Kaupunkiympäristön toimiala, sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020

HEL 2018-000594
More recent handlings
§ 37

Sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020

Toimitusjohtaja

Päätös

Staran toimitusjohtaja päättää sulkea pois tarjouskilpailusta:

  • Sähköinsinööritoimisto Ahonen Oy:n osa-alueita 1-4 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten suunnittelijoiden osalta.
  • Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n osa-aluetta 4 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia toisen vastuullisen suunnittelijan osalta.

Staran toimitusjohtaja päättää oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään Staran käyttöön tulevat sähkösuunnittelupalvelujen neljää eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.5.2020 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Insinööritoimisto Stacon Oy
  2. Hepacon Oy
  3. Sähköinsinööritoimisto Delta-KN Oy
  4. Yhtyneet Insinöörit Oy
  5. Rejlers Finland Oy
  6. Ramboll Finland Oy
  7. Sweco Talotekniikka Oy
  8. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy

Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Insinööritoimisto Stacon Oy
  2. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
  3. Rejlers Finland Oy
  4. Karawatski Oy
  5. Yhtyneet Insinöörit Oy
  6. Hepacon Oy
  7. Sitowise Oy
  8. Sweco Talotekniikka Oy

Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Hepacon Oy
  2. Karawatski Oy
  3. Yhtyneet Insinöörit Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy

Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Karawatski Oy
  2. Hepacon Oy
  3. Ramboll Finland Oy
  4. Yhtyneet Insinöörit Oy
  5. Sitowise Oy
  6. Sähkösuunnittelu Elbox Oy

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.6.2018 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Stara allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.5.2020.

Staran hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 800 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

  • Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta
  • Jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista
  • Sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (=kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvo ylittää 60 000 euroa.  

Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää kattohintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Päätöksen perustelut

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan, rakentamispalveluliikelaitos Staran, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen ja Kiinteistö Oy Helsingin Malminkatu 3:n muodostamana hankintarenkaana.

Hankinta on jaettu neljään (4) eri osa-alueeseen seuraavasti:

  1. Peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut
  2. Uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut
  3. Asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut
  4. Asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut

Hankintarenkaan jäsenet teettävät puitesopimustoimittajilla hankinnan kohteena olevia sähkösuunnittelupalveluja. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.5.2020 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.5.2020 saakka.

Staran hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 800 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain 8-10 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 5.3.2018 ja korjausilmoitus 23.3.2018.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin Kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta ja tutkimustoiminnan kattavaa toiminnan vastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

Referensseinä tarjoajilta edellytetään kahta (2), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunutta hanketta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen sähkösuunnittelusta. Osa-alueen 1 referenssikohteiden tulee olla tarjouspyynnössä lueteltuihin rakennustyyppeihin kohdistuneita peruskorjaushankkeita, laajuudeltaan vähintään 800 brm2. Osa-alueen 2 referenssikohteiden tulee olla tarjouspyynnössä lueteltuihin rakennustyyppeihin kohdistuneita uudisrakennushankkeita, laajuudeltaan vähintään 800 brm2. Osa-alueen 3 referenssikohteiden tulee olla rakennusluokituksen A03 -(asuin)rakennuksiin kohdistuneita peruskorjaushankkeita, laajuudeltaan vähintään 3 000 brm2. Osa-alueen 4 referenssikohteiden tulee olla rakennusluokituksen A03 -(asuin)rakennuksiin kohdistuneita uudisrakennushankkeita, laajuudeltaan vähintään 3 000 brm2.

Tarjoajien tulee nimetä kaksi (2) kaksi vastuullista sähkösuunnittelijaa, joilta edellytetään joko vähintään ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä opistossa suoritettua sähköinsinöörin tai -teknikon tutkintoa ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemusta sähkösuunnittelijana, joista vähintään kolme (3) vuotta päävastuullisena sähkösuunnittelijana. Työkokemuksen tulee olla osa-alueiden 1 ja 3 osalta peruskorjaushankkeista ja osa-alueiden 2 ja 4 osalta uudisrakennushankkeista. Lisäksi vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Mikäli nimetyn vastuullisen suunnittelijan äidinkieli ei ole suomi, tulee sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan esittää kyseisen henkilön osalta kielitaitotasoa osoittava todistus, jonka on oltava vähintään taitotasoa C2.

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajien tulee täyttää työajanseurantajärjestelmälle ja laadunvarmistusmenettelylle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 5.4.2018 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisitoista (15) yritystä.

Tarjouksista neljätoista (14) koski osa-aluetta 1, kaksitoista (12) osa-aluetta 2, kuusi (6) osa-aluetta 3 ja kahdeksan (8) osa-aluetta 4.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

  • Sähköinsinööritoimisto Ahonen Oy:n osa-alueita 1-4 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastuullisten suunnittelijoiden osalta, koska tarjouksessa ei ole nimetty vastuullisia suunnittelijoita tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Tarjouspyynnön kohdan ”Tarjouspyynnön muut ehdot” mukaan tarjoajan tulee nimetä tarjoamiensa osa-alueiden laadunarviointikaavakkeilla vastuullisen sähkösuunnittelijan tehtäviin kaksi (2) henkilöä. Tarjoajan täyttämiä laadunarviointikaavakkeita ei toimitettu tarjouksen liitteinä. Sähköinsinööritoimisto Ahonen Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia vastuullisten suunnittelijoiden osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
  • Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n osa-aluetta 4 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia toisen vastuullisen suunnittelijan osalta, koska kyseisen henkilön työkokemus ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Tarjouspyynnön mukaan nimetyillä vastuullisilla suunnittelijoilla on oltava valmistumisen jälkeen vähintään viiden (5) vuoden työkokemus uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelutehtävissä, joista vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus uudisrakennushankkeiden päävastuullisena sähkösuunnittelijana. Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia toisen vastuullisen suunnittelijan osalta ja tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailussa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.

Laadunarviointi

Laadunarvioinnissa käsiteltiin kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.

Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella pisteet kunkin osa-alueen mukaisella pistemääräasteikolla.

Laadunarviointikriteerit ovat liitteinä 1A, 1B, 1C ja 1D. Laadunarviointitaulukot ovat liitteinä 2A, 2B, 2C ja 2D.

Hintatarjoukset

Hintatarjousten vertailuhinta muodostuu SKOL-luokittain (02, 03,04, 05 ja 06) tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta. Vertailuhinnan laskentatapa on esitetty tarkemmin vertailuhintataulukoissa.

Vertailuhintataulukot ovat liitteenä 3A, 3B, 3C ja 3D.

Laadun ja hinnan arviointi

Laatupisteet ja vertailuhinta yhdistetään laskentakaavalla, joka huomioi annettujen pisteiden hajonnan ja painoarvot. Tässä nk. standardointimenetelmässä laatu- ja hintapisteistä muodostetaan standardoidut numeeriset arvot. Menetelmästä on tarkemmat tiedot Arkkitehtitoimistojen liiton ATL:n sivulla (www.atl.fi)

Standardointimenetelmä lyhyesti:

Jotta laatu ja hinta muodostaisivat pisteytyksessä painoarvonsa (60/40) mukaiset kokonaispisteet, on kehitetty keskihajontaa huomioiva laskentakaava. Jokaisesta tarjouksesta (x) vähennetään tarjouskilpailun keskiarvo (μ), ja tämä erotus jaetaan tarjousten hajonnalla (s). Tarjouksen hintapisteet = (tarjous € - tarjousten keskiarvo €) / (tarjousten hajonta €). Tarjouksen laatupisteet = (laatupisteet - laatupisteiden keskiarvo) / (laatupisteiden hajonta). Lainaus: www.atl.fi.

Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Hinta-laatu vertailutaulukot ovat liitteinä 4A, 4B, 4C ja 4D.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

  • Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta
  • Jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista
  • Sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta
  • Koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö voi järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (=kevennetty kilpailutus), kun hankinnan arvo ylittää 60 000 euroa.

Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää kattohintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.

Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tilaus voidaan perustellusta syystä tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään osa-alueittain 8-10 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Esitetään, että sopimustoimittajia sähkösuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: kahdeksan (8) sopimustoimittajaa

Osa-alue 2: kahdeksan (8) sopimustoimittajaa

Osa-alue 3: viisi (5) sopimustoimittajaa

Osa-alue 4: kuusi (6) sopimustoimittajaa

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Insinööritoimisto Stacon Oy
  2. Hepacon Oy
  3. Sähköinsinööritoimisto Delta-KN Oy
  4. Yhtyneet Insinöörit Oy
  5. Rejlers Finland Oy
  6. Ramboll Finland Oy
  7. Sweco Talotekniikka Oy
  8. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy

Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Insinööritoimisto Stacon Oy
  2. Sähköinsinööritoimisto SHS Oy
  3. Rejlers Finland Oy
  4. Karawatski Oy
  5. Yhtyneet Insinöörit Oy
  6. Hepacon Oy
  7. Sitowise Oy
  8. Sweco Talotekniikka Oy

Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Hepacon Oy
  2. Karawatski Oy
  3. Yhtyneet Insinöörit Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy

Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden sähkösuunnittelupalvelut):

  1. Karawatski Oy
  2. Hepacon Oy
  3. Ramboll Finland Oy
  4. Yhtyneet Insinöörit Oy
  5. Sitowise Oy
  6. Sähkösuunnittelu Elbox Oy

This decision was published on 15.06.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja