Hankinta, Pitkänsillanrannan venesataman kelluva laituri asennuksineen

HEL 2017-013942
More recent handlings
Case 15. / 160 §

Hankintaoikaisuvaatimus rakennuttaminen -palvelun infrayksikkö 1-yksikön päällikön 29.1.2018 § 20 tekemästä Pitkänsillanrannan kelluvan laiturin hankintaa ja asennusta koskevasta päätöksestä

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Savorak Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen rakennuttaminen –palvelun infrayksikkö 1:n yksikön päällikön urakoitsijan valintaa koskevasta päätöksestä 29.1.2018 § 20. Samalla lautakunta päätti kumota yksikön päällikön päätöksen Vileo Finland Oy:n valinnan osalta ja sulkea Vileo Finland Oy:n pois tarjouskilpailusta, koska se ei täytä tarjoajille asetettuja soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksia asetetun liikevaihtovaatimuksen osalta. Lisäksi lautakunta päätti korjata hankintapäätöstä siten, että Pitkänsillanrannan venesataman kelluvan laiturin ja sen rakennusteknisten töiden urakoitsijaksi valitaan Savorak Oy.

Muilta osin alkuperäinen hankintapäätös säilyy ennallaan.

Lautakunta oikeuttaa rakennuttaminen –palvelun infrayksikkö 1:n yksikön päällikön tilaamaan Pitkänsillanrannan venesataman kelluvan laiturin ja sen rakennustekniset työt Savorak Oy:ltä sen 15.1.2018 päivätyn tarjouksen mukaisesti arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 102 107 euroa, koska Savorak Oy on antanut kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen soveltuvuusvaatimukset täyttävistä tarjoajista.

Hankintamenettely on ollut virheellinen siltä osin, kun urakoitsijaksi on valittu Vileo Finland Oy, joka ei täytä tarjoajien soveltuvuudelle tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia liikevaihdon osalta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Pöytäkirjanote rakennuttaminen –palvelun infrayksikkö 1 -yksikön päällikön päätöksestä 29.1.2018 § 20 on lähetetty Savorak Oy:lle sähköpostitse 30.1.2018.

Savorak Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 7.1.2018, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintapäätös

Rakennuttaminen –palvelun infrayksikkö 1 -yksikön päällikkö päätti tilata Pitkänsillanrannan venesataman kelluvan laiturin rakennusteknisistä töistä edullisimman tarjouksen tehneeltä Vileo Finland Oy:ltä 17.1.2018 päivätyn tarjouksen mukaisesti arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 99 200 euroa, (AVL 8 c §).

Hankintaoikaisuvaatimus

Savorak Oy vaatii hankintaoikaisuvaatimuksessa, että hankintayksikkö poistaa virheellisenä 29.1.2018 tehdyn hankintapäätöksen ja tekee hankintapäätöksen, jossa urakoitsijaksi valitaan tarjoajille asetetut vaatimukset täyttäväistä tarjoajista Savorak Oy, jonka tarjous on ollut kokonaisedullisin.

Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan hankintamenettely on ollut virheellistä, koska hankintapäätöksen perustelujen mukaan urakoitsijaksi valittu Vileo Finland Oy olisi täyttänyt myös liikevaihdon osalta tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset, vaikka todellisuudessa näin ei ole.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hankintapäätös ei muutoinkaan täytä hankintalain 123 §:n mukaan päätöksen perusteluilta edellytettyjä vaatimuksia. Päätöksestä ei ilmene millään tavoin, minkä vuoksi Vileo Finland Oy:n tarjous on voitu ottaa mukaan tarjouskilpailuun, vaikka yritys ei yksiselitteisen selvästi täytä taloudellisten voimavarojen osalta asetettuja vaatimuksia.

Savorak Oy on täyttänyt kaikki hankintamenettelyssä tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja sen tarjous on ollut muutoinkin tarjouspyynnön mukainen. Virheettömässä menettelyssä Vileo Finland Oy olisi tullut sulkea pois tarjouskilpailusta, jolloin Savorak Oy:n tarjous olisi ollut tarjouspyynnön mukaisesti siten kokonaistaloudellisesti edullisin.

Asianosaisen kuuleminen

Vileo Finland Oy:tä on pyydetty antamaan hankintaoikaisuvaatimuksesta vastineensa 7.2.2018 mennessä. Vileo Finland Oy on antanut vastineen (liite 3). Vastineessaan Vileo Finland Oy toteaa, että se on hankintayksikön pyynnöstä toimittanut lisäselvityksen nimenomaan tästä liikevaihtoon liittyvästä ehdosta. Mainitun selvityksen mukaan saman toimialan sekä omistajan omistuksessa olleet yhtiöt muodostavat kokonaisuuden, josta kuitenkaan ei ole laadittu konsernitilinpäätöstä. Näin voitaisiin kuitenkin tehdä, jolloin mainitun selvityksen mukaan liikevaihdon määrä nousee tuohon tarvittavaan. Vastineeseen on liitetty selvitys Vileo yhtiöistä ja niiden liikevaihdosta. Vastineessa todetaan, että Vileo Yhtiöt muodostavat kokonaisuuden, jossa sekä ammattitaito että omistajat pysyvät samana. Vastineessa todetaan, että kuten liitteestä selviää on näillä yhtiöillä yhteensä ollut hankintaan nähden riittävä liikevaihto.

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset

Tarjouspyynnön tarjoajien soveltuvuutta koskevien vaatimusten mukaan tarjoajan liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta on oltava 180 000 euroa /tilikausi (tilikauden pituus 12 kk). Tarjouspyynnön mukaan tarjouksessa on tullut ilmoittaa vuosien 2014, 2015 ja 2016 liikevaihto.

Vileo Finland Oy on tarjouksessa ilmoittanut, että sen liikevaihto on vuosina 2014, 2015 ja 2016 ollut 180 000 euroa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymistä koskevassa tarkastuksessa on havaittu, että liikevaihtovaatimus ei täyty Vileo Finland Oy:n osalta. Tämän johdosta tarjoajaa on pyydetty esittämään selvitys liikevaihtovaatimuksen täyttymisestä vuosien 2014, 2015 ja 2016 osalta sekä milloin Vileo Finland Oy on perustettu.

Tarjoajan esittämässä lisäselvityksessä Vileo Finland Oy on vedonnut Vileo Yhtiöiden (Vileo Finland Oy, Mike Marine Oy ja Vileo Marinas Oü, joilla on sama omistajakunta) liikevaihtotietoihin liittänyt selvityksen Vileo Finland Oy:n tilinpäätökset vuosilta 2013, yhtiöiden liikevaihdoista vuosina 2013, 2014, 2015, 2016 ja 2017 - (11 kk). Vileo Finland Oy on myös liittänyt selvitykseensä Vileo Finland Oy:n vuoden 2013, 2015 ja 20126 tilinpäätökset sekä Mike Marine Oy:n vuoden 2013, 2014, 2015 ja 2016 tilinpäätökset.

Liikevaihtovaatimus ei kuitenkaan selvityksen tietojen perusteella täyttynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti vuosina 2014, 2015 ja 2016. Lisäselvityksen tarkastuksessa tehdyn virheen johdosta virheellisesti katsottiin että liikevaihtovaatimus täyttyisi, vaikka näin ei ollut.

Koska Vileo Finland Oy ei ole vastaperustettu yritys, ei vuoden 2017 vajaan tilikauden ja vahvistamattoman tilinpäätöksen mukaista liikevaihtoa voida ottaa huomioon soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksena olleen liikevaihtovaatimuksen arvioinnissa mukaan.

Tarjouksen tekijänä on ollut yksin Vileo Finland Oy. Vileo yhtiöt ovat erillisiä oikeushenkilöitä eikä tarjouksessa ole viitattu mitenkään siihen, että tarjoaja vetoaa muiden samassa omistuksessa olevien Vileo yhtiöiden taloudellisiin voimavaroihin. Tämä kävi ilmi vasta kun tarjoajan liikevaihdosta pyydettiin lisäselvitystä. Vileo Finland Oy:n vastineessa todetaan, että mainituista yhtiöistä ei myöskään ole laadittu konsernitilinpäätöstä.

Hankintamenettelyssä on näin ollen tehty virhe, kun Vileo Finland Oy oli otettu mukaan tarjousvertailuun.

Koska tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset täyttävistä tarjoajista Savorak Oy on tehnyt kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen Pitkänsillanrannan venesataman kelluvasta laiturista ja sen rakennusteknisistä töistä, urakka tilataan Savorak Oy:ltä 15.1.2018 päivätyn tarjouksen mukaisesti.

Johtopäätökset

Hankintamenettelyssä on edellä kerrotuin perustein sovellettu hankintalakia virheellisesti. Virheellä on vaikutuksia asianosaisen asemaan. Näin ollen on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hyväksyttävä ja annettava korjattu hankintapäätös.

Edellä mainituilla perusteilla rakennuttamisen infrayksikön päällikön päätöstä on perusteltua muuttaa päätösesityksen mukaisesti.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 1 Yksikön päällikkö 29.01.2018 § 20

Close

This decision was published on 27.03.2018

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 09 310 32240

paivi.pakarinen@hel.fi

Attachments

1. Savorak Oy, hankintaoikaisuvaatimus 6.2.2018
The attachment will not be published on the internet.
2. Savorak Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen liitteet
The attachment will not be published on the internet.
3. Vileo Finland Oy, vastine hankintaoikaisuun
The attachment will not be published on the internet.
4. Vileo Finland Oy, Liite vastineeseen, Vileo-Yhtiöt
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.