For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-012243
More recent handlings
Case 9. / 107 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehdin tekemästä hissien rakennuslupapäätöksestä

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Helsingin Asunto-osakeyhtiö Törmän kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 17.10.2017 (255 §) tekemän oikaisuvaatimuksen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston kokouksesta kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi.

Oikaisuvaatimus

Helsingin Asunto-osakeyhtiö Törmä hakee 3.11.2017 jätetyllä kirjelmällään oikaisua rakennuslupapäätökseen, jolla on hylätty yhtiön lupahakemus hissin rakentamiseksi porrashuoneeseen B. Yhtiö vaatii, että haettu lupa myönnetään hakemuksen mukaisesti.

Oikaisuvaatimuksessa kerrotaan, mitä kaikkia toimenpiteitä yhtiö on tehnyt yhtiön omistaman rakennuksen arvon mukaiseksi kunnossapitämiseksi.

Yhtiö toteaa, että hissien rakentaminen porrashuoneisiin rikkoo tilan ilmettä, mutta myös tämä muutos on tarkoitus tehdä alkuperäistä ilmettä täydentäen. Kyseisellä B-portaan muutosalueella katutasossa tullaan käyttämään tilassa jo olemassa olevia metallikaide-, kokopuu-käsijohde- ja kaidetolppaelementtejä. Jotta katutasolla saataisiin avattua kulkutie hissille, 5 alinta askelmaa kavennetaan 70 senttimetriä, jolloin jäljelle jää vielä 90 senttimetriä porrasleveyttä. Kulmaan sijoitetaan vanhan tyylin mukaiset kaidetolpat ja metallikaide. Tämä kavennus rakennetaan porrashuoneen entistä tyyliä noudattaen eikä se tule millään tavoin tilallisesti muuttamaan taaempana avautuvan porrashuoneen ilmettä.

Suunnitteluvaiheessa oli esillä toinenkin vaihtoehto kulkutien saamiseksi hissille katutasossa. Sen mukaan B-portaan viereisestä myymälästä lohkaistaisiin merkittävä osa (n. 1,5 - 2 neliömetriä) murskaamalla noin 60 senttimetriä paksu alkuperäinen kantava seinä palkkeineen ja korvaamalla se uusilla betonipilareilla ja palkeilla keskellä 1900-luvun alun porrashuonetta. Myymälän käytön, sen historiallisen arvon ja rakennustoimenpiteen kohtuuttomuuden kannalta tämä vaihtoehto ei voi tulla kysymykseen. Taloyhtiö haluaa säilyttää vaurioitumattomana tämän legendaarisen myymälän. Suojelumerkintään so sisältyen taloyhtiö toteuttaa määräysten salliman pakottavan tarpeen vaatiman hissin rakentamisen esteettömästi, mutta ilman kohtuutonta talon osan purkamista.

Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupapäätös

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehti on 17.10.2017 tekemällään päätöksellä Helsingin Asunto-osakeyhtiö Törmän hakemuksesta myöntänyt rakennusluvan tunnus 5-2569-17-D jälkiasennushissin rakentamiseen Helsingin kaupungin 5. kaupunginosan (Punavuori) korttelin nro 112 tontilla nro 12 olevan asuntokerrostalon porrashuoneeseen C ja evännyt rakennusluvan hissin rakentamiseen porrashuoneeseen B seuraavilla perusteilla:

Rakennushanke ei porrashuoneen B osalta ole voimassa olevan asemakaavan mukainen. Asemakaavan mukaan rakennus on kaupunkikuvallisesti arvokas eikä sitä tai sen osaa saa ilman pakottavaa syytä hävittää. Jälkiasennushissin sijoittaminen porrashuoneeseen B porrasaskelmia kaventaen hävittää porrashuoneen historiallista arvoa ja tilallisen ilmeen. Jälkiasennushissin sijoittamiselle porrashuoneeseen B on myös olemassa vaihtoehto, joka hyväksyttävällä tavalla säilyttäisi porrashuoneen historialliset arvot.

Kaupunginmuseon inventointi ja kannanotot

Ennen rakennuslupapäätöksen tekemistä lupahakemuksesta ja suunnitelmista pyydettiin kaupunginmuseon kommentit.

Helsingin kaupunginmuseon inventoinnissa vuosilta 2009 - 2010 porrashuone B on luokiteltu luokkaan 1: se on arkkitehtonisesti merkittävä, hyvin säilynyt kokonaistaideteos. Porrashuoneella on inventoinnin mukaan paitsi rakennustaiteellinen myös historiallinen, autenttisuus- ja harvinaisuusarvo.

Kannanotossaan 3.2.2017 kaupunginmuseo toteaa, että B-porrashuoneen askelmamuutokset heikentävät porrashuoneen alkuperäisyyttä huomattavasti ja turmelevat sen arvoa. Kaupunginmuseo edellyttää tutkittavan vaihtoehtoja, jossa alkuperäisiä porrasaskelmia ei pureta tai purkaminen on esitettyä maltillisempaa.

Kannanotossaan 4.10.2017 kaupunginmuseo kertoo katselmoineensa porrashuoneen B paikalla ja täydentää edellistä lausuntoa todeten, että puoltaa sinänsä hissin sijoittamista olemassa olevaan valoaukkoon, joka alkaa kuitenkin vasta toisesta kerroksesta. Kaupunginmuseon kanta on, ettei sisäänkäyntikerroksen ja asuntokerroksen välistä porrasyhteyttä tulisi kaventaa porrassyöksyä leikkaamalla, kuten suunnitelmassa on esitetty, vaan myös tämä rakenne tulee säilyttää alkuperäisenä osana arvokasta porrashuonetta. Kaupunginmuseo lisää, että suunnittelussa on tutkittu myös vaihtoehtoisia ratkaisuja alimman porrassyöksyn ja hissin järjestelyistä, joissa porrassyöksyä ei jouduta leikkaamaan.

Asemakaava

Tontilla on voimassa kaupunginvaltuuston 7.9.1977 hyväksymä asemakaava nro 7715. Asemakaavassa tontti on merkitty asuntokerrostalojen korttelialueeksi (AK), jolla sijaitsee kaupunkikuvan kannalta arvokas rakennus. Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman pakottavaa syytä hävittää eikä sen kadunpuoleista julkisivua tai vesikaton perusmuotoa tyylillisesti muuttaa. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava entistäen taikka muulla rakennukseen ja ympäristöön hyvin soveltuvalla tavalla.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n 4 momentin mukaan korjaus- ja muutostyössä tulee ottaa huomioon rakennuksen ominaisuudet ja erityispiirteet sekä rakennuksen soveltuvuus aiottuun käyttöön.

Maankäyttö- ja rakennuslain 118 §:n mukaan rakentamisessa,
rakennuksen korjaus- ja muutostyössä ja muita toimenpiteitä
suoritettaessa samoin kuin rakennuksen tai sen osan purkamisessa on huolehdittava siitä, ettei historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia tai kaupunkikuvaa turmella.

Maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 momentin mukaan
rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on muun ohella, että 1) rakennushanke on voimassa olevan
asemakaavan mukainen; 2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä
säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut
vaatimukset; 3) rakennus soveltuu paikalle.

Helsingin rakennusjärjestyksen 33 §:n 1 momentin mukaan rakennusta on hoidettava ja pidettävä kunnossa eikä sitä saa päästää rapistumaan korjauskelvottomaksi. Rakennuksen korjaamisessa on otettava huomioon sen ominaispiirteet eikä korjaaminen saa harkitsemattomasti johtaa tyylillisesti alkuperäisestä rakennuksesta poikkeavaan lopputulokseen.
Saman pykälän 2 momentin mukaan kaavassa tai rakennussuojelulain nojalla suojeltua rakennusta ei saa muuttaa tai käyttää niin, että rakennuksen kaupunkikuvallinen tai historiallinen arvo vähenee. Tarvittaessa on riittävän ajoissa pyydettävä museoviranomaisen lausunto muutoshankkeesta ja kohteen kulttuurihistoriallisesta arvosta.

Muut sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 117 §, 117a - 117i §, 118 §, 125 §, 133 § ja 135 §

Päätöksen perustelut

B-portaan hissi on suunniteltu ulottumaan pohjakerroksesta ullakolle ullakkorakentamista ennakoiden. Suunnitelmassa porrashuoneen 2. - 5. -kerrosten välistä valoaukkoa jatketaan pohjakerrokseen ja ensimmäistä porrassyöksyä kavennetaan 1,6 metristä 0,9 metriin viiden alimman askelman osalta hissin sisäänkäyntioven vieressä. 2. - 5. -kerrosten välillä jälkiasennushissi sijoittuu vapaaseen porrasaukkoon.

Hissin rakentaminen esitetyllä tavalla porrassyöksyä kaventamalla turmelisi pohjakerroksen rakennustaiteellisesti ja historiallisesti arvokkaan porrashuoneen asemakaavan ja säännösten vastaisesti, kun hissi on toteuttavissa eräin rakenteellisin purkamis- ja muutostoimenpitein ilman, että porrassyöksyä jouduttaisiin kaventamaan. Asiassa ei siten ole esitetty asemakaavan edellyttämää pakottavaa syytä suunnitellulle toimenpiteelle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 18.12.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • muu viranomainen toimivaltaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 97 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11 - 13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 - 16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Helsingin As Oy Törmän oikaisunhaku.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Rakennuslupapäätös.pdf
The attachment will not be published on the internet.
4. Kaupunginmuseon lausunto.pdf
The attachment will not be published on the internet.
5. Kaupunginmuseon lausunto täydennys.pdf
The attachment will not be published on the internet.
6. 002 001 ASEMAPIIRROS AS OY TORMA.pdf
The attachment will not be published on the internet.
7. 003 001 pohjapiirros B.pdf
The attachment will not be published on the internet.
8. 004 001 LEIKKAUS B.pdf
The attachment will not be published on the internet.
9. 004 003 KUILUPROJEKTIOT.pdf
The attachment will not be published on the internet.
10. 005 001 PIHAJULKISIVU B.pdf
The attachment will not be published on the internet.
11. Asemakaava numero 7715.pdf
The attachment will not be published on the internet.
12. Rakennushistoriaselvitys.pdf
The attachment will not be published on the internet.
13. valokuvaliite
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.