For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-012013
More recent handlings
Case 16. / 98 §

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle rakennuslupavalituksesta

Environment and Permits Sub-committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antoi Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 15.9.2017 tekemällään valituksenalaisella päätöksellä Indeq Oy:n hakemuksesta myöntänyt rakennusluvan rakenteilla olevan omakotitalon korkeuden korottamiselle. Rakennuslupapäätökseen on merkitty, että rakennuksen korkeus kasvaa 0,5 metrillä.

Rakenteilla oleva omakotitalo sijoittuu jyrkkään rinteeseen ja tämän johdosta on rakennuksen korkeuden laskemisessa käytetty keskikorkeuslaskelmaa. Keskikorkeuslaskelman mukaan rakennuksen korkeus kasvaa 0,3 metriä ollen korotuksen jälkeen 5,7 metriä, kun asemakaava sallii rakennuksen korkeudeksi 7 metriä.

Nimenomaan rinneratkaisu oikeuttaa keskikorkeuslaskelman käyttämiseen. Rakennuksen kattomuoto ei ratkaise sitä, voidaanko keskikorkeuslaskelmaa käyttää. Tässä tapauksessa, jos rakennuksen tasakatto muutettaisiin lapekatoksi, jolloin vasta valituksen mukaan keskikorkeuslaskelmaa voidaan käyttää, niin rakennuksen korkeus tulisi nykyisestä kasvamaan vastoin sitä, mitä valituksessa tavoitellaan eli rakennuksen korkeuden pienentämistä.

Kun rakennuksen korkeus on asemakaavan mukainen, niin on katsottava, että rakennus korkeutensa puolesta soveltuu paikalle ja ympäristöön.

Valituksen mukaan rakennus on kolmikerroksinen, kun asemakaava sallii kaksikerroksisen rakennuksen. Tätä perustellaan sillä, että kerrokset yhdistävät portaat ja portaiden pieni tasanne lasketaan kerrosalaan ja tällöin kerrosalaa on päällekkäin kolmessa kerroksessa.

Tämä ratkaisu sisältyy edeltävään rakennuslupapäätökseen, joka on jo erillisenä valitusasiana vireillä Helsingin hallinto-oikeudessa. Sinänsä voidaan todeta, että vaikka säännöksiä ja määräyksiä tulkittaisiin tällä tavalla, niin poikkeaminen asemakaavasta on joka tapauksessa maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n sallima vähäinen poikkeaminen, jonka myöntämiseen rakennusluvan yhteydessä lupaviranomaisella on toimivalta.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että valitus tulee edellä mainitun perusteella hylätä. Tämän lausunnon mukaan liitetään valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirjat.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Rakennusvalvontaviraston kaupunkikuvaosaston yliarkkitehti myönsi 7.2.2017 tekemällään päätöksellä Indeq Oy:lle rakennusluvan kaksikerroksisen pientalon rakentamiseen Kaskisaareen tontille 31202/5, Saarihuhdantie 9.

Rakennuslautakunta on 21.3.2017 tekemällään päätöksellä hylännyt naapureiden oikaisuvaatimuksen rakennusluvasta. Samalla on myönnetty rakennustöiden aloittamisoikeus perustusten osalta.

Rakennuslautakunta on päätöksellään 30.5.2017 myöntänyt aloittamisoikeuden koskemaan koko rakennuksen rakentamista.

Naapurit ovat valittaneet rakennuslautakunnan päätöksistä Helsingin hallinto-oikeuteen ja Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt vaatimuksen aloittamisoikeuden kumoamiseksi ja täytäntöönpanon kieltämiseksi. Hallinto-oikeus antaa päätöksen rakennuslupavalitukseen myöhemmin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 15.9.2017 tekemällään päätöksellä myöntänyt Indeq Oy:n hakemuksesta rakennusluvan rakenteilla olevan pientalon korkeuden korottamiseen ja eräille muille muutoksille.

Kahden naapuritontin omistajat, Asunto Oy Kaskenvaara ja ********** ovat yhteisellä valituskirjelmällä valittaneet jaoston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaatineet lupapäätöksen kumoamista ja rakennustöiden aloittamisluvan peruuttamista ja että rakentaminen määrätään väliaikaisesti heti keskeytettäväksi, kunnes tämä valitus on käsitelty.

Valituksen mukaan myönnetty lupa ei ole asemakaavan mukainen, rakentaminen ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n edellytyksiä eikä rakennus sovellu paikalleen. Rakennus poikkeaa korkeudeltaan
muista alueen rakennuksista eikä se täytä kauneuden ja viihtyvyyden vaatimuksia. Rakennus on asemakaavan salliman kaksikerroksisen rakennuksen sijasta kolmikerroksinen portaiden ja porrastasanteen johdosta. Lapekattoisissa hankkeissa rakennuksen keskikorkeuslaskelmaa käytetään yleisesti. Nyt käsiteltävä hanke ei kuitenkaan ole lape eli vinokattoinen vaan tasakattoinen. Keskikorkeuslaskelmaa ei valittajien käsityksen mukaan sovelleta tasakattoisiin rakennuksiin. Rannan
puolella rakennuksen korkeus ilman nyt anottua 500 mm:n lisäkorkeuttakin ylittää asemakaavan salliman korkeuden peräti 2,09 metrillä.

Helsingin hallinto-oikeus on 1.11.2017 antamallaan päätöksellä hylännyt vaatimuksen aloittamisoikeuden kumoamisesta ja rakennusluvan täytäntöönpanon kieltämisestä. Hallinto-oikeus antaa päätöksen rakennuslupavalitukseen myöhemmin.

Close

This decision was published on 04.12.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Kantakartta.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Hallinto-oikeuden lausuntopyyntö.pdf
The attachment will not be published on the internet.
4. Valituskirjelmä.pdf
The attachment will not be published on the internet.
5. Helsingin hallinto-oikeuden päätös.pdf
The attachment will not be published on the internet.
6. Esittelymateriaali.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.