Postilaatikoiden paikan määrääminen, Riskutie 40a, 40bA, 40bB

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-010962
More recent handlings
Case 16. / 16 §

Postilaatikoiden paikan määrääminen, Riskutie 40a, 40bA, 40bB

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä tontin 45298/10, Riskutie 40a, tontin 45298/11, Riskutie 40bA ja Riskutie 40bB postilaatikoiden sijaintipaikaksi postilaatikoiden nykyisen sijaintipaikan tonttien kulkuliittymässä.

Päätös tiedoksi saantitodistuksella postinsaajalle ja Posti Oyj:lle. Postisaajan on ilmoitettava päätöksestä ja sen tiedoksisaannista Riskutie 40bA ja 40 bB postinsaajille.

Perustelut

Postilain 43 §:n 1 momentin mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon, joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Viestintäviraston määräysten 2 luvun 3 §:n mukaan kohtuullinen matka pientalon postilaatikolle on enintään 50 metriä postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä.

Postilain 45 §:n 1 momentin nojalla postilaatikoista tai niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Viestintäviraston määräysten 2 luvun 4 §:n 3 momentin mukaan postilaatikko on sijoitettava siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä.

Kyseessä ovat kahden pientalotontin postilaatikot. Posti Oy on määritellyt postilaatikot sijoitettavaksi kadun toiselle puolelle. Riskutiellä kulkee linja-autolinjan reitti, joten postilaatikoiden sijoittaminen kadun toiselle puolelle on viestintäviraston antamien määräysten vastaista. Näin olen postilaatikot on tässä tapauksessa sijoitettava postisaajien omalle tontille. Postilaatikoiden paikkaa tontilla voidaan postisaajien ja Postin yhteisellä sopimuksella tarvittaessa siirtää tontin sisällä siten, että postijakelun turvallisuus varmentuu.

Sovelletut oikeusohjeet

Postilaki 43 §, 44 §, 45 §, 48 §
Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011 M) 3 §, 4 §, 7 §
Hallintolaki 56 §

Postisaajan pyyntö postilaatikoiden paikan määräämiseksi

********** 7.10.2017 lähettämässään sähköpostissa pyytää päätöstä koskien Riskutie 40a, Riskutie 40bA ja Riskutie 40bB postilaatikoiden sijoittamiseen. Sähköpostissa kerrotaan, että Posti ei ole tyytyväinen postilaatikoiden nykyiseen paikkaan, vaan haluaa että postilaatikot siirretään postin osoittamaan paikkaan. Postin vaatima paikka on vaarallinen ja lain vastainen. Postin osoittama paikka on risteysalueella. Siinä ei ole lain vaatimaa näkymää. Se on ajoradan varressa, missä ei ole kevyen liikenteen väylää. Talvella aura-autot kasaavat pientareelle lunta, mikä estää pientareella kulkemisen ja siten pakottaisi kulkemaan jalan ajoradalla. Talouksissa asuu yhteensä 7 alaikäistä lasta, jotka olisivat erityisessä vaarassa käydessään postilaatikolla. Lisäksi nykyinen postilaatikoiden paikka on viestintäviraston määräyksen mukainen. Kolmen talouden postilaatikot on kerätty yhteiseksi ryhmäksi tontin kulkuliittymään.

Posti Oy:n vastine

Posti Oy toteaa 11.12.2017 saapuneessa kirjelmässään, että kyseiset postilaatikot ovat tällä hetkellä erittäin vaarallisella paikalla missä asukkaat pitävät laatikoita ,suoraan Riskutien mutkassa ja heidän pihaan menevän tien oikealla puolella minne joutuu postiauto ajamaan osittain sisään ja kun autoa peruuttaa niin ei näe mitään autotielle. Laatikot mihin Posti on merkinnyt laatikoiden uuden paikan sijaitsee autotien toisella puolella, mihin matkaa noin 15m ,missä on jalkakäytävä ja on turvallisessa paikassa, johon on myös siirtänyt laatikkonsa Riskutie 42Aja 42B Asukkaat.

Postinsaajan vastine

18.12.2017 saapuneessa kirjelmässä ********** kertoo, että hänellä on Riskutie 40bA:n omistajan ja Riskutie 40bB:n omistajan valtuutus päätöksen hakemiseksi. Itse hän edustaa Riskutie 40a:ta. Ratkaisupyynnön lähettämisen jälkeen hän on saanut postilta sähköpostin, missä he kertoivat siirtäneensä postilaatikon uuden sijainnin osoittavaa keppiä Riskutien toiselle puolelle. Hän on vastannut Postille, missä hän on kertonut viestintäviraston ohjeen postilaatikon sijoittamisesta tien toiselle puolelle. Postilaatikoiden nykyiset paikat ovat olleet käytössä noin v. 2009. Posti ei ole tähän mennessä koskaan väittänyt paikkaa vaaralliseksi.

Postiauton jakaessa postin laatikoihin postiauto ei jää ajoradalle, vaan kääntyy pihatien puolelle. Postiauton jatkaessa matkaa postiautolla on mahdollisuus kääntää auto Riskutie 40b:n pihassa. Toki postijakajan on nopeampi peruuttaa ajoradalle, kuten ovat tehneetkin. Itsekin teen niin, kun en jaksa kääntää autoa pihassa. Tarvittaessa voimme siirtää postilaatikoita jakajalle sopivampaan paikkaan pihatien liittymässä. Näkyvyys liittymästä on rajoitettu, mutta niin se on jalankulkijoillekin, jos he kävisivät hakemassa postit tien toiselta puolelta. Tällöin tien ylityksiä tulisi useampia ja jalankulkijalle se on vaarallisempaa. Lisäksi viestintäviraston määräys kieltää sijoittamasta postilaatikkoa tien vastakkaiselle puolelle, jos tiellä on linja-autoliikennettä tai vilkasta läpiajoliikennettä. Riskutie on kokoojakatu ja siinä on linja-autoliikennettä. Paikalla ei ole myöskään suojatietä.

Postin motiivi postilaatikoiden uudelle ryhmittämiselle on postinjakelun nopeutuminen ja näin kustannusten säästö. Tämän he ovat alun perin myöntäneet lähettämässään tiedotteessa, mikä koski laajempaa aluetta Vartiokylässä. Tässä tapauksessa kustannussäästö tapahtuisi asiakkaiden turvallisuuden kustannuksella. Lisämaksusta posti suostuisi jatkamaan jakelua nykyiseen paikkaan, joten postin on turha vedota asiassa jakelun turvallisuuteen. Postilaatikoiden nykyinen paikka on viestintäviraston ohjeen mukainen. Epäilemättä postilaatikoita on siirretty viestintäviraston ohjeen vastaisiin paikkoihin ympäri Vartiokylää, kun ihmiset eivät ole jaksaneet alkaa prosessiin tai tienneet oikeuksiaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Postilaatikoiden sijaintikartta.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Postilaatikon paikan määrämispyyntö.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Vastinepyyntö.pdf
The attachment will not be published on the internet.
4. Postin vastine.pdf
The attachment will not be published on the internet.
5. Lisävastinepyyntö.pdf
The attachment will not be published on the internet.
6. Postinsaajan kirjelmä.pdf
The attachment will not be published on the internet.
7. Postinsaajan kirjelmä.pdf
The attachment will not be published on the internet.
8. Postinsaajan kirjelmä.pdf
The attachment will not be published on the internet.
9. Valokuva1.pdf
The attachment will not be published on the internet.
10. Valokuva2.pdf
The attachment will not be published on the internet.
11. Valokuva3.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.