Lääkehoidon oppiminen -järjestelmän (LOVe) käytön laajentaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-010833
More recent handlings
§ 14
This decisionmaker is no longer active

Lääkehoidon oppiminen -järjestelmän (LOVe) käytön laajentaminen

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön LOVe verkko-oppimisympäristön käyttöoikeudet Awanic Oy:n 3.10.2017 antaman tarjouksen mukaisesti hintaan 11 700 euroa vuodessa. Hankinnan kokonaiskustannus neljälle vuodelle laskettuna ilman arvonlisäveroa on korkeintaan 46 800,00 euroa ja 58 032,00 euroa arvonlisävelvollisena (24 %).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että toimituksesta tehdään sopimus Awanic Oy:n kanssa.

Hankinta tehdään kansallisen kynnysarvon alittavana suorahankintana.

Kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveysviraston atk-käyttötalouden budjetista.

Päätöksen perustelut

Helsingissä otettiin joulukuussa 2014 käyttöön pääkaupunkiseudun yhteinen lähihoitajia koskeva lääkehoitolupajärjestelmä. Helsingin lisäksi yhteisessä lupajärjestelmässä mukana ovat Vantaa, Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Kerava sekä HUS ja Seure. Lääkehoitolupajärjestelmän käyttöönoton yhteydessä sosiaali- ja terveysvirastolle hankittiin Lääkehoidon osaaminen verkossa (LOVe) verkkokoulutusympäristön lääkeoppimisen perusteet-kurssiosio perushoitajille.

LOVe on verkkokoulutuskokonaisuus, joka on suunniteltu laillistettujen ja nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden lääkehoidon perusteiden kertaamiseen ja osaamisen varmistamiseen. Verkkokoulutuksen avulla voidaan opiskella erilaisia koulutuskokonaisuuksia ja suorittaa lääkehoitolupiin edellytetyt teoria- ja lääkelaskutentit. Verkkokoulutusten materiaalin ovat tuottaneet ja sen päivittämisestä vastaavat Kuopion yliopistollisen sairaalan ja Pohjois-Karjalan keskussairaalan asiantuntijat ja he järjestävät tuotannon Awanic Oy:n kanssa.

Virastopäällikön 11.7.2016 nimeämä Turvallisen lääkehoidon pysyväisohjetta valmisteleva työryhmä on päättänyt, että LOVen käyttäminen laajennetaan Helsingissä koskettamaan koko lääkehoitoa toteuttavaa henkilöstöä. Myös HUS käyttää LOVea täydennyskoulutuksessa sekä osaamisen varmistamisessa koko hoitohenkilöstöllä.

Awanic Oy:n 3.10.2017 antaman tarjouksen mukaan LOVe verkkokoulutusympäristön kustannukset muodostuvat järjestelmän ylläpitomaksusta ja kurssikohtaisista maksuista. Ylläpitomaksu on 5 400,00 euroa vuodessa, LOP-vuosimaksu(Lääkeosaamisen perusteet) 1 400,00 euroa vuodessa, IV-vuosimaksu(Suonensisäinen lääke- ja nestehoito) 1 400,00 euroa vuodessa, KIPU-vuosimaksu(Kivun lääkehoito)1 400,00 euroa vuodessa, MiniLOP-vuosimaksu(Lääkehoidon osaamisen perusteet lääkehoitoon kouluttamattomille) 700 euroa vuodessa ja PSYK-vuosimaksu(Mielenterveyden häiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito) on 1 400,00 euroa vuodessa.

Hankinnan kokonaiskustannukset ovat 11 700,00 euroa/vuosi ja hankinnan kokonaiskustannukset neljälle vuodelle laskettuna 46 800 euroa.

This decision was published on 29.11.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Juha Anttila, suunnittelija, puhelin: 09 310 43061

juha.l.anttila@hel.fi

Decisionmaker

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö