Roihuvuoren palvelukeskuksen julkisivujen tiiliverhousurakan lisä- ja muutostyövaraus

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-013205
More recent handlings
Case 4. / 35 §

Roihuvuoren palvelukeskuksen julkisivu-urakka

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti tehdä sopimuksen Roihuvuoren palvelukeskuksen julkisivujen tiiliverhouksesta eristystöineen Stofix Suomi Oy:n kanssa ja samalla oikeuttaa Staran
rakennustekniikan yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen Stofix Suomi Oy:n kanssa.

Tarjouksen antaneen urakoitsijan kokonaishinta on 946 357,65 euroa (AVL 8 c §). Hankinnan ennakoitu arvo tarjouspyynnössä mainitut lisä- ja muutostöistä koostuvat lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on yhteensä 1 088 311,30 euroa (AVL 8 c §).

Samalla johtokunta päätti oikeuttaa rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään hankintapäätökseen perustuvat lisä- ja muutostöiden tilaukset.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Roihuvuoren palvelukeskuksen julkisivukorjauksen ja sisäpuolisten tiivistysten rakennusurakan pääasialliset työt ovat seuraavat:

  • Puretaan vanha julkisivu ja uusitaan se kokonaisuudessaan tuulettuvaksi julkisivujärjestelmäksi sisältäen myös tarvittavat mittaukset.
  • Rakennuksen sisäpuolella tiivistetään kaikki ulkoseinät ja niiden liittymät ympäröiviin rakenteisiin ja ikkunoihin.
  • Rakennuksen palo-osastointia muutetaan ja kaikki puutteelliset palokatkot uusitaan sekä ilmanvaihtokanavat nuohotaan ja venttiilit säädetään.
  • Osassa rakennusta alustatila puhdistetaan ja sen ilmanvaihto uusitaan.

Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt sopimuksen 26.6.2017 Oy Rakennustoimisto Kenno-Rakenne Byggnadsbyrå Ab:n kanssa (jäljempänä rakennusliike). Rakennusliike asetettiin konkurssiin 12.9.2017 ja kaupunkiympäristön toimiala aloitti neuvottelut Staran kanssa töiden loppuunsaattamisesta.

Stara käyttää aliurakoinneissa mahdollisuuksien mukaan rakennusliikkeen kanssa sopimuksen tehneitä urakoitsijoita. Alkuperäisen aikataulun mukaan kohteen piti valmistua toukokuussa 2018. Tämän hetkisen aikataulun mukaan kohde valmistuu marraskuussa 2018 ja uusien kilpailutusten tekeminen viivästyttää hankkeen valmistumista noin kahdella kuukaudella.

Stara tekee sopimuksen niiden töiden aloittaneiden urakoitsijoiden kanssa, joilla on kapasiteettia jatkaa töitä välittömästi ja saattaa ne loppuun mahdollisimman pikaisesti. Näitä urakoita tilataan seuraavasti rakennustelineet Ramirent Oy:ltä, sisäpuoliset tiivistykset MRA Rakennus Oy:ltä ja julkisivukorjaukset Stofix Suomi Oy:ltä.

Nyt kyseessä olevan julkisivu-urakan on rakennusliike tilannut Stofix Suomi Oy:ltä. Julkisivun tiiliverhousmateriaalin mallin ja toteutustavan on rakennusliike hyväksyttänyt malliasennuksen perusteella rakennusvalvonnalla ja rakennuttajalla (kaupunkiympäristön toimialalla).

Urakan sisältö pääpiirteissään on Stofix-kiinnitysjärjestelmä, uudet eristeet, tuulensuojalevy ja Stofix-tiiliverhous.

Rakennussuunnitelmissa tiiliverhous on mm. määritelty seuraavasti:

  • Vanhan tiilijulkisivun korvaava uusi julkisivuverhous toteutetaan julkisivujärjestelmällä, jossa rankajärjestelmään kiinnitetään tiililaattalevyt. Käytettävässä järjestelmässä tiiliverhouksen tulee olla mahdollisimman lähellä alkuperäisen julkisivumuurauksen ulkonäköä ja väriä tilaajalla ja arkkitehdilla hyväksytettävän mallin mukaan.
  • Julkisivuverhouksena käytetään esimerkiksi Stofix- tiililaattaverhouslevyä ja siihen kehitettyä rankajärjestelmää kiinnikkeineen.

Hankintayksikkö käyttää hankinnassa hankintalain 40 §:n mukaista suorahankintaa. Perusteluna on konkurssiin menneen rakennusliikkeen julkisivu-urakan jatkaminen ja vain Stofix Suomi Oy voi toimittaa teknisiltä ominaisuuksiltaan rakennusvalvonnan hyväksynnän mukaisen tiiliverhouksen.

Rakennussuunnitelmien ja hyväksytyn malliasennuksen perusteella ei voida järjestää tarjouskilpailua niin, että tarjoajille annetaan mahdollisuus esittää oma vaihtoehto. Rakennussuunnitelmissa on käytännössä määritetty käytettäväksi Stofix-julkisivujärjestelmää. Lisäksi kohteen käyttäjälle on ilmoitettu kohteen valmistumisaika syksyllä 2018 eikä aikataulu mahdollista vaihtoehtoisten ratkaisujen etsimistä.

Stofix Suomi Oy:n tarjous on 946 357,65 € ja tarjouksessa on huomioitu Stofix Suomi Oy:n saama korvaus 130 000 euroa rakennusliikkeeltä.

Staran rakennustekniikan tekninen tuki on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat tilaajan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Close

This decision was published on 20.12.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +3589031039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Kari Suojala, laatupäällikkö, puhelin: +358931070073

kari.suojala@hel.fi

Attachments

1. TARJOUS 05.12.2017
The attachment will not be published on the internet.
2. tilaajavastuu.fi-raportti
The attachment will not be published on the internet.
3. RALA-Raportti
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.