Asunto Oy Yhteislähtö, postilaatikoiden paikan määrääminen, Alkutie

HEL 2018-001822
More recent handlings
Case 26. / 71 §

Postilaatikoiden paikan määrääminen, tontti 34074/8, Alkutie 46

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä tontin 34074/8, Alkutie 46, postilaatikoiden sijaintipaikaksi postin määräämän ja merkitsemän paikan Alkutieltä tontille johtavan ajo- ja kulkuliittymän vasemmalla puolella tontilla 8, johon asunnon D postilaatikko on jo siirretty.

Päätös tiedoksi saantitodistuskirjeellä postinsaajien asiamiehelle ja Posti Oy:lle. Postinsaajien asiamiehen on ilmoitettava päätöksestä ja sen tiedoksisaannista asuntojen B, C ja D postinsaajille.

Päätöksen perustelut

Kyseessä ovat kahden paritalon postilaatikot. Posti on määritellyt postilaatikot sijoitettavaksi Alkutieltä tontille johtavan ajo- ja kulkuliittymän vasemmalle puolelle Alkutien jalkakäytävän viereen tontille 8. Postilaatikot ovat aiemmin sijainneet kahdessa kahden laatikon ryhmässä paritalojen autotallien pohjoisseinillä noin viiden metrin päässä Alkutiestä.

Asuntojen A ja C kaikki asukkaat ovat vähintään 75 vuoden ikäisiä. Heillä on postin saajina pyynnöstään oikeus saada postinsa jaetuksi joko tontin rajalle ajo- ja kulkuliittymään sijoitettuun postilaatikkoon, asunnon ulko-oven välittömään läheisyyteen sijoitettuun postilaatikkoon taikka huoneistokohtaiseen postiluukkuun.

Postilaatikoiden sijaintia koskevan määräyksensä rakennusvalvontaviranomainen perustelee seuraavasti:

Etäisyys asunnoista postilaatikoille muuttuu aiempaan verrattuna vain hyvin vähäisesti. Postilaatikot sijaitsevat kohtuullisen matkan päässä asunnoista tontin kulkuliittymän vieressä. Postilaatikoiden sijoittamisesta tähän paikkaan ei ole katsottava aiheutuvan tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle.

Sovelletut säännökset ja määräykset

Postilaki 43 §, 44 §, 45 § ja 48 §.

Hallintolaki 55 §, 56 § ja 60 §.

Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011 M) 3 §, 4 §, 6 §, 7 § ja 8 §.

Postinsaajien vaatimus rakennusvalvontaviranomaiselle

Helsingin rakennusvalvontaviranomaiselle osoitetun vaatimuksen ovat tehneet Asunto Oy Yhteislähtö ja sen osakkaat ja asukkaat, **********

Huoneiston A asukas on asianajaja ja hän on laatinut ja allekirjoittanut vaatimuskirjelmän omasta puolestaan, asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajana sekä muiden allekirjoittaneiden valtuuttamana asiamiehenä.

Vaatimuskirjelmässä vaaditaan, että postin päätös postilaatikoiden siirtämisestä kadun varteen on oikaistava ja kumottava ja rakennusvalvontaviranomaisen on päätettävä, että yhtiömme postilaatikot pysytetään entisillä paikoillaan yhtiön autotallien seinällä. Lisäksi postia on heti kiellettävä panemasta täytäntöön uhkaustaan postin jakelun keskeyttämisestä, kunnes rakennusvalvontaviranomaisen päätös on annettu.

Vaatimusta perustellaan muun ohella seuraavasti:

Kysymyksessä on postin räikeä harkintavallan väärinkäyttö. Postilaatikot on sijoitettu taloyhtiön arkkitehdin aikanaan määrittelemään kaupunkikuvallisesti oikeaan sopusuhtaisaan paikkaan. Yhtiössä on kaksi paritaloa. Kaksi laatikkoa on sijoitettu yhden autotallin pohjoissivuun ja vastaavasti kaksi toisen autotallin pohjoisseinään, kaikki vajaan viiden metrin päähän kadun jalkakäytävästä. Kulku laatikoille on asfaltoitu autotallien vuoksi. Kulku niille on talvisinkin hyvä, koska yhtiö pitää hyvää huolta lumenluonnista jo autotallien käytön vuoksi. Sen sijaan postin määrittelemä laatikoiden sijainti on lumisena talvena ongelmallinen. Kaupunki näet auraa lumet ajoradan puolivälistä jalkakäytävälle ja
edelleen jalkakäytävältä juuri laatikoiden määritellyn paikan eteen ja kohdalle. Postinjakajalle saattaa olla vaikeuksia päästä laatikolle. Ainakin viivästys voi olla melkoinen.

Postin vaatimus kahden laatikon siirtämisestä jalkakäytävän viereen on järjetön. Kokeellisesti yksi laatikko on väliaikaisesti siirretty postin osoittamaan paikkaan, mikä on oitis havaittu liikenneturvallisuusriskiksi laatikon peittäessä näkyvyyttä pihalta kadulle ajettaessa. Yksi lain määrittämä kriteeri laatikon sijaintiin on nimenomaan liikenteen huomioonottaminen.

Järjetön postin vaatimus on senkin vuoksi, että asunnoilla A ja C on oikeus asukkaiden iän, yli 75 vuotta, nojalla siirtää laatikkonsa ulko-ovelleen. Tällöin postinjakajan kantomatka pitenee 50 metriä (30+20) eikä tavoiteltua ajan säästöä koidu. Voidaan lisäksi mainita, että asunnot A ja C ovat saaneet postin hyväksymisen laatikoittensa pitämiseksi paikoillaan tai siirtämiseksi ulko-ovelleen.

Posti Oy:n vastine

Posti toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Osoitepaikka Alkutie 46 muodostaa useamman postinsaajan osoitepaikan, jonka postilaatikoiden ryhmittelyssä tulee noudattaa Viestintäviraston määräyksen 61/2011 6 §:ää. Säännöksen ensimmäisen momentin mukaan: Useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai -lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavan rakennukseen tai katokseen.

Posti on ehdottanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymää, mitä postinsaajat ovat vastustaneet 21.6.2017 päivätyllä Helsingin rakennusvalvontaviranomaiselle osoittamallaan kirjelmällä. Postilaatikoiden paikan
määrittelee ensisijaisesti yleispalveluvelvollinen postiyritys (Postilaki 44 §). Voimassa olevia lähilaatikkosopimuksia ei tule ottaa huomioon laatikkoryhmän paikkaa määrättäessä, koska sopimukset eivät ole henkilökohtaisen luonteensa vuoksi pysyviä, vaan ne aiheuttavat ainoastaan tilapäisen muutoksen jakelutapaan poiketen ryhmittelyn mukaisesta jakelujärjestyksestä. Postilaatikon paikka määritellään osoitepaikalle, eikä postinsaajakohtaisesti.

Posti on käyttänyt laatikon paikan määritellessään sille kuuluvaa harkintavaltaa lain ja viranomaisten säädösten sallimissa puitteissa, kun se on osoittanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymän asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteydessä. Tämä on lisäksi ainoa vaihtoehto ryhmittelyn kannalta, jolla postilaatikot voidaan asettaa yhtenäiseen ryhmään kulkureitin varrelle, poiketen nykytilanteesta, jossa laatikot ovat kahdessa erillisessä ryhmässä tontin pihan perällä.

Posti on myös keskustellut Helsingin kaupungin tienhoidosta vastaavien viranomaisten kanssa, ja toimittanut näille ryhmittelysuunnitelmansa lausuttavakseen. Kaupungin tienhoidosta vastaava viranomainen ei ole esittänyt kyseistä paikkaa koskevia huomautuksia.

Postin osoittama paikka muodostaa sekä postinjakelun järjestelyiden tarkoituksenmukaisen järjestämisen kannalta että liikenne- ja työturvallisuuden kannalta parhaan paikan, kun ylimääräistä liikennettä liittymän läpi tontin pihalle voidaan jatkossa välttää. Asettamalla laatikkorivi liittymän yhteyteen ajotien suuntaisesti voidaan posti jakaa kaikilla jakelutavoilla tehokkaasti ja liikenneturvallisesti. Postin näkemyksen mukaan laatikkorivi muodostaa vain vähäisen näköesteen tielle liityttäessä, eikä näin vaaranna liikenneturvallisuutta.

Postinsaajien tekemä oikaisuvaatimus tulee hylätä ja postilaatikkoryhmän paikaksi tulee osoittaa Postin sille määrittelemä paikka.

Postinsaajien vastaselvitys

Vaatimuksen tekijät toteavat vastaselvityksessään muun ohella seuraavaa:

Alkutie 46:n postilaatikot oli sijoitettu Viestintäviraston määräyksen 61/2011 6 §:n ensimmäisen momentin säännöksen mukaisesti tontille asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen autotallisiiven seinään. Niiden kadunpuoleiset seinät ja postilaatikot ovat 4 metrin päässä jalkakäytävän reunasta. Posti on ehdottanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymää, mitä postinsaajat ovat vastustaneet.

Asunto Oy:ssä on kaksi taloutta, joiden kaikki asukkaat ovat yli 75-vuotiaita. Näillä talouksilla on elinikäinen oikeus saada posti lähimpään laatikkoon eli vähintäänkin jo aiemmin mainituilla seinillä sijaitseviin laatikoihin tai kotioven välittömässä läheisyydessä sijaitseviin laatikoihin. Yksi näistä on tähän ratkaisuun väliaikaisesti päätynytkin ainakin siihen asti, kunnes postin mielivaltainen päätös oikaistaan kaikkien osapuolien sujuvamman arjen mahdollistamiseksi.

Posti on väärinkäyttänyt laatikon paikan määritellessään sille kuuluvaa harkintavaltaa muka lain ja viranomaisten säädösten sallimissa puitteissa, kun se on osoittanut ryhmän paikaksi tontin kulkuliittymän asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteydessä. Tämä ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto ryhmittelyn kannalta, jolla postilaatikot voidaan asettaa yhtenäiseen ryhmään kulkureitin varrelle. Kaikki neljähän voisivat olla samalla seinällä, mikä olisi todella postin ratkaisua turvallisempi ja sujuvoittaisi kaikkien arkea. Epäilyksittä nykytilanne, jossa laatikot ovat kahdessa erillisessä ryhmässä, on joka suhteessa paras. Postin perätön väite, tontin pihan perällä, on kuvaavaa vääristelyä. Laatikot ovat lähes
jalkakäytävän vieressä neljä metriä siitä. Pihan perälle on yli 30 metriä.

Postin osoittama paikka muodostaa sekä postinjakelun järjestelyiden epätarkoituksenmukaisuuden että liikenne- ja työturvallisuuden kannalta vaarallisimman ratkaisun. Postin virheellisen näkemyksen mukaan
laatikkorivi muodostaa vain vähäisen näköesteen tielle liityttäessä. Sijainti todella vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 28.03.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartat
2. Asemapiirros
3. Postinsaajien vaatimus ja vastaselvitys
4. Postin vastine
5. Valokuvia
6. Asemakaava

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.