Länsimetron hallinnan siirto HKL:lle
Länsimetron hallinnan siirto HKL:lle
Päätös
Liikenneliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti hyväksyä länsimetron palvelualueiden ja rataosuuden hallinnan siirtämisen Länsimetro Oy:ltä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle (HKL) siten, että länsimetron hallinta siirtyy HKL:lle 4.10.2017 klo 0:00.
Samalla liikenneliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti hyväksyä ja allekirjoittaa länsimetron palvelualueiden ja rataosuuden hallinnan siirtoa koskevat luovutuspöytäkirjat.
Päätöksen perustelut
Länsimetro Oy on toteuttanut pääkaupunkiseudun metroverkon laajennuksen Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espooseen. Länsimetro Oy on ensimmäisessä vaiheessa toteuttanut hankkeesta 14 kilometriä pitkän ratalinjan Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan (8) uutta asemaa.
Luovutuspöytäkirjoilla HKL:n hallintaan siirrettävät kohteet
Länsimetron hallinnan siirto länsimetron rakennuttamisesta vastaavalta Länsimetro Oy:ltä HKL:lle tehdään kahdessa kokonaisuudessa, joista toinen käsittää kaikki palvelualueet ja toinen ratainfrastruktuurin (radan ja siihen liittyvät järjestelmät).
Länsimetron palvelualueet käsittävät Länsimetro Oy:n ensimmäisessä vaiheessa rakennuttamat kahdeksan uutta metroasemaa asemiin kuuluvine rakenteineen, laitteineen ja järjestelmineen. Asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari sekä Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Nämä palvelualueet siirretään kutakin asemaa koskevilla luovutuspöytäkirjoilla HKL:lle.
Länsimetron rataosuus käsittää kaikki länsimetron ratalinjan alus- ja päällysrakenteet, laitteet ja järjestelmät, jotka kuuluvat Länsimetro Oy:n omistukseen. Rataosuuden siirto HKL:lle toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.
Luovutuspöytäkirjojen keskeinen sisältö
Hallinnan siirron tarkoituksena on luovuttaa HKL:lle länsimetron palvelualueisiin ja ratainfrastruktuuriin kuuluvat rakenteet, alueet ja järjestelmät HKL:n hallintaa, käyttöä, kunnossapitoa, huoltoa ja valvontaa varten.
Hallinnan siirron kaikki edellytykset Länsimetro Oy:ltä HKL:lle on todettu, määritelty ja hallinnan siirtoon liittyvät puutteet kirjattu palvelualueiden ja ratainfrastruktuurin hallinnan siirtoa koskevissa luovutuspöytäkirjoissa tai sen liitteissä ja niitä ylläpidetään myös hallinnan siirron jälkeen. Luovutuspöytäkirjoihin kirjataan sen allekirjoitushetkellä tiedossa olevat ja todetut puutteet kussakin HKL:n hallintaan siirrettävässä kohteessa. Puutteiden korjaamisesta vastaa Länsimetro Oy.
Hallinnan siirron ennakkoedellytyksenä on ollut, että HKL:n hallintaan luovutettavien kohteiden rakenteiden ja järjestelmien käyttöönottoa edellyttävät viranomaistarkastukset on tehty hyväksytysti. Hallinnan siirron yleisinä edellytyksinä ovat olleet myös toimiva henkilökulunvalvonta, toimiva lukitusjärjestelmä, toimiva kamerajärjestelmä sekä toimivat valvomojärjestelmät sekä niillä ohjattavat tekniset järjestelmät.
Hallinnan siirron jälkeen Länsimetro Oy säilyy edelleen luovutuspöytäkirjoilla siirrettävien länsimetron palvelualueiden ja rataosuuden omistajana. Luovutus ei koske HSL:n omistuksessa olevia lipunmyyntiautomaatteja ja matkakortinlukijoita, puhelinoperaattoreiden omaisuutta eikä myöskään muuta omaisuutta, joka HKL:n ja/tai Länsimetro Oy:n tekemien sopimusten perusteella kuuluu kolmannelle osapuolelle.
Luovutuspöytäkirjojen voimaantulo ja vaikutukset
Em. palvelualueiden ja rataosuuden hallinnan siirto HKL:lle tapahtuu 4.10.2017 klo 0:00.
Hallinnan siirto merkitsee, että HKL voi aloittaa länsimetron liikenteen tuotannon esivaiheen, jonka aikana HKL varmistaa, että luovutuspöytäkirjoin luovutettavat kohteet täyttävät metroliikenteen käytännön operoinnin ja prosessien kannalta kaikki tarpeelliset edellytykset niin, että matkustajaliikenne voidaan aloittaa.
Tuotannon esivaiheessa saatujen kokemusten perusteella HKL voi aloittaa länsimetron liikennöinnin HSL:n kanssa erikseen sovittavana ajankohtana. Päätöksen länsimetron liikennöinnin tilaamisesta ja länsimetron matkustajaliikenteen aloitusajankohdasta tekee Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL).
Toimitusjohtaja tekee erillisen päätöksen matkustajaliikenteen aloittamisesta HKL:n turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaisen menettelyn mukaisesti sen jälkeen, kun tuotannon esivaiheen aikana on voitu varmistaa, että länsimetro täyttää käytännön operoinnin ja prosessien sekä turvallisuuden kannalta kaikki välttämättömät edellytykset.
This decision was published on 06.10.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 35108