppipiirustukset sekä sisustus- ja kalustesuunnitelmat sekä yleisselosteen ja rakennustapaselostuksen. Hankepäätös tai –päätökset tehdään vasta tämän jälkeen tarkentuneilla kustannustiedoilla.

Close

This decision was published on 22.09.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

yksikön johtaja
Artturi Lähdetie

Ask for more info

Mikko Halonen, projekti-insinööri, puhelin: 09 310 34707

mikko.halonen@hel.fi

Juha Saarikoski , projektijohtaja , puhelin: 09 310 35288

juha.saarikoski@hel.fi