Helsingin seudun elatusvelvolliset ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-000925
More recent handlings
Case 6. / 63 §
This decisionmaker is no longer active

Helsingin seudun elatusvelvolliset ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Helsingin seudun elatusvelvolliset ry:n oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.

Perustelut

Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Helsingin aseudun elatusvelvolliset ry:n anoi vuodelle 2018 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 6 500 euroa ilmoittaen käyttötarkoituksiksi Lapsimessut Messukeskuksessa, Isänpäiväjuhla, koulutusseminaarit keväällä ja syksyllä, tiedottaminen erityisesti uudesta lapsenhuoltolaista sekä vertaistuki ja tiedottaminen jäsenistölle ajankohtaisista asioista.

Toimialajohtaja teki hakemuksesta hylkäävän päätöksen, jonka perusteluissa todettiin, että avustusta ei myönnetä, koska yksittäiset tapahtumat kuten Lapsimessut, Isänpäivänjuhla ja koulutusseminaarit eivät ole sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten jakoperusteiden mukaista toimintaa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten jakoperusteiden (liite 5) mukaan kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä. Yksittäisiä tilaisuuksia ja koulutustapahtumia voidaan pitää kertaluontoisina tapahtumina.

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.

Helsingin aseudun elatusvelvolliset ry:n avustushakemus on tämän asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 13.3.2018 klo 12.00−16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.

Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 19.12.2017, 106 § on tämän asian liitteenä 2.

Yhdistyksen oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 3.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat tämän asian liitteenä 4.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on tämän asian liitteenä 5.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Helsingin seudun elatusvelvolliset ry pyytää harkitsemaan avustushakemusta uudestaan ja myöntämään haetun avustuksen 6 500 euroa.

Perusteluina oikaisuvaatimukselle esitetään, että avustusta ei ole haettu yksittäisiin tapahtumiin. Lisäksi todetaan muiden muassa että, yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut ja toiminnan painopisteitä ovat neuvonta, vertaistuki, lainsäädäntöön vaikuttaminen sekä uusien lakien ja oikeuskäytäntöjen opastaminen.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa todetaan, yhdistyksen hakemuksessa avustuksen käyttötarkoitukseksi esitetään ensimmäisinä Lapsimessut Helsingin Messukeskuksessa, Isänpäiväjuhla sekä koulutusseminaarit keväällä ja syksyllä. Tämän jälkeen ilmoitetaan tiedottaminen erityisesti uudesta lapsenhuoltolaista sekä vertaistuki ja tiedottaminen jäsenistölle ajankohtaisista asioista.

Yhdistyksen vuoden 2018 talousarviossa menolajeina on ilmoitettu: 1. postitus, 2. varaston vuokra, 3. palkat ja palkkiot, 4. ilmoitukset, tiedotukset ja mainonta, 5. hallituksen ja yhdistyksen kokoukset, 6. esite ja käyntikortit, 7. tapahtumat lapsille ja perheille, 8. yleisötilaisuudet, 9. tietotekniikkakulut ja 10. muut kulut.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten jakoperusteiden (liite 5) kohdan 4 mukaan avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan. Tästä syystä ei ensisijaisesti avusteta välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä. Järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja ei myöskään avusteta. Tällaisia ovat esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi sekä yleiset kiinteistönhoitokulut. Sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse, ei myöskään avusteta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket. Jakoperusteiden kohdan 5 mukaan kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä.

Yhdistyksen talousarviossa mainituista kuluista suurin osa kohdentuu sellaisiin menoihin, joita edellä mainittujen jakoperusteiden mukaisesti ei pääsääntöisesti avusteta. Talousarviossa ei ole eritelty menoja, jotka kohdentuisivat suoraan välittömään vertaistukitoimintaan, joten sen laajuutta ei ole mahdollista arvioida.

Lisäksi todetaan, että yhdistyksen vuoden 2016 tilikauden tulos oli 2 465,35 euroa ylijäämäinen, taseen oma pääoma vuonna 2016 oli 15 021,49 euroa ja omavaraisuusaste 93,5 %. Näillä perustein voidaan olettaa, että yhdistyksen toiminta voi jatkua myös ilman sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusta.

Close

This decision was published on 22.03.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.