Kynnys ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-000762
More recent handlings
Case 7. / 84 §
This decisionmaker is no longer active

Kynnys ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Kynnys ry:n oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.

Perustelut

Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Kynnys ry anoi vuodelle 2018 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 8 000 euroa helsinkiläisten vammaisten neuvontaan ja tukemiseen.

Toimialajohtaja teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen, jonka perusteluissa todettiin seuraavasti: Avustusta helsinkiläisten vammaisten neuvontaan ja vertaistukitoimintaan sekä vammaisten lasten puutarhakoulutuksen pilottihankkeeseen ei myönnetä, koska toimitetuissa asiakirjoissa on epäselvyyksiä. Edellisen avustuksen käyttöä ei ole asianmukaisesti raportoitu, joten kaupungin ohjeen mukaan uutta avustusta ei voida myöntää. STEA avustaa.

Avustushakemuksen käsittelyn yhteydessä toimitetussa vuoden 2016 tilinpäätöksessä oli varsinaisen toiminnan tuotot ja kulut laskettu virheellisesti siten, että tuotto-/kulujäämä poikkesi oikeasta summasta noin 150 000 euroa. Samanlainen laskuvirhe oli vastaavissa tiedoissa vuodelta 2015.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden (liite 4) kohdassa 10.2 todetaan, että avustuksen käytön valvonta kohdistuu avustusta saaneen yhteisön toimintaan ja taloudenhoitoon avustushakemuksessa ja sen liitteissä esitettyjen tietojen perusteella. Kohdassa 9.4 todetaan, että hyväksyttävä selvitys edellisen vuoden avustuksen käytöstä on edellytys seuraavan avustuksen maksamiselle.

Vuotta 2018 koskevien avustushakemusten käsittelyn yhteydessä valvottiin vuodelle 2016 myönnettyjen avustusten käyttö. Kynnys ry:n vuodelle 2016 saaman 3 000 euron avustuksen käyttöselvitystä ei voitu hyväksyä, koska hakemuksen mukana toimitetussa kyseisen vuoden tuloslaskelmassa oli virhe.

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Käsittely

Todettiin ennen asian käsittelyn aloittamista, että seuraava jäsen on asian käsittelyssä esteellinen:

Jäsen Tuomas Tuure, esteellisyyden syy: palvelussuhde Kynnys ry:hyn (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta).

Esteelliseksi todettu jäsen poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.

Kynnys ry:n avustushakemus on tämän asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 13.3.2018 klo 12.00−16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.

Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 19.12.2017, 106 § on tämän asian liitteenä 2.

Yhdistyksen oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 3.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat tämän asian liitteenä 4.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on tämän asian liitteenä 5.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Kynnys ry pyytää oikaisua avustuspäätökseen todeten, että avustushakemuksen mukana on lähetetty virheellinen tilinpäätös vuodelta 2016 ja tähän sekaannukseen on johtanut yhdistyksestä riippumaton yllättävä tapahtuma. Tämä oli STEA:lta tullut pyyntö muuttaa tilinpäätöstä liittyen edelleen avoinna olevaan kysymykseen mahdollisesta osittaisesta STEA:n myöntämän avustuksen takaisinperinnästä.

Yhdistys lähetti syyskuussa 2017 avustushakemuksen mukana vuoden 2016 tilinpäätöksen, joka on allekirjoitettu 11.4.2017. Tämän jälkeen oli laadittu STEA:n pyynnöstä uusi tilinpäätös, joka on allekirjoitettu 30.5.2017. Tämä tilinpäätös lähetettiin oikaisuvaatimuksen mukana ja siihen on korjattu myös vuoden 2015 tiedot.

Korjattua tilinpäätöstä koskevassa tilintarkastuskertomuksessa todetaan muiden muassa, että yhdistyksen pääoma on yli 260 000 euroa negatiivinen ja negatiivisuus on jatkunut jo useita vuosia. Lisäksi mainitaan, että yhdistykseen kohdistuu RAY:n jälkitarkastus, josta saattaa seurata jälkiperintä.

Avustuksen hakija on vastuussa lähettämistään tiedoista. Tämän vuoksi yhdistys on itse vastuussa siitä, että on toimittanut hakemuksen mukana väärän version vuoden 2016 tilinpäätöksestä. Oikean tilinpäätöksen lähettäminen oikaisuvaatimuksen mukana ei muuta sitä käsitystä, että yhdistyksen taloudenhoidossa on useammankin vuoden ajan ollut puutteita. Yhdistyksen oma pääoma vuodelta 2016 on negatiivinen, joten yhdistykselle ei tästäkään syystä olisi voitu esittää avustusta vuodelle 2018. Voidaan siis olettaa, että oikean tilinpäätöksen lähettäminen hakemuksen mukana ei olisi johtanut avustuksen myöntämiseen. Tästä syystä oikaisuvaatimusta ei ole syytä hyväksyä.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.03.2018 § 69

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Todettiin ennen asian käsittelyn aloittamista, että seuraava jäsen on asian käsittelyssä esteellinen:

Jäsen Tuomas Tuure, esteellisyyden syy: palvelussuhde Kynnys ry:hyn (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta).

Esteelliseksi todettu jäsen poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi.

Jäsen Kati Juva pyysi asian pöydälle.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi
Close

This decision was published on 05.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.