Lyhty ry:n oikaisuvaatimuksen käsittely koskien kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankintapäätöstä
Lyhty ry:n oikaisuvaatimuksen käsittely koskien kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankintapäätöstä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Lyhty ry:n oikaisuvaatimuksen koskien Lyhty ry:n Kahvila Puhuri -yksikön laatupisteytystä toimialajohtajan hankintapäätöksessä 14.11.2018, 155 § (Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan hankinta).
Lyhty ry:n Kahvila Puhuri -yksikön laatupisteytystä korjataan hankintapäätöksen palveluluokissa 2, 3 ja 4. Tämän seurauksena Kahvila Puhuri -yksikön sijoitus hankinnan vertailujärjestyksessä nousee kyseisissä palveluluokissa. Korjattu vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1. Muilta osin toimialajohtajan hankintapäätös 14.11.2018, 155 § säilyy voimassa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja on tehnyt Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan hankintapäätöksen 14.11.2018, 155 §. Hankintapäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt 5.12.2018. Lyhty ry on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen määräajan puitteissa 29.11.2018. Oikaisuvaatimus on esitetty liitteessä 2.
Lyhty ry esittää oikaisuvaatimuksessaan, että sen Kahvila Puhuri-yksikön laatupisteytysten laskennassa on tapahtunut virhe. Hankintapäätöksen vertailutaulukossa Kahvila Puhurin työntekijämääräksi on merkitty 7, vaikka oikean määrän tulisi olla 2. Työntekijämäärällä on merkitystä lisäkoulutuksia koskevassa laatupisteytyksessä, koska vertailupisteet laskettiin jakamalla työyksikössä suoritettujen lisäkoulutusten pisteet työntekijämäärällä.
Hankintatyöryhmä on tarkistanut alkuperäisistä tarjousasiakirjoista Lyhty ry:n ilmoittamat tiedot ja on huomattu, että työntekijämäärän kirjaamisessa on tapahtunut tältä osin virhe. Kahvila Puhurin työntekijämäärä on tässä päätöksessä korjattu ja vertailupisteet laskettu uudestaan hankinnan palveluluokissa 2, 3 ja 4.
Koska korjatut pisteet muuttavat muodollisesti hankintapäätöksen vertailujärjestystä palveluluokissa 2, 3 ja 4, lähetettiin kaikille kyseisissä palveluluokissa valituksi tulleille palveluntuottajille kuulemispyyntö oikaisuasiaan liittyen. Kirjallisessa kuulemisessa varattiin 14 vuorokauden aika vastauksen jättämiselle ja vastaukset tuli lähettää 27.12.2018 mennessä. Määräaikaan mennessä ei ole saapunut viestejä, joissa halutaan asiaa kommentoida.
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 14.11.2018 § 155
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palveluntuottajiksi seuraavat tarjoukset palveluluokittain alla esitetyssä etusijajärjestyksessä:
Palveluluokka 1A (vuorokausihinnoittelu)
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Palveluluokka 1B (kertahinnoittelu)
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Invalidisäätiö
Palveluluokka 2
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Ristola-säätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Palveluluokka 3
Ristola-säätiö
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Rinnekoti-Säätiö (Kornetin työhönvalmennus)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Toimintakeskus Rastin kannatusyhdistys ry
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston autismitiimi)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Palveluluokka 4
Ristola-säätiö
Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry
Toimintakeskus Rastin kannatusyhdistys ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (erilistyöpaikat)
Lyhty ry (mediatyöpaja)
Lyhty ry (ulkotyöpaja Lato)
Lyhty ry (uusi työpaja 5)
Lyhty ry (Luovila)
Lyhty ry (musiikkityöpaja)
Lyhty ry (oppimisyksikkö Lamppu)
Lyhty ry (uusi työpaja 1)
Lyhty ry (uusi työpaja 2)
Lyhty ry (uusi työpaja 3)
Lyhty ry (uusi työpaja 4)
Lyhty ry (uusi työpaja 6)
Lyhty ry (kahvilatyöpaja)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Vallila)
Autismisäätiö (Käpylä)
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Lyhty ry (kahvila Puhuri)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö, Lakiston autismitiimi
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Palveluluokka 5
Helsingin Kehitysvammatuki 57 Ry
Lyhty ry (uusi työpaja 5)
Lyhty ry (uusi työpaja 6)
Autismisäätiö (Espoo)
Autismisäätiö (Käpylä)
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy
Autismisäätiö (Myyrmäki)
Rinnekoti-Säätiö (Alppikatu)
Rinnekoti-Säätiö (Nyyttipuisto)
Autismisäätiö (Herttoniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Kartanonhaka)
Rinnekoti-Säätiö (toimintakeskus Kippari)
Autismisäätiö (uusi)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston työtoiminta)
Rinnekoti-Säätiö (Martti)
Rinnekoti-Säätiö (Lakiston autismitiimi)
Rinnekoti-Säätiö (Kyläkirkontie, toimintakeskus Peippo)
Rinnekoti-Säätiö (Otaniemi)
Rinnekoti-Säätiö (Meripihka)
Rinnekoti-Säätiö (Poiju)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 1)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 2)
Attendo Oy (uusi yksikkö, pääkaupunkiseutu 3)
Invalidisäätiö
Debora Oy
Esperi Care Oy (Reppukuja)
Esperi Care Oy (uusi yksikkö, Helsinki)
Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.12.2018 - 30.11.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää Tilaaja ja ilmoittaa erikseen neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 60 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen kahden (2) vuoden optiokausi mukaan lukien.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2018-001107 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 109 (24.04.2018). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat puitejärjestelyyn. Tarjouskilpailu käynnistettiin 18.5.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Kilpailutuksessa oli viisi palveluluokkaa, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan. Palveluluokan 1 osalta tarjouksen pystyi lisäksi esittämään joko vuorokausihinnalla, kertahinnalla tai molemmilla.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi tarjouspyynnössä asetettiin tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 7.9.2018 klo 16:00 saapui yhteensä 46 tarjousta.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Nuorten Ystävät -Palvelut Oy:n tarjous ei vastannut tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvattua palvelua, joten tämä suljetaan ulos tarjouskilpailusta alla mainituin perustein. Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia.
Perustelut hylkäämiselle
Nuorten Ystävät -Palvelut Oy jättämä tarjous oli tarkoitettu kehitysvammaisten asumispalvelujen kilpailutukseen eikä se sisällöltään näin ollen vastannut kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden päiväaikaisen toiminnan palvelujen tarjouspyyntöasiakirjoja. Näin ollen kyseinen tarjous suljettiin ulos tarjouskilpailusta Hankintalain 104 §:n mukaisesti.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo 20 %. Hinnan ja laadun osatekijöistä saatujen vertailupisteiden yhteissumma määritteli tarjouksen sijoittumisjärjestyksen tarjouskilpailussa (liite 1).
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 1.12.2018. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Lisätiedot
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 3344615
Pauliina Vähäpesola, vammaisten työ- ja päivätoiminnan päällikkö, puhelin: 050 5188261
Sosiaali- ja terveyslautakunta 24.04.2018 § 109
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A. hyväksyä kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden työ- ja päivätoiminnan kilpailutuksen periaatteet sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
Lisäksi lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen, että koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
B. oikeuttaa toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara, va. vammaistyön päällikkö Minna Eronen ja hankintapäällikkö Hannu-Pekka Polttila olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Saku Etholen: Koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.
Kannattaja: jäsen Tapio Bergholm
Vastaehdotus 2:
Jäsen Saku Etholen: Palveluluokkakohtaisia hintakattoja nostetaan siten, että ne ovat palveluluokittain 50, 120, 150, 190 ja 260 euroa.
Vastaehdotus 2 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 3:
Jäsen Saku Etholen: Otetaan käyttöön uusi lisäpisteiden kriteeri, työntekijöiden keskimääräiset kokemusvuodet kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelystä.
Kannattaja: jäsen Katju Aro
Vastaehdotus 4:
Jäsen Katju Aro: Esitän palveluluokille määritellyn hintakaton poistamista. Hintakatto vaarantaa palveluille asetettujen laatuvaatimusten toteutumisen eikä lautakunnalla ole ollut käytettävissään riittävästi tietoa sen oikean tason määrittelemiseksi. Palveluiden hintaa kilpailutetaan jo 80/20-suhteessa ja palveluntuottajien määrää rajoittamalla. Hintoja edelleen kiristävä hintakatto on siksi paitsi tarpeeton, myös vahingollinen.
Kannattaja: jäsen Sakari Männikkö
Lisäksi asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:
Hylkäysehdotus:
Jäsen Sakari Männikkö: Esitän asian hylkäämistä seuraavin perustein:
1. Virkamiesten toimesta irtisanottiin palveluntuottajien ostopalvelusopimukset ja jätettiin käyttämättä niihin sisältyneet optiot. Optioiden kautta olisi myös voitu neuvotella näiden palveluntuottajien hinnoista. Tämä mahdollisuus jätettiin käyttämättä ja aiheutettiin kehitysvammaisille henkilöille sekä heidän läheisilleen suurta epävarmuutta ja murhetta.
2. Valmisteluprosessi ei ole ollut riittävän avoin eikä päätöksentekijä ole saanut tietoonsa mm. asiakasraatiin kuuluvia henkilöitä eikä sitä, millainen markkinakartoitus on tehty. Päätöksentekijöillä ei ole riittävää tietoa siitä, millaisia huomioita erilaisissa kuulemisissa on tehty ja miten ne ovat vaikuttaneet palvelukuvauksen sisältöön. Näin suuren mittakaavan hankinnassa laaja, avoin lausuntokierros alan asiantuntijoilta ja asiakkailta sekä heidän läheisiltään olisi ollut perusteltu.
3. Palvelukuvauksissa esitetään alueeksi pääkaupunkiseutua. Käytännössä tämä rajaa helsinkiläisten kehitysvammaisten mahdollisuutta käydä työ- ja päivätoiminnassa Helsingissä tai naapurikunnissa, etenkin kun halvin hinta määrittelee kilpailutuksessa menestymisen. Tämä voi aiheuttaa kohtuuttomia matkoja ja päivän pituuksia vammaisille ihmisille.
4. Suurin ongelma kilpailuttamisessa on riski siitä, että asukkaat joutuvat vaihtamaan työ- ja päivätoimintapaikkaansa mikäli nykyinen palveluntuottaja ei pärjää kilpailutuksessa. Myös palveluntuottajan vaihtuminen merkitsee suurta riskiä sujuvan arjen, toimivien yhteistyö- ja vuorovaikutussuhteiden katkeamisesta. Lisäksi ongelman muodostaa se, että palveluntuottajat asetetaan ensisijaisjärjestykseen siten, että halvimman hinnan tarjonnut saa ensisijan työ- ja päivätoiminnan valinnassa.
5. Ei myytävänä-kansalaisaloite luovuttiin eduskunnalle maaliskuussa 2018. Kansalaisaloitteen on allekirjoittanut yli 72 000 suomalaista. Aloite tähtää siihen, että 9 §:ään lisätään 16. kohdaksi soveltamisalueen seuraava rajaus: ”Tätä lakia ei sovelleta sellaisten vammaispalveluiden hankintaan, joissa on kyse vammaisten henkilöiden välttämättömän huolenpidon ja tuen tarpeista ja tarpeisiin liittyvistä palveluista asumisessa ja jokapäiväisessä elämässä.” Helsingin kaupunki voisi olla edelläkävijä, joka tuntee inhimillistä vastuuta siitä, että vammaisen ihmisen elämä ja arki on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun eivätkä merkitykselliset ihmis- ja hoitosuhteet ole myytävänä halvimmalla hinnalla. Tässä tilanteessa laajasti kannatetun kansalaisaloitteen ollessa eduskunnan käsittelyssä, olisi Helsingin perusteltua odottaa mahdollisia lainsäädännön muutoksia.
Jäsen Sakari Männikön hylkäysehdotus raukesi kannattamattomana.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Saku Etholen): Koulutuksen lisäpisteet muutetaan siten, että ne huomioivat paremmin erikokoiset yksiköt. Pisteet voivat olla pohjaesityksen mukaiset, eli maksimissaan 2p työntekijää kohti, mutta pisteet pitäisi jakaa työntekijöiden määrällä yksikössä. Pisteet skaalataan kymmenen pisteen asteikolle siten, että suurimman keskiarvon saanut saa 10 pistettä, ja muut saavat oman ja suurimman pistemäärän osamäärän osuuden kymmenestä pisteestä. Uusi lisäpistekriteeri on siis työntekijöiden keskimääräinen lisäkoulutustaso.
Jaa-äänet: 5
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 8
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Esa Olavi Lehtopuro, Sakari Männikkö, Tuomas Tuure
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Saku Etholenin vastaehdotuksen äänin 8 - 5.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Saku Etholen): Otetaan käyttöön uusi lisäpisteiden kriteeri, työntekijöiden keskimääräiset kokemusvuodet kehitysvammaisten ja autismin kirjon henkilöiden parissa työskentelystä.
Jaa-äänet: 8
Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 4
Katju Aro, Saku Etholen, Sakari Männikkö, Tuomas Tuure
Tyhjä: 1
Leo Bergman
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (tyhjää 1).
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Katju Aro): Esitän palveluluokille määritellyn hintakaton poistamista. Hintakatto vaarantaa palveluille asetettujen laatuvaatimusten toteutumisen eikä lautakunnalla ole ollut käytettävissään riittävästi tietoa sen oikean tason määrittelemiseksi. Palveluiden hintaa kilpailutetaan jo 80/20-suhteessa ja palveluntuottajien määrää rajoittamalla. Hintoja edelleen kiristävä hintakatto on siksi paitsi tarpeeton, myös vahingollinen.
Jaa-äänet: 9
Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Daniel Sazonov, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 3
Katju Aro, Saku Etholen, Sakari Männikkö
Tyhjä: 1
Tuomas Tuure
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).
Jäsen Sakari Männikkö jätti eriävän mielipiteen sosiaali- ja terveyslautakunnan
päätöksestä.
10.04.2018 Pöydälle
27.02.2018 Palautettiin
13.02.2018 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43217
Minna Eronen, va. vammaistyön johtaja, puhelin: 310 43149
This decision was published on 23.01.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463