Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston määräämästä valvontamaksusta koskien asuinrakennuksen julkisivujen kunnostamiseksi asetettua velvoitetta, Linnunlauluntie 4

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009932
More recent handlings
Case 19. / 19 §

Velvoitteen asettaminen asuinrakennuksen julkisivujen kunnostamiseksi, 091-432-0001-0023, Linnunlauluntie 4

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa ********** rakennuksen omistajana kunnostamaan kiinteistöllä ********** olevan kolmikerroksisen asuinrakennuksen parvekkeet pätevien suunnittelijoiden tekemien suunnitelmien mukaisesti 1.11.2018 mennessä nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla, jonka peruserä on kaksikymmentätuhatta euroa ja lisäerä neljätuhatta euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa asetettua velvoitetta ei ole noudatettu. Jos parvekkeiden osalta halutaan tehdä nykyisestä poikkeavia julkisivumuutoksia, on niille haettava toimenpidelupa.

Kun kyse on rakennuksen turvallisuudesta, niin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto määrää, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Helsingin hallinto-oikeus voi kuitenkin kieltää velvoitteen ja asetetun uhan täytäntöönpanon.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto velvoittaa ********** rakennuksen omistajana kunnostamaan rakennuksen räystäät, syöksytorvet ja pihamaan hulevesijärjestelyt sekä maalaamaan rakennuksen julkisivut 1.11.2019 mennessä nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla, jonka peruserä on kaksikymmentätuhatta euroa ja lisäerä neljätuhatta euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa asetettua velvoitetta ei ole noudatettu.

Rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungille aiheutuneista valvontakuluista on 1.000 euroa, jonka velvoitettu on velvollinen maksamaan Helsingin kaupungille. Valvontamaksuun voidaan hakea oikaisua kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää, että mikäli asetettuja velvoitteita ei noudateta asetetussa määräajassa, niin poliisille tehdään ilmoitus esitutkintaa varten.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelulle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetulle.

Tarkastuslausunto

Paikalla käynnillä 17.5.2016 on todettu huonokuntoinen asuinrakennus, julkisivuiltaan töhritty ulkorakennus ja epäsiisti pihamaa.

Asuinrakennus on julkisivuiltaan huonokuntoinen, osa ikkunoista on peitetty peltilevyillä, jotka ovat nyt ruosteessa, sadevesikourut ovat irronneet ja vesi valuu seinille. Koko rakennuksen julkisivut ovat korjauksen tarpeessa. Asuinrakennuksen molemmin puolin olevat parvekkeet ovat erittäin huonokuntoiset, rakenteet ovat lahonneet ja niiden katot ovat osittain sortuneet. Kehotuksen mukaan parvekkeita ei saa käyttää.

Ulkorakennuksen julkisivuissa on graffitteja ja ulkoseinät ovat muutenkin maalauksen tarpeessa. Pihamaalla on erilaista tavaraa useissa eri kasoissa, sekä rekisteröimätön vanha huonokuntoinen kuorma-auto.

Rakennuksen omistajaa ********** on kehotettu 29.6.2016 päivätyllä kirjeellä 31.8.2017 mennessä kunnostamaan rakennukset ja siistimään pihamaa.

Kehotuksen määräajan jälkeen on paikalla käyty 4.9.2017, jolloin on todettu, että kehotuksessa edellytettyä kunnostustöitä ja pihan siistimistä ei ole tehty. Talousrakennuksen julkisivuista töhryt on kuitenkin poistettu.

Edellä mainitun johdosta rakennusvalvontapalvelujen rakennetun ympäristön valvontayksikkö esittää 5.9.2017 päivätyssä tarkastuslausunnossa, että rakennusten omistaja ja alueen vuokraaja ********** velvoitettaisiin kunnostamaan asuinrakennuksen julkisivut ja siistimään pihamaa.

Vastine tarkastuslausuntoon

********** on 24.10.2017 antanut vastineen tarkastuslausuntoon, jossa hän kertoo, että sadekourut eli syöksytorvet poistettiin peltikatteen uusimisen yhteydessä. Räystään yläreunaan asetettiin korkea ohjauskynnys, joka ohjaa veden pitkään looriin, vesi valuu alas tullessa kivijalasta metristä kahteen ja puoleen metriin. Aikaisemmin syöksytorven päässä oleva rattiallas tukkeutui katolta tulevista lehdistä ja risuroskasta ja vesi valui syöksytorven ulkopintaa ja kannattimien kautta seinälle. Nyt tätä ongelmaa ei ole. Repsottavat yläparvekkeen katot on tuettu vahvoilla mäntypylväillä. Laho-osia on poistettu ja poistetaan, kun ne ovat irtoamassa. Viimeisenä puretaan kattorakennelma, joka ei kuulu alkuperäisiin piirustuksiin. Ikkunoita ei ole peitetty peltilevyillä. Kyseessä on ikkunaprofiilit ulkovuorauksen päällä, taustana hirsiseinä. Näin tehtiin 1800-luvulla, kun ikkunaluvun mukaan verotettiin kiinteistöä. Alaparvekkeita on entisöity. Lisäksi vastineessa kerrotaan, mitä kaikkia muita kunnostustoimenpiteitä rakennuksessa on tehty.

Pihamaan useat pressujen peittämät kasat eivät sisällä tavaroita tai jätteitä. Kasoissa on ainoastaan lämmitykseen käytettävää polttopuuta. Lisäksi saunan lämmitykseen ja lämpimän veden tuottamiseen. Lautaa, lankkua, parrua ja hirttä jonkin verran, jota käytetään entisöintikorjauksissa. Samoin ikkunalaseja.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n 1 momentin mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

3 momentin mukaan jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. (22.8.2014/682)

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Hallintolainkäyttölain 31 §:n 2 momentin mukaan päätös voidaan kuitenkin panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä.

Muut sovellettavat oikeusohjeet

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 22 § ja 23 §

Asemakaava ja rakennustilanne

Alueella on voimassa 23.10.1906 hyväksytty asemakaava, ja alue on rakennuskiellossa asemakaavan muuttamiseksi. Rakennus on puusta rakennettu, kolmikerroksinen asuinrakennus, joka valmistunut vuonna 1890.

Päätöksen perustelut

Asuinrakennus on kauttaaltaan maalauksen osalta huonokuntoinen ja ränsistyneen näköinen, on ollut sitä jo useamman vuoden. Rakennuksessa ei ole kunnollisia rännejä ja syöksytorvia ja vesi valuu ulkoseinää pitkin esim. kovalla tuulella. Hulevedet tulee pihamaalla ohjata rakennuksesta poispäin vähintään 3 metrin päähän rakennuksesta. Parvekkeet ovat nykykunnossaan vaaralliset ja ruman näköiset. Rakennusta on kunnostettu ilmeisen pitkän ajan kuluessa, silti edelleen rakennus on ainakin julkisivuiltaan huonossa kunnossa. Jos rakennusta ei saada nopeammin kunnostettua, niin vaarana on että rakennuksen kunto heikkenee edelleen. Pihamaan ja toisen rakennuksen osalta ei tässä vaiheessa on ole tarpeen asettaa velvoitetta.

Käsittely

Pentti Ruuska: Lisään muutoksenhakukohtaan oikaisuvaatimusohjeen kaupunkiympäristölautakunnalle valvontamaksun osalta sekä tämän oikaisuvaatimusohjeen otteen liitteeksi.

Palautusehdotus:
Vesa Peipinen: Ympäristö- ja lupajaosto päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun. Jaosto edellyttää että rakennuksen omistajan kanssa tulisi käydä vielä neuvotteluja rakennuksen kunnostamisen aikataulusta ja toimenpiteistä ennen uhkavaateita. Rakennuksen omistajan vastineen mukaan toimenpiteitä rakennuksen kunnostamiseksi on kuitenkin tehty ja rakennuksen omistaja on huolehtinut rakennuksesta. Kyseessä on kaupunkihistoriallisesti arvokas rakennus. Tiedot rakennuksen todellisesta kunnosta ovat osin ristiriitaisia ja rakennuksen kuntoa tulisi selvittää tarkemmin yhteistyössä rakennuksen omistajan kanssa. Kyseessä on iäkäs henkilö, joka asuu itse rakennuksessa. Asian taustalla on myös aikaisempi oikeuden päätös, jossa kaupungin vaade rakennustaparikkomuksesta on todettu aiheettomaksi.

Kannattaja: Antti Kauppinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Ympäristö- ja lupajaosto päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun. Jaosto edellyttää että rakennuksen omistajan kanssa tulisi käydä vielä neuvotteluja rakennuksen kunnostamisen aikataulusta ja toimenpiteistä ennen uhkavaateita. Rakennuksen omistajan vastineen mukaan toimenpiteitä rakennuksen kunnostamiseksi on kuitenkin tehty ja rakennuksen omistaja on huolehtinut rakennuksesta. Kyseessä on kaupunkihistoriallisesti arvokas rakennus. Tiedot rakennuksen todellisesta kunnosta ovat osin ristiriitaisia ja rakennuksen kuntoa tulisi selvittää tarkemmin yhteistyössä rakennuksen omistajan kanssa. Kyseessä on iäkäs henkilö, joka asuu itse rakennuksessa. Asian taustalla on myös aikaisempi oikeuden päätös, jossa kaupungin vaade rakennustaparikkomuksesta on todettu aiheettomaksi.

Jaa-äänet: 6
Mukhtar Abib, Vafa Järnefelt, Tapio Klemetti, Anna Mäenpää, Lea Saukkonen, Pertti Villo

Ei-äänet: 3
Antti Kauppinen, Vesa Peipinen, Leo Stranius

Tyhjä: 0

Poissa: 0

See table with voting results

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 11, 16 ja 19 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 19 § (Valvontamaksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta.pdf
2. Kantakartta.pdf
3. Tarkastuslausunto.pdf
4. Tiedoksiantoasiakirjat.pdf
5. Vastine.pdf
6. Asemakaava.pdf
7. Linnunlauluntie 4 valokuva 1.pdf
8. Linnunlauluntie 4 valokuva 2.pdf
9. Linnunlauluntie 4 valokuva 3.pdf
10. Linnunlauluntie 4 valokuva 4.pdf

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.