Lisärakennusoikeuden varaaminen Kiinteistö Oy Auroranlinnalle (Sörnäinen, tontti 10250/2)

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-010861
More recent handlings
Case 18. / 1123 §

Lisärakennusoikeuden varaaminen Kiinteistö Oy Auroranlinnalle (Sörnäinen, tontti 10250/2)

Helsinki City Board

Päätös

A

Kaupunginhallitus päätti varata Kiinteistö Oy Auroranlinnalle Helsingin kaupungin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin nro 10250 tontin nro 2 asemaavan muutoksen nro 12358 mukaisen lisärakennusoikeuden (1 400 k-m²) sääntelemättömien, vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen suunnittelua varten 31.12.2019 saakka seuraavin ehdoin:

1

Tontille kaavoitettu lisärakennusoikeus tulee toteuttaa vapaarahoitteisena, sääntelemättömänä vuokra-asuntotuotantona.

2

Varauksensaaja on tietoinen, että kaavamuutoksen nro 12358 mukaisen lisärakennusoikeuden toteuttaminen edellyttää muun ohella tonttia 10250/2 koskevan voimassa olevan maanvuokrasopimuksen nro 20666 muuttamista, tontilla sijaitsevan huonokuntoisen pysäköintihallin purkamista sekä kylmän ulkoiluvälinevaraston, jätetilan sekä kahden auton autohallin toteuttamista kadun varteen pihakannen alle.

Varauksensaaja vastaa hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta kokonaisvastuuperiaatteella. Varauksensaaja vastaa tällöin kustannuksellaan muun ohella kaikista lisärakennusoikeuden käyttöön ottamisen edellyttämistä purku- ja muista toimenpiteistä siltä osin kuin niitä ei mahdollisesti korvata korvausinvestointikustannuksina. Lisäksi varauksensaajan tulee kustannuksellaan ja vastuullaan hankkia kaikki hankkeen toteuttamisen vaatimat viranomaisluvat sekä noudattaa niiden ehtoja ja määräyksiä.

Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle tai kolmannelle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, kuten suunnittelu- ja muista kuluista, jotka varauksensaajalle saattavat aiheutua esimerkiksi siitä, että hanketta koskevat luvat eivät tule lainvoimaisiksi tai niiden myöntäminen pitkittyy tai estyy, varauksensaajan hankkeen toteuttamisen mahdollisesti edellyttämä asemakaavan muutos tai poikkeamispäätös ei tule voimaan taikka tontin toteuttaminen muutoin viivästyy tai estyy.

Kaupunki ei myöskään vastaa varauksensaajalle tai kolmannelle aiheutuvista kustannuksista eikä mahdollisista vahingoista, mikäli tonttia 10250/2 koskevan vuokrasopimuksen muuttamista koskeva päätös tai muu asiaan liittyvä päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

3

Tontille 10250/2 toteutettavan uudisrakennuksen (lisärakentaminen) suunnittelussa ja rakentamisessa tulee kiinnittää huomiota energiatehokkuutta parantaviin ratkaisuihin. Rakennuksen tulee täyttää vähintään C-energiatehokkuusluokalle asetetut vaatimukset siten, että E-luku alittaa tason 120 kWh/m²/vuosi, ellei kaupunkiympäristölautakunta painavasta varauksensaajasta riippumattomasta syystä toisin päätä.

Varauksensaaja on velvollinen viimeistään hakiessaan tontin 10250/2 maanvuokrasopimuksen muuttamista ja lisärakennusoikeuden vuokraamista esittämään kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelulle tontille rakennettavaa rakennusta koskevan energiatodistuksen tai muun rakennuksen energiatehokkuutta osoittavan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun hyväksymän selvityksen.

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta pidättäytyä vuokrasopimuksen muuttamisesta ja lisärakennusoikeuden luovuttamisesta, mikäli varauksensaajan hanke ei täytä edellä mainittua vaatimusta eikä kaupunkiympäristölautakunta myönnä vaatimuksesta poikkeusta.

4

Varauksensaajan tulee noudattaa asemakaavamääräyksiä sekä mahdollisia alueellisia rakentamistapaohjeita. Hankkeen suunnittelu ja toteutus tulee tapahtua yhteistyössä kaupungin alueellisten yhteistyö- ja koordinointiryhmien kanssa.

Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan kulloinkin voimassa olevaa kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun kaupungin tonttien rakennuttajille laatimaa toimintaohjetta kaivu- ja louhintatoimenpiteiden suorittamisesta ja kaadettavista puista. Toimintaohje on päivitetty viimeksi 30.6.2017. Toimintaohje on liitteenä 4.

Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan myös sopimaan kaikista tontin 10250/2 lisärakentamisen toteuttamisen ja käytön mahdollisesti edellyttämistä rasitteista ja yhteisjärjestelyistä. Varauksensaajan tulee esittää mainitut laadittavat sopimukset kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun hyväksyttäviksi. Kaupunki ei vastaa mistään rasitteista ja yhteisjärjestelyistä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista.

5

Tontin 10250/2 alapuolella ja läheisyydessä sijaitsee maanalaisia tiloja ja/tai rakenteita, jotka on otettava huomioon tontin rakentamisessa. Olemassa olevien maanalaisten tilojen/rakenteiden läheisyydessä olevilla alueilla rakennettaessa tai louhittaessa on otettava huomioon maanalaisten tilojen sijainti ja rakenteiden suojaetäisyydet siten, että ei aiheuteta haittaa olemassa oleville maanalaisille tiloille ja rakenteille.

6

Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lisärakennusoikeuden ilman aiheetonta viivytystä sekä osaltaan aktiivisesti edistämään po. lisärakennusoikeuden suunnittelua ja rakentamista.

7

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli on ilmeistä, ettei tontin lisärakennusoikeuden rakentamista aloiteta varausaikana ja hankkeen viivästyminen johtuu varauksensaajasta riippuvasta syystä.

Varauksensaaja on velvollinen toiminnassaan noudattamaan verotusta, ympäristönsuojelua, työsuojelua, työoloja sekä työehtoja koskevia sekä muita vastaavia lakisääteisiä velvoitteita.

Mikäli varauksensaaja ei noudata edellä mainittuja lakisääteisiä velvoitteitaan tai varauksensaaja taikka varauksensaajana toimivan yhtiön johtohenkilö tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävä henkilö tuomitaan ns. harmaaseen talouteen liittyvästä rikoksesta (esim. verotus) tai muusta vastaavasta yritystoimintaan liittyvästä rikoksesta, kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan.

Kaupungilla on edelleen oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli varauksensaaja asetetaan konkurssiin tai yrityssaneeraukseen tai muutoin käy ilmeiseksi, ettei varauksensaajalla ole taloudellisia tai muita edellytyksiä hankkeen toteuttamiseksi.

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan ja/tai olla jatkamatta varausta, mikäli varauksensaaja tai varauksensaajan yhteistyökumppani ei noudata varausehtoja ja kaupungin niiden perusteella mahdollisesti antamia ohjeita.

8

Lisärakennusoikeus sijaitsee tontilla 10250/2, joka on vuokrattu varauksensaajalle, Kiinteistö Oy Auroranlinnalle, 31.12.2032 asti voimassa olevalla maanvuokrasopimuksella. Lisärakennusoikeuden toteuttaminen edellyttää voimassa olevan maanvuokrasopimuksen muuttamista. Hakemus tontin vuokrasopimuksen muuttamiseksi tulee tehdä hyvissä ajoin ennen rakennustöiden aloittamista. Rakentamista ei saa aloittaa ennen kuin maanvuokrasopimuksen muutos po. tontista on allekirjoitettu.

9

Varauksensaajan on korvauksetta sallittava tontilla 10250/2 sijaitsevien viemäreiden, johtojen ja muiden kunnallisteknisten rakenteiden sekä maanalaisten tilojen sijoittuminen po. tontilla, ellei kaupungin tai johtojen omistajien kanssa muuta sovita. Varauksensaaja vastaa kustannuksellaan mahdollisista johtosiirroista.

10

Myös varauksensaajan yhteistyökumppanit ovat velvollisia noudattamaan tässä varauspäätöksessä varauksensaajalle asetettuja varausehtoja.

B

Kaupunginhallitus oikeutti kaupunkiympäristölautakunnan päättämään varausehtojen vähäisistä muutoksista, lisäyksistä ja tarkennuksista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginvaltuusto on 16.3.2016 hyväksynyt Käenkuja 6:n täydennysrakentamista koskevan asemakaavan muutoksen nro 12358. Asemakaavan muutos on tullut lainvoimaiseksi 10.5.2016.

Kaavamuutoksen mukaiselle tontille 10250/2 on kaavoitettu lisärakennusoikeutta 1 400 k-m². Lisärakennusoikeus mahdollistaa toisen pistetalon rakentamisen tontille. Tontti 10250/2 on vuokrattu Kiinteistö Oy Auroranlinnalle 31.12.2032 saakka.

Kiinteistö Oy Auroranlinna pyytää 29.8.2017 päivätyllä hakemuksella, että kaupunki varaisi sille tontille 10250/2 kaavoitetun lisärakennusoikeuden vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen rakentamista varten.

Close

Hakemus ja suunnitelmat

Sörnäisten Vilhonvuoren täydennysrakentamista koskevan asemakaavan muutoksen nro 12358 mukaiselle tontille 10250/2 sijoittuu muun ohella uusi asuinkerrostalon rakentamisen mahdollistava rakennusala. Tontti 10250/2 on vuokrattu pitkäaikaisesti Kiinteistö Oy Auroranlinnalle ja tontilla sijaitsee entuudestaan vuokralaisen omistama kahdeksankerroksinen kerrostalo. Tontille ei ole tarkoitus hakea tonttijakoa vaan uusi asuinrakennus on tarkoitus rakentaa vuokralaisen hallinnassa olevalle tontille 10250/2.

Kiinteistö Oy Auroranlinna (Y-tunnus 0689784-0) pyytää 29.8.2017 päivätyllä hakemuksellaan, että kaupunki varaisi sille tontille 10250/2 kaavoitetun lisärakennusoikeuden vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen rakentamista varten. Varaushakemusta on alustavien rakentamisaikataulujen osalta päivitetty sähköpostilla 5.10.2017.

Hakija on esittänyt arkkitehtuuritoimisto Ahonen Veikko Oy:n laatimat suunnitelmat uudisrakennuksen toteuttamisesta tontille 10250/2. Suunnitellussa uudisrakennuksessa on yksi porrashuone ja 20 asuntoa. Varastotilat sijaitsevat maantaso- ja ullakkokerroksessa. Muut yhteistilat sijaitsevat jo ennestään samalla tontilla olevassa rakennuksessa. Lisäksi kadun varteen pihakannen alle rakennetaan kylmä ulkoiluvälinevarasto, jätetila sekä autohalli 2 autolle. Muut pysäköintipaikat, yhteensä 13 kappaletta, ovat olemassa olevassa autohallissa, johon ajetaan pihan kautta.

Hankkeelle on myönnetty rakennuslupa 27.6.2017 (rakennuslupatunnus 10-1374-17-A). Rakennustöiden olisi tarkoitus käynnistyä syksyllä 2018 tai alkuvuodesta 2019 ja uudisrakennuksen olisi tarkoitus valmistua arviolta keväällä 2020. Tuleva rakennus tulisi vuokrakäyttöön etupäässä Helsingin kaupungin työntekijöille.

Hakemus on liitteenä 1.

Asemakaava ja lisärakennusoikeus

Kaupunginvaltuusto on 16.3.2016 hyväksynyt Käenkuja 6:n täydennysrakentamista koskevan asemakaavan muutoksen nro 12358. Asemakaavan muutos on tullut lainvoimaiseksi 10.5.2016.

Kaavamuutoksen mukaiselle tontille 10250/2 on kaavoitettu lisärakennusoikeutta 1 400 k-m². Lisärakennusoikeus mahdollistaa kahdeksankerroksisen pistetalon rakentamisen tontille. Kaavamääräysten mukaan tontin autopaikkojen lukumäärä tulee olla 13.

Tontti 10250/2 on vuokrattu pitkäaikaisesti Kiinteistö Oy Auroranlinnalle 31.12.2032 asti voimassa olevalla maanvuokrasopimuksella. Po. tontilla sijaitsee entuudestaan kahdeksankerroksinen kerrostalo. Tonttijakoa ei ole tarkoitus hakea vaan lisärakennusoikeus tullaan toteuttamaan nykyisen vuokralaisen hallitsemalle tontille 10250/2.

Ote asemakaavasta nro 12358 on liitteenä 2 ja sijaintikartta liitteenä 3.

Varauksen perustelut ja varausehdot

Tontille kaavoitettu lisärakennusoikeus 1 400 k-m² esitetään varattavaksi tontin 10250/2 nykyiselle vuokralaiselle, Kiinteistö Oy Auroranlinnalle, vapaarahoitteisten, sääntelemättömien vuokra-asuntojen suunnittelua varten. Varaus olisi voimassa 31.12.2019 asti, mutta tarkoitus on, että lisärakentaminen voisi käynnistyä jo vuoden 2018 puolella. Tontille voidaan rakentaa 20 uutta vuokra-asuntoa.

Lisärakennusoikeus sijaitsee Kiinteistö Oy Auroranlinnalle pitkäaikaisesti vuokratulla tontilla 10250/2. Vuokrasopimus on voimassa 31.12.2032 asti. Lisärakennusoikeuden käyttöönotto edellyttää purku- ja rakennustöitä vuokralaisen hallitsemalla tontilla. Uudisrakennuksen paikalta tulee purkaa pois huonokuntoinen pysäköintihalli. Uudisrakennuksen varastotilat sijaitsevat maantaso- ja ullakkokerroksessa, muut yhteistilat jo ennestään olemassa olevassa rakennuksessa. Lisäksi kadun varteen pihakannen alle tulee rakentaa kylmä ulkoiluvälinevarasto, jätetila sekä autohalli 2 autolle. Muut pysäköintipaikat ovat olemassa olevassa autohallissa, johon ajetaan pihan kautta. Edellä mainitut seikat huomioiden sekä ottaen lisäksi huomioon hankkeen pieni koko (1 400 k-m²) sekä tavoite edistää täydennysrakentamista, voidaan pitää perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena, että lisärakennusoikeus varataan tontin nykyisen vuokralaisen toteutettavaksi.

Tontinvarauksessa noudatettaisiin kaupungin tavanomaisia varausehtoja. Kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun toimintaohje kaivu- ja louhintatoimenpiteiden suorittamisesta ja kaadettavista puista 30.6.2017 on liitteenä 4.

Kaupunki ei varausehtojen mukaan muun muassa vastaa mistään vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, mikäli hankkeen vaatimat luvat eivät tule lainvoimaisiksi tai mikäli tonttia 10250/2 koskevan vuokrasopimuksen muuttamista koskeva päätös tai muu asiaan liittyvä päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

Voimassa olevan maanvuokrasopimuksen muuttaminen

Tontti on kaupungin omistuksessa ja se on vuokrattu Kiinteistö Oy Auroranlinnalle pitkäaikaisella maanvuokrasopimuksella vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja varten 31.12.2032 saakka.

Lisärakennusoikeuden toteuttaminen edellyttää voimassaolevan maanvuokrasopimuksen nro 20666 muuttamista muun muassa vuokra-ajan ja vuokran osalta. Tämän vuoksi lisärakennusoikeudelle tulee määritellä vuokrausperusteet. Maanvuokrasopimukseen otetaan lisäksi uusia ehtoja muun muassa lisärakentamisen osalta. Tämän ohella voimassa olevaan sopimukseen tullaan sisällyttämään sopimuksesta tällä hetkellä puuttuvat kaupungin vakioehdot koskien muun muassa maanalaisia rakenteita.

Lisärakennusoikeuden rakentamista ei saa aloittaa tontilla 10250/2 ennen kuin maanvuokrasopimuksen muutos on allekirjoitettu.

Täydennysrakentamishanke, täydennysrakentamiskorvaus ja korvausinvestoinnit

Sörnäisten Vilhonvuoressa tontille 10250/2 on asemakaavan muutoksella nro 12358 osoitettu lisärakennusoikeutta 1 400 k-m², siten että nykyiselle tontille on mahdollista rakentaa kahdeksankerroksinen asuinkerrostalo. Uudisrakennuksen paikalta puretaan huonokuntoinen pysäköintihalli. Lisärakennusoikeus esitetään varattavaksi tontin 10250/2 nykyiselle vuokralaiselle vapaarahoitteisten, sääntelemättömien vuokra-asuntojen suunnittelua ja rakentamista varten.

Kiinteistölautakunta on päätöksellään 9.3.2017 (§ 110) muuttanut vuokratonteilla tapahtuvan täydennysrakentamisen edistämisperiaatteisiin liittyviä soveltamisohjeita seuraavasti:

1

Täydennysrakentamiskorvausta ei suoriteta, mikäli asemakaavamuutoksen tuoma lisärakennusoikeus jää tontinvuokralaisen, tämän omistajana toimivan tahon tai muutoin näiden intressipiirissä olevan tahon hyödynnettäväksi ja tästä aiheutuu tälle merkittävää taloudellista hyötyä.

Täydennysrakentamiskorvaus voidaan kuitenkin suorittaa, mikäli täydennysrakennettavan tontin vuokralainen on valtiontukemaa pitkäaikaisella korkotuella vuokra-asuntotuotantoa, asumisoikeusasuntotuotantoa tai niihin verrattavaa pitkäaikaisella korkotuella toteutettavaa sosiaalista asuntotuotantoa toteuttava taho, ja uusi asemakaavan muutoksella muodostettava tontti toteutetaan mainittuna asuntotuotantona.

Lisäksi korvaus voidaan suorittaa myös muissa tilanteissa, mikäli se on painavista syistä perusteltua. Tilanteissa, joissa korvauksen suorittaminen on muista painavista syistä perusteltua, se voidaan suorittaa aina myös alennettuna.

2

Vastaavasti vuokralaiselle rahana maksettavia korvausinvestointikustannuksia voidaan alentaa tai jättää kokonaan maksamatta, mikäli lisärakennusoikeus jää vuokralaisen, tämän omistajana toimivan tahon tai muutoin näiden intressipiirissä olevan tahon hyödynnettäväksi tai tämä muutoin saa erityistä hyötyä täydennysrakentamisesta.

3

Täydennysrakentamiskorvaus voidaan maksaa kertakorvauksen sijaan myös maanvuokran alennuksena tai näiden yhdistelmänä.

Täydennysrakentamiskorvauksen maksaminen

Kiinteistölautakunnan edellä mainitun päätöksen perusteella todetaan, että täydennysrakentamiskorvausta ei tälle hankkeelle makseta, koska lisärakennusoikeus jää vuokralaisen hallitsemalle tontille 10250/2 tämän toteutettavaksi. Lisärakennusoikeus esitetään varattavaksi vapaarahoitteisten, sääntelemättömien vuokra-asuntojen suunnittelua ja rakentamista varten. Lisäksi voidaan katsoa, että vuokralaiselle aiheutuu merkittävää taloudellista hyötyä, koska tämä saa hyödynnettäväkseen tontille kaavoitetun lisärakennusoikeuden ja sitä kautta lisää liiketoiminnan mahdollisuuksia ja vuokratuloja. Sen sijaan lisärakennusoikeuden toteuttamisesta aiheutuvat korvausinvestointikustannuksiksi katsottavat kustannukset korvataan. Asiasta tullaan päättämään erikseen tontin vuokrasopimuksen muutoksen jälkeen tai sen yhteydessä.

Selvyyden vuoksi kuitenkin todetaan, että vuokranantajan ja vuokralaisen välillä noudatetaan täydennysrakentamiskorvauksen ja korvausinvestointikustannusten osalta kulloinkin voimassa olevia kaupunginvaltuuston päättämiä periaatteita ja kiinteistölautakunnan päättämiä soveltamisohjeita.

Lopuksi

Ehdotus varauspäätökseksi on kaupunkiympäristölautakunnan esityksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunta 21.11.2017 § 237

Esitys

A

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus päätti varata Kiinteistö Oy Auroranlinnalle (Y-tunnus 0689784-0) Helsingin kaupungin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin nro 10250 tontin nro 2 asemaavan muutoksen nro 12358 mukaisen lisärakennusoikeuden (1 400 k-m²) sääntelemättömien, vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen suunnittelua varten 31.12.2019 saakka seuraavin ehdoin:

1

Tontille kaavoitettu lisärakennusoikeus tulee toteuttaa vapaarahoitteisena, sääntelemättömänä vuokra-asuntotuotantona.

2

Varauksensaaja on tietoinen, että kaavamuutoksen nro 12358 mukaisen lisärakennusoikeuden toteuttaminen edellyttää muun ohella tonttia 10250/2 koskevan voimassa olevan maanvuokrasopimuksen nro 20666 muuttamista, tontilla sijaitsevan huonokuntoisen pysäköintihallin purkamista sekä kylmän ulkoiluvälinevaraston, jätetilan sekä kahden auton autohallin toteuttamista kadun varteen pihakannen alle.

Varauksensaaja vastaa hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta kokonaisvastuuperiaatteella. Varauksensaaja vastaa tällöin kustannuksellaan muun ohella kaikista lisärakennusoikeuden käyttöön ottamisen edellyttämistä purku- ja muista toimenpiteistä siltä osin kuin niitä ei mahdollisesti korvata korvausinvestointikustannuksina. Lisäksi varauksensaajan tulee kustannuksellaan ja vastuullaan hankkia kaikki hankkeen toteuttamisen vaatimat viranomaisluvat sekä noudattaa niiden ehtoja ja määräyksiä.

Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle tai kolmannelle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, kuten suunnittelu- ja muista kuluista, jotka varauksensaajalle saattavat aiheutua esimerkiksi siitä, että hanketta koskevat luvat eivät tule lainvoimaisiksi tai niiden myöntäminen pitkittyy tai estyy, varauksensaajan hankkeen toteuttamisen mahdollisesti edellyttämä asemakaavan muutos tai poikkeamispäätös ei tule voimaan taikka tontin toteuttaminen muutoin viivästyy tai estyy.

Kaupunki ei myöskään vastaa varauksensaajalle tai kolmannelle aiheutuvista kustannuksista eikä mahdollisista vahingoista, mikäli tonttia 10250/2 koskevan vuokrasopimuksen muuttamista koskeva päätös tai muu asiaan liittyvä päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu.

3

Tontille 10250/2 toteutettavan uudisrakennuksen (lisärakentaminen) suunnittelussa ja rakentamisessa tulee kiinnittää huomiota energiatehokkuutta parantaviin ratkaisuihin. Rakennuksen tulee täyttää vähintään C-energiatehokkuusluokalle asetetut vaatimukset siten, että E-luku alittaa tason 120 kWh/m²/vuosi, ellei kaupunkiympäristölautakunta painavasta varauksensaajasta riippumattomasta syystä toisin päätä.

Varauksensaaja on velvollinen viimeistään hakiessaan tontin 10250/2 maanvuokrasopimuksen muuttamista ja lisärakennusoikeuden vuokraamista esittämään kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelulle tontille rakennettavaa rakennusta koskevan energiatodistuksen tai muun rakennuksen energiatehokkuutta osoittavan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun hyväksymän selvityksen.

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta pidättäytyä vuokrasopimuksen muuttamisesta ja lisärakennusoikeuden luovuttamisesta, mikäli varauksensaajan hanke ei täytä edellä mainittua vaatimusta eikä kaupunkiympäristölautakunta myönnä vaatimuksesta poikkeusta.

4

Varauksensaajan tulee noudattaa asemakaavamääräyksiä sekä mahdollisia alueellisia rakentamistapaohjeita. Hankkeen suunnittelu ja toteutus tulee tapahtua yhteistyössä kaupungin alueellisten yhteistyö- ja koordinointiryhmien kanssa.

Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan kulloinkin voimassa olevaa kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun kaupungin tonttien rakennuttajille laatimaa toimintaohjetta kaivu- ja louhintatoimenpiteiden suorittamisesta ja kaadettavista puista. Toimintaohje on päivitetty viimeksi 30.6.2017. Toimintaohje on liitteenä nro 4.

Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan myös sopimaan kaikista tontin 10250/2 lisärakentamisen toteuttamisen ja käytön mahdollisesti edellyttämistä rasitteista ja yhteisjärjestelyistä. Varauksensaajan tulee esittää mainitut laadittavat sopimukset kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelun hyväksyttäviksi. Kaupunki ei vastaa mistään rasitteista ja yhteisjärjestelyistä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista.

5

Tontin 10250/2 alapuolella ja läheisyydessä sijaitsee maanalaisia tiloja ja/tai rakenteita, jotka on otettava huomioon tontin rakentamisessa. Olemassa olevien maanalaisten tilojen/rakenteiden läheisyydessä olevilla alueilla rakennettaessa tai louhittaessa on otettava huomioon maanalaisten tilojen sijainti ja rakenteiden suojaetäisyydet siten, että ei aiheuteta haittaa olemassa oleville maanalaisille tiloille ja rakenteille.

6

Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lisärakennusoikeuden ilman aiheetonta viivytystä sekä osaltaan aktiivisesti edistämään po. lisärakennusoikeuden suunnittelua ja rakentamista.

7

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli on ilmeistä, ettei tontin lisärakennusoikeuden rakentamista aloiteta varausaikana ja hankkeen viivästyminen johtuu varauksensaajasta riippuvasta syystä.

Varauksensaaja on velvollinen toiminnassaan noudattamaan verotusta, ympäristönsuojelua, työsuojelua, työoloja sekä työehtoja koskevia sekä muita vastaavia lakisääteisiä velvoitteita.

Mikäli varauksensaaja ei noudata edellä mainittuja lakisääteisiä velvoitteitaan tai varauksensaaja taikka varauksensaajana toimivan yhtiön johtohenkilö tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävä henkilö tuomitaan ns. harmaaseen talouteen liittyvästä rikoksesta (esim. verotus) tai muusta vastaavasta yritystoimintaan liittyvästä rikoksesta, kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan.

Kaupungilla on edelleen oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli varauksensaaja asetetaan konkurssiin tai yrityssaneeraukseen tai muutoin käy ilmeiseksi, ettei varauksensaajalla ole taloudellisia tai muita edellytyksiä hankkeen toteuttamiseksi.

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan ja/tai olla jatkamatta varausta, mikäli varauksensaaja tai varauksensaajan yhteistyökumppani ei noudata varausehtoja ja kaupungin niiden perusteella mahdollisesti antamia ohjeita.

8

Lisärakennusoikeus sijaitsee tontilla 10250/2, joka on vuokrattu varauksensaajalle, Kiinteistö Oy Auroranlinnalle, 31.12.2032 asti voimassa olevalla maanvuokrasopimuksella. Lisärakennusoikeuden toteuttaminen edellyttää voimassa olevan maanvuokrasopimuksen muuttamista. Hakemus tontin vuokrasopimuksen muuttamiseksi tulee tehdä hyvissä ajoin ennen rakennustöiden aloittamista. Rakentamista ei saa aloittaa ennen kuin maanvuokrasopimuksen muutos po. tontista on allekirjoitettu.

9

Varauksensaajan on korvauksetta sallittava tontilla 10250/2 sijaitsevien viemäreiden, johtojen ja muiden kunnallisteknisten rakenteiden sekä maanalaisten tilojen sijoittuminen po. tontilla, ellei kaupungin tai johtojen omistajien kanssa muuta sovita. Varauksensaaja vastaa kustannuksellaan mahdollisista johtosiirroista.

10

Myös varauksensaajan yhteistyökumppanit ovat velvollisia noudattamaan tässä varauspäätöksessä varauksensaajalle asetettuja varausehtoja.

B

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan päättämään varausehtojen vähäisistä muutoksista, lisäyksistä ja tarkennuksista.

C

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lautakunta oikeutetaan vuokraamaan Helsingin kaupungin 10. kaupunginosan (Sörnäinen) asuinkerrostalojen (AK) korttelin nro 10250 tontin nro 2 asemakaavan muutoksen nro 12358 mukaisen lisärakennusoikeuden lautakunnan määräämästä ajankohdasta alkaen 31.12.2075 saakka seuraavin ehdoin:

1

Tontin (AK) 10250/2 lisärakennusoikeuden osalta vuosivuokra määrätään pitäen perusteena virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951=100” pistelukua 100 vastaavana asuinkerrosneliömetrihintana sääntelemättömän vapaarahoitteisen vuokra-asuntotuotannon osalta 49 euroa (nykyarvo 946 euroa/k-m², 9/2017, ind. 1931).

Asemakaavaan merkityn kerrosalan lisäksi rakennettavien asuntojen ulkopuolisten asuntoja palvelevien tilojen osalta ei peritä vuokraa.

Vuokrausperusteet ovat voimassa 31.12.2019 asti.

2

Tontista perittävää vanhaa maanvuokraa tullaan tarkistamaan 1.1.2033 lukien silloin erikseen määriteltävien uusien vuokrausperusteiden ja käytäntöjen mukaisesti.

3

Mainittu vuokra-aika 31.12.2075 saakka koskee koko tonttia 10250/2.

4

Muuten noudatetaan soveltuvin osin tavanomaisia asuntotonttien vuokrausehtoja ja kaupunkiympäristölautakunnan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.

Käsittely

Esteelliset: Jaakko Stauffer (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta)

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Tiina Aitta, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 73889

tiina.aitta@hel.fi
Close

This decision was published on 20.12.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1106, 1110, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123 (A) ja 1127 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1123 (B), 1125 ja 1126 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36028

timo.harmala@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.