Kaapatut Lapset ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-000102
More recent handlings
Case 7. / 64 §
This decisionmaker is no longer active

Kaapatut Lapset ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Kaapatut Lapset ry:n oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.

Perustelut

Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Kaapatut Lapset ry anoi vuodelle 2018 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 3 500 euroa kohderyhmässä olevien helsinkiläisten osallistumismahdollisuuksiin yhdistyksen voimaantumisviikonloppuihin ja tapahtumiin: matka-, lastenhoitaja-, ruokailu- ja yöpymiskustannusten korvaamiseen.

Toimialajohtaja teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen, jonka perusteluissa todettiin seuraavasti: Kohderyhmän perheiden vertaistoimintaan ei myönnetä avustusta, koska vuoden 2016 tuloslaskelmassa on virhe. Kaupungin ohjeen mukaan uutta avustusta ei voida myöntää, jos edellisen käyttöselvitys ei ole hyväksyttävä.

Avustushakemuksen yhteydessä toimitetussa vuoden 2016 tilinpäätöksessä oli varainhankinnan tuottoihin laskettu yhteen varainhankinnan kulut, vaikka ne olisi kuulunut vähentää. Tästä syystä tilikauden alijäämäksi ilmoitettu luku on virheellinen. Samassa asiakirjassa oli näkyvissä vuoden 2015 tuloslaskelma, jossa kyseessä oleva kohta oli laskettu oikein.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden (liite 4) kohdassa 10.2 todetaan, että avustuksen käytön valvonta kohdistuu avustusta saaneen yhteisön toimintaan ja taloudenhoitoon avustushakemuksessa ja sen liitteissä esitettyjen tietojen perusteella. Kohdassa 9.4 todetaan, että hyväksyttävä selvitys edellisen vuoden avustuksen käytöstä on edellytys seuraavan avustuksen maksamiselle.

Vuotta 2018 koskevien avustushakemusten käsittelyn yhteydessä valvottiin vuodelle 2016 myönnettyjen avustusten käyttöä. Kaapatut Lapset ry:n vuodelle 2016 saaman 4 000 euron avustuksen käyttöselvitystä ei voitu hyväksyä, koska kyseisen vuoden tuloslaskelmassa oli virhe. Taloudenhoidon osalta avustuksen ehdot eivät siis täyty, koska hallitus, tilintarkastaja ja yhdistyksen kokous ovat hyväksyneet virheen sisältävän tilinpäätöksen vuodelta 2016.

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.

Kaapatut Lapset ry:n avustushakemus on tämän asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 13.3.2018 klo 12.00−16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.

Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 19.12.2017, 106 § on tämän asian liitteenä 2.

Yhdistyksen oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 3.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat tämän asian liitteenä 4.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on tämän asian liitteenä 5.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Kaapatut Lapset ry pyytää oikaisemaan avustuspäätöksen todeten, että tilinpäätös vuodelta 2016 on oikein laadittu eikä siinä ole epäselvyyksiä. Oikaisuvaatimuksen mukana on lähetetty sähköpostiviestiketju, jossa tilitoimisto ja tilintarkastaja selostavat asiaa.

Tilintarkastaja toteaa, että vuoden 2016 kirjanpidossa eräs siirtovelkakirjaus purettiin siten, että vastakirjaus tehtiin varainhankintakulutilin kredit-puolelle. Tämän vuoksi varainhankinnan kulut-erä tilinpäätöksessä muuttui plus-saldoiseksi. Oikeampi ratkaisu olisi tilintarkastajan mielestä ollut tehdä siirtovelkakirjauksen purku taseeseen.

Tilintarkastaja kertoo, että ei vaatinut tämän ainoan tilinpäätökseen liittyvän asian korjausta, koska katsoi että kyseinen erä ei ollut kokonaisuuden kannalta olennaisen suuri, eikä tilinpäätös esitetyssä muodossa antanut olennaisesti väärää kuvaa yhdistyksen tuloksesta ja taloudellisesta asemasta.

Toimitetuista tiedoista käy ilmi, että tilintarkastaja hyväksyi tillinpäätöksen, vaikka oli tietoinen siitä, että se sisältää virheen. Menettelyä ei voida pitää hyväksyttävänä, joten perusteita oikaisuvaatimuksen hyväksymiselle ei ole.

Close

This decision was published on 22.03.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.