Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Maria-Merna Tmi:lle/Bazaar Market
Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Maria-Merna Tmi:lle/Bazaar Market
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien Maria Merna Tmi/Bazaar Marketin myynnissä olevien elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä:
Toimija
Maria-Merna Tmi, Kontulankaari 1 A, 00940 Helsinki, y-tunnus 2792687-4
Elintarvikehuoneisto
Bazaar Market, Kontulankaari 1 A, 00940 Helsinki.
Asiaan liittyvät taustatiedot
Elintarviketurvallisuuspäällikkö antoi Maria-Merna Tmi, Bazaar Marketille 20.3.2018 seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen (liite 1):
1. Toimijan on laadittava toiminnastaan kirjallinen omavalvontasuunnitelma, noudatettava sitä ja pidettävä sen toteutumisesta kirjaa.
2. Pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla suomen- ja ruotsinkieliset säädösten mukaiset pakkausmerkinnät.
Elintarviketurvallisuuspäällikön antaman määräyksen noudattamisen todentamiseksi elintarvikehuoneistoon tehtiin tarkastus 2.5.2018 (liite 2). Tarkastuksella todettiin, että määräyksen kohtia 1 ja 2 ei oltu korjattu.
Koska Maria-Merna Tmi, Bazaar Market ei ole noudattanut elintarviketurvallisuuspäällikön sille asettamaa määräystä, asia on tarpeen saattaa kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston käsiteltäväksi päävelvoitteen uudistamiseksi sekä määräajan ja uhkasakon asettamiseksi. Uhkasakon asettaminen kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaan.
Kuuleminen
Maria-Merna Tmi, Bazaar Markettia on kuultu elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 6.6.2018 päivätyllä kirjeellä (liite 3).
Toimija on antanut vastineen määräaikaan mennessä. Vastineessa toimija esittää, että määräystä ei vielä saatettaisi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle käsiteltäväksi.
Toimija on ilmoittanut, että suomen- ja ruotsinkielisiä pakkausmerkintöjä on jo alettu laatimaan sekä lisäämään myynnissä oleviin tuotteisiin. Kielellisten haasteiden vuoksi suomen- ja ruotsinkielisten merkintöjen laatiminen ehdotetussa aikataulussa ei toimijan ilmoituksen mukaan ole mahdollista. Toimija esittää, että epäkohtien korjaamiseksi annettaisiin kolmen kuukauden lisäaika 31.12.2018 asti. Tällöin kaikki pakkausmerkinnöissä todetut puutteet ovat korjattuna. Lisäksi toimija esittää, että uhkasakosta luovuttaisiin tai pienennettäisiin 50 %:lla 5 000 euroon (liite 4).
Toimija on myös toimittanut 13.6.2018 kopion elintarvikemyymälän omavalvontasuunnitelmasta. Koska toimija on laatinut omavalvontasuunnitelman, päävelvoitteen 1 uusiminen ei ole enää tarpeellista.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu
Päävelvoite
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto uudistaa elintarviketurvallisuuspäällikön Maria-Merna Tmi, Bazaar Marketille antaman elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen epäkohdan poistamiseksi (päävelvoite 2).
Pakatuissa elintarvikkeissa tulee olla suomen- ja ruotsinkieliset säädösten mukaiset pakkausmerkinnät.
Perustelut päävelvoitteelle
Elintarviketurvallisuusyksikkö on todennut Maria-Merna Tm/Bazaar Market elintarvikehuoneistoon tehdyssä tarkastuksessa, että toimija ei ole korjannut kaikkia elintarviketurvallisuuspäällikön määräyksessä 20.3.2018 todettuja epäkohtia. Koska Maria-Merna Tmi ei ole itse ryhtynyt toimenpiteisiin havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.
Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muuten elintarvikemääräysten vastaisia. Määräysten vastaisuus on määrättävä poistettavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.
Elintarviketietoasetuksen (EU) N:o 1169/211 8 artiklan 5 kohdan mukaan elintarvikealan toimijoiden on vastuullaan olevissa yrityksissä varmistettava niiden toimintaan liittyvien, elintarviketietoja koskevan lainsäädännön ja asiaan liittyvien kansallisten säännösten vaatimusten noudattaminen, ja niiden on tarkistettava, että tällaiset vaatimukset täyttyvät, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 2 ja 4 kohdan soveltamista.
Elintarviketietoasetuksen (EU) N:o 1169/211 9 artiklan 1 kohdan mukaan seuraavien tietojen ilmoittaminen on pakollista 10–35 artiklan mukaisesti, jollei tähän lukuun sisältyvistä poikkeuksista muuta johdu:
a) elintarvikkeen nimi;
b) ainesosaluettelo;
c) elintarvikkeen tuotannossa tai valmistuksessa käytetyt ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka on lueteltu liitteessä II, tai liitteessä II luetelluista allergioita tai intoleransseja aiheuttavista aineista tai tuotteista johdetut ainesosat tai valmistuksen apuaineet, jotka ovat mukana valmiissa tuotteessa sellaisenaan tai jossakin muussa muodossa;
d) tiettyjen ainesosien tai ainesosien ryhmien määrät;
e) elintarvikkeen sisällön määrä;
f) vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta;
g) erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet;
h) 8 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu elintarvikealan toimijan nimi tai toiminimi
ja osoite;
i) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin siitä on säädetty 26 artiklassa;
j) käyttöohje, jos elintarvikkeen tarkoituksenmukainen käyttö ilman sitä
on vaikeaa;
k) juomien todellinen alkoholipitoisuus tilavuusprosentteina, jos alkoholipitoisuus
on suurempi kuin 1,2 tilavuusprosenttia;
l) ravintoarvoilmoitus.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) 4 §:n mukaan valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät ovat kaksikielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä.
Maria-Merna Tmi/Bazaar Market myymälässä oli myynnissä paljon pakattuja elintarvikkeita, joista puuttuivat suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät.
Koska toimija on ilmoittanut ryhtyneensä toimenpiteisiin epäkohdan korjaamiseksi, määräaikaa on pidennetty toimijan pyynnön mukaiseksi.
Uhkasakon asettaminen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa elintarvikelain 68 §:n nojalla päävelvoitteen tehosteeksi uhkasakon seuraavasti:
Päävelvoitteen osalta uhkasakon suuruus on 7 000 euroa.
Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei noudata eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.
Perustelut ehdotetulle uhkasakon asettamiselle
Elintarvikelain 68 §:n mukaan valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- ja keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n mukaan kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asennettava eri uhkasakko.
Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa Maria-Merna Tmi, Bazaar Marketille uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut elintarviketurvallisuuspäällikön sille asettamaa elintarvikelain 55 §:n mukaista määräystä.
Toimija on esittänyt vastineessa ehdotetusta uhkasakosta luopumista tai sen alentamista 50 %:lla. Koska omavalvontasuunnitelma on toimitettu elintarviketurvallisuusyksikölle, uhkasakkoa on alennettu tämän osalta.
Määräaika
Määräystä on noudatettava 31.12.2018 mennessä.
Täytäntöönpano
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää elintarvikelain 78 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin
määrää.
Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa
Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Luovutuksella tarkoitetaan myyntiä, vaihtoa, lahjoitusta sekä vuokrausta ja vuokraoikeuden siirtoa.
Jos velvoitettu eli Maria-Merna Tmi luovuttaa määräyksen kohteena olevan irtaimen tai kiinteän omaisuuden tai sen käyttöoikeuden kolmannelle, on sen ilmoitettava luovutuksensaajalle, millainen päävelvoite ja uhka tätä omaisuutta koskee. Ilmoitus on tehtävä luovutusasiakirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti. Maria-Merna Tmi:n on ilmoitettava myös Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön elintarviketurvallisuusyksikölle luovutuksensaajan nimi ja osoite.
Päätöksen perustana olevat asiakirjat
1. Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Maria-Merna Tmi/Bazaar Marketille 20.3.2018
2. Maria-Merna Tmi/Bazaar Market tarkastuskertomus 2.5.2018
3. Maria-Merna Tmi kuuleminen elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antamisesta, määräajasta ja uhkasakosta 6.6.2018
4. Maria-Merna Tmi/Bazaar Marketin antama vastine 25.6.2018
Sovellettavat oikeusohjeet
Elintarvikelaki (23/2006) 1 §, 9 §, 55 §, 68 §, 69 §, 74 §, 78 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 4 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 18 §, 22 §
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Elintarviketurvallisuus Yksikön päällikkö 20.03.2018 § 9
This decision was published on 28.08.2018
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Tiina Paavola, elintarviketarkastaja, puhelin: +358 9 310 31590