Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma ja –ohjelma vuodelle 2018
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman vuodelle 2018.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ympäristönsuojelun valvonnasta säädetään ympäristönsuojelulain (527/2014) 18 luvussa ja valvontasuunnitelman sisällöstä ja toiminnan määräaikaistarkastuksista ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 5 luvussa. Lisäksi valvontaviranomaisen on jätelain (646/2011) 124 §:n nojalla määräajoin asianmukaisesti tarkastettava laitokset ja toiminnot, joissa syntyy vaarallista jätettä. Vesilain ja vesihuoltolain mukaisten asioiden käsittely edellyttää tarkastuksia.
Ympäristönsuojelun valvonta jakautuu ennakkovalvontaan ja jälkivalvontaan. Ennakkovalvontaan kuuluvat ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien toimintojen lupa- ja ilmoitusmenettelyt. Jälkivalvontaan kuuluvat hakemusten ja ilmoitusten johdosta tehtyjen päätösten noudattamisen valvonta, normivalvonta sekä haittaa kärsivien asianosaisten tekemien toimenpidepyyntöjen käsittely. Valvontasuunnitelmassa keskitytään valvontatarkastusten suunnitelmalliseen järjestämiseen.
Viranomaisen on alueellaan laadittava ympäristönsuojelulain mukaista säännöllistä tarkastustoimintaa varten erillinen valvontasuunnitelma ja –ohjelma, jotka kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen oli laadittava viimeistään kolmen vuoden kuluttua siitä kun ympäristönsuojelulaki 1.9.2014 tuli voimaan. Vuosittain hyväksyttävässä valvontaohjelmassa mainittujen ympäristöluvan saaneiden ja rekisteröityjen laitosten ja toimintojen valvontatarkastuksista voidaan periä maksupäätöksessä mainittu valvontatarkastusmaksu.
Ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmia on Helsingissä laadittu vuodesta 2007 lähtien. Helsingin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma kattaa ympäristönsuojelulain, jätelain, vesihuoltolain ja vesilain mukaiset valvontatarkastukset. Valvontasuunnitelman tavoitteena on kehittää ja tehostaa toimintaa suuntaamalla valvontaa ympäristövaikutuksiltaan merkittäviin toimintoihin. Valvontatarkastusten suuntaamisen arvioinnissa on otettu huomioon toiminnan riskialttius. Tähän vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi toiminnasta aiheutuvat päästöt, toiminnassa käsiteltävien vaarallisten kemikaalien määrät, jätteiden määrä ja niiden vaarallisuus, toiminnassa todetut puutteet, pilaantumisen todennäköisyys ja ympäristön herkkyys.
Valvontaohjelman perusteena oleva luvanvaraisten ja rekisteröitävien toimintojen riskitarkastelu ja siihen perustuva toimintojen jako valvontaluokkiin tehtiin vuonna 2015. Ohjelmaa toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016, jolloin tarkastettiin ne yritykset ja toiminnat, joiden edellisestä tarkastuksesta oli kulunut yrityksen valvontaluokassa määritelty aika. Vuonna 2018 tarkastettavat luvanvaraiset ja rekisteröitävät toiminnot on valittu samalla periaatteella. Luettelo yrityksistä ja toiminnoista on liitteenä.
Vuonna 2018 suunnitelmassa tarkastusten painopiste on suurin piirtein sama kuin vuonna 2017. Rakentamisen ympäristöhaittojen seurantaa ja valvontaa erityisesti suurissa aluerakentamiskohteissa jatketaan ja samalla kehitetään valvontatyökaluja. Muiden kuin luvanvaraisten ja rekisteröitävien laitosten ja toiminnanharjoittajien valvontatarkastukset ovat suurin piirtein samalla tasolla kuin vuonna 2017. Vuoden 2018 aikana on tavoitteena kehittää valvontayhteistyötä poliisiviranomaisen ja alueiden käytön valvonnan kanssa. Tavoitteena on kehittää lähialueyhteistyötä Viron kanssa esimerkiksi jätteiden siirtojen valvonnassa.
Valvontasuunnitelmassa esitettyjen hakemusten ja ilmoitusten johdosta tehtyjen päätösten noudattamisen valvontaan ja normivalvontaan liittyvien tarkastusten lisäksi valvontatehtäviin kuuluvat jo aiemmin mainittu lupa- ja ilmoituspäätösten valmistelu, lausuntojen antaminen muille viranomaisille, joita ovat mm. ympäristölupahakemuksista annettavat lausunnot aluehallintovirastolle, maaperän kunnostukseen liittyvien kunnostusten loppuraporttien tarkastaminen, toimenpidepyyntöjen käsittely ja niihin liittyvät tarkastukset ja kuntalaisten ja yritysten muu neuvonta ja tulleiden palautteiden käsittely. Tehtävien määrä vaihtelee vuosittain.
This decision was published on 04.12.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 32014
Eeva Pitkänen, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 31517
Sini-Pilvi Saarnio, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 32019