Hankinta, kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan yhteishankinta, H118-17, kanslia

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-000282
More recent handlings
§ 117

Julkisuuslaissa tarkoitettu päätös, kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan hankinta

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Gigantti oy:lle anneta Hakonen Solutions Oy:n tietoja tuotteista, niiden teknisistä ratkaisuista tai yksikköhinnoista.

Päätöksen perustelut

Asiakirjapyyntö liittyy kaupunginkanslian hankinnat ja kilpailuttaminen -yksikön kilpailuttamaan kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan hankintaan HEL 2018-000282. Hankintapäätöksen tiedoksiannon jälkeen hankintamenettelyssä asianosaisena ja puitejärjestelyyn toimittajaksi valittu Gigantti oy on pyytänyt saada tiedot vertailusta siten, että tuotetiedot näkyvät. Hankintapäätöksen liitteenä on ollut vertailutaulukko, josta on näkynyt vain kunkin tarjoajan antama kokonaishinta ja kokonaishinnan perusteella lasketut hintapisteet. Valintaperusteena on ollut hinta (100 %). Laatu on otettu huomioon hankittavien tavaroiden vähimmäisvaatimuksissa, jotka on tullut täyttää päästäkseen mukaan vertailuun.

Hankinnassa tarjouksen antanut Hakonen Solutions Oy on tarjouksessaan ilmoittanut kaikki antamansa tuotetiedot, yksikköhinnat ja tuotteisiin liittyvät tekniset tiedot liikesalaisuuksiksi. Myös vähimmäisvaatimusten täyttymistä kuvaavat ”Kyllä”-vastaukset on ilmoitettu liikesalaisuuksiksi.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain perusteluiden (HE 30/1998) mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan yleensä taloudellisluonteisia, lähinnä kaupankäynnin alaan kuuluvia yrityksen salaisuuksia. Liikesalaisuuteen sisältyy myös yrityskokemusten eli niin sanotun know how’n suoja. Tämä on kokemukseen perustuvaa taitoa tiedon hyväksikäytössä. Liikesalaisuus voi olla myös tekninen salaisuus. Oikeuskäytännön mukaan esimerkiksi yksikköhinnat voivat olla liikesalaisuuksia.

Toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei ole yksistään ratkaiseva, vaan viranomaisen on arvioitava asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Viranomaisen on kuitenkin asianmukaista erityisesti epäselvissä tapauksissa kuulla yrittäjää sekä ottaa arvioinnissa huomioon yrittäjän salassapitotahto.

Kaupunginkanslian hankinnat ja kilpailuttaminen -yksikkö on kirjallisesti kysynyt Hakonen Solutions Oy:ltä, saako sen liikesalaisuuksiksi ilmoittamia tietoja antaa. Hakonen Solutions Oy on vastannut kieltävästi.

Ottaen huomioon Hakonen Solutions Oy:n salassapitotahdon kaupunginkanslia pitää Hakonen Solutions Oy:n ilmoittamia tuotetietoja ja niihin liittyviä teknisiä tietoja sekä yksikköhintoja julkisuuslain mukaisina liikesalaisuuksina, sillä näillä tiedoilla voi olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Laadun vähimmäisvaatimusten täyttymistä todentavat ”Kyllä”-vastaukset eivät sitä vastoin objektiivisesti ottaen täytä ammatti- ja liikesalaisuuden määritelmää, koska on selvää ja yleisesti tiedettyä, että kaikkien vertailuun edenneiden tarjousten kohdalla on tullut vastata myöntävästi.

Näin ollen tietoja ei liitteenä olevan vertailutaulukon kokonaishintaa ja taulukossa annettuja ”Kyllä”-vastauksia lukuun ottamatta anneta. Muilta osin Gigantti oy:lle on annettu tiedot asiakirjan julkisista osista julkisuuslain 16 §:n mukaisesti.

This decision was published on 11.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Attachments

1. Vert ilman liikesalaisuuksia Kyllä vastaukset julkisina

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.