Herttoniemenrannan hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinta
Herttoniemenrannan hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinta
Päätös
Johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä Fimet Oy:n tarjouksen F1-merkkisistä potilastuoleista ja F1 Continental – merkkisistä hammashoitoyksiköistä Herttoniemenrannan hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinnassa.
Samalla johtajahammaslääkäri päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus eikä tilaus, vaan hankinnasta solmitaan sopimus valitun toimittajan kanssa.
Lisäksi johtajahammaslääkäri päätti valtuuttaa suun terveydenhuollon hankintasihteerin tekemään hankinnasta tilauksen.
Hankinnan arvo on 33 500,00 euroa (alv 0 %) sisältäen vanhojen hoitokoneiden purun, poisviennin ja asianmukaisen hävityksen.
Päätöksen perustelut
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Suun terveydenhuollolla on voimassaoleva puitesopimusjärjestely (HEL 2016- 011523) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Lisäksi valintaan vaikutti hammashoitolan henkilökunnasta kootun käyttäjätyöryhmä arvio hammashoitoyksiköille asetettujen vaatimusten toteutumista ja hammashoitoyksikön soveltuvuudesta hammashoitolan toimintaan. Henkilökunta kävi arvioimassa vertailuhinnan perusteella kolmen edullisimman tarjoajan hammashoitoyksiköt. Henkilökunnan arvion perusteella hammashoitoyksikkö joko hyväksyttiin tai hylättiin.
Tarjouspyyntö ja tarjoukset
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 22.2.2018 tarjouspalvelu.fi kautta. Lisätietokysymykset tuli esittää 1.3.2018 mennessä. Kysymyksiä ei esitetty.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.3.2018. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kuusi tarjoajaa:
- Fimet Oy, 2 tarjousta
- Flinno Oy
- Dental Systems Oy
- Hammasväline Oy
- JH Hammastuote Oy
- Plandent Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Lisäksi suun terveydenhuollon käyttäjätyöryhmä kävi arvioimassa tarjottuja hoitokoneyksiköitä 22.3.2018.
Käyttäjätyöryhmä ja arvio hammashoitoyksiköstä
Suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ja Herttoniemenrannan hammashoitolan edustajat ovat käyneet 22.3.2018 tutustumassa kolmeen eniten vertailupisteitä saaneeseen hammashoitoyksikköön.
Arviointiryhmässä oli yhteensä 3 henkilöä; 1 suuhygienisti ja 2 hammashoitajaa. Jokainen arvioi itsenäisesti hoitokoneen arvioitavat ominaisuudet. Työryhmän jäsenten arvioista laskettiin kohdittain keskiarvo, jonka perusteella työryhmän kanta arvioitavista ominaisuuksista määräytyi.
Fimet Oy:n tarjoama Fimet F1 -hammashoitoyksikkö täyttää vaadittavat kriteerit, samoin JH Hammastuote Oy:n tarjoama Stern Weber S320 – hammashoitoyksikkö.
Fimet Oy:n tarjoma Fimet Neo- merkkinen hammashoitoyksikkö hylätään, koska hammashoitoyksikön ei katsottu täyttävän vaadittavia kriteerejä puhdistettavuuden osalta. Työryhmän arvion mukaan Fimet Neo ei täytä puhdistettavuudelle asetettua vaatimusta (1-4 asteikolla keskiarvo 2,33, kriteerin täyttymiseen vaadittu 2,5).
Perustelut hylkäämiselle
• Doriovarsien ja instrumenttisillan säätäminen potilasvaihdoissa jäykkää
• Doriovarsien desinfiointipullon nappula pitää muistaa laittaa pois päältä, jotta potilaan suuhun ei vahingossa joudu desinfiointiainetta
• Instrumenttipaneelissa ja imussa ylimääräisiä saumoja valintapaneelin vuoksi
• Silikonipinnat, pyyhintä hankalaa
• Jäykkä instrumenttisillan siirtäminen, hankala liikutella
• Pestäviä pintoja paljon, siirtely raskasta, saumat keräävät likaa
Arviointityöryhmän arvioimat hammashoitoyksikön ominaisuudet oli ja pisteytys kerrottu tarjouspyynnön liitteessä 3.
Tarjoajille toimitetaan erikseen työryhmän arviointikoosteet perusteluineen.
Valinta
Suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ja hankintapalvelut ovat 27.3.2018 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua ja käyttäjätyöryhmän arviointeja.
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hammashoitoyksikön tarjosi Fimet Oy vertailuhinnalla 49120,00 euroa (alv 0 %) ja vertailupisteillä 100.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.
This decision was published on 20.04.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834
Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539