Sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätös vuodelta 2017

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-002519
More recent handlings
Case 3. / 80 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätös vuodelta 2017

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2017 tilinpäätöksen.

Käsittely

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava taloussuunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell ovat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätös vuodelta 2017 on laadittu kaupungin tilinpäätösohjeiden mukaisesti kirjanpitolakia noudattaen. Sosiaali- ja terveystoimen käyttötalousmenot ja tulos muodostuivat yhteenlaskettuina seuraaviksi:

5 10 Sosiaali- ja terveystoimi TP 2016 TA 2017 TA-muutokset 2017 TA 2017 yhteensä TP 2017 Ero 2016 Ero TA
(milj. euroa)              
Tulot yhteensä     285,5    199,5      199,5    204,7   -80,8      5,2
               
Menot yhteensä 2 188,5 2 025,3 0,4 2 025,7 2 046,4 -142,1   -20,7 
Poistot        9,6      16,8        16,8      11,1      1,5      5,7
Tilikauden tulos -1 912,6 -1 842,6 -0,4 -1 843,0 -1 852,8    59,8     -9,8 

Koko sosiaali- ja terveystoimialan menoihin oli vuoden 2017 talousarviossa varattu 2 025,7 milj. euroa. Sosiaali- ja terveystoimialan toteutuneet menot olivat 2 046,3 milj. euroa, joka ylitti käytettävissä olleet määrärahat 20,7 milj. eurolla. Tämä oli kuitenkin 142,1 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän. Merkittävää menojen alentumista edellisvuoteen selittää toimeentulotuen siirtyminen pois sosiaali- ja terveystoimialan talousarviosta. Sosiaali- ja terveystoimialan kokonaistalousarvio ylittyi 1,0 prosenttia.

Toimialan toteutuneet tulot olivat 204,7 milj. euroa, joka ylitti talousarvion 5,2 milj. eurolla. Pääosa tulojen ylityksestä koostui vastaanottokeskusten arvioitua paremmasta valtion korvausten toteutuneesta määrästä, joista osa oli aiempien vuosien korvauksia.

Talousarvion määrärahatarkastelu talousarviokohdittain

5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut
5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut TP 2016 TA 2017 TA-muutokset 2017 TA 2017 yhteensä TP 2017 Ero 2016 Ero TA
(milj. euroa)              
Tulot    194,8    169,3      169,3    168,7 -26,1 -0,6
Menot 1 474,7 1 445,7          2,3 1 443,4 1 434,2 -40,4 -9,2

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menoihin oli talousarviossa varattu määrärahaa 1 443,4 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 1 434,2 milj. euroa, joka alitti käytettävissä olleet määrärahat noin 9,2 milj. eurolla.

Kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2016 hyväksyä sopimuksen hammaslääketieteen perusopetuksen kliinisen koulutuksen toiminnan siirtämisestä ja 2.11.2016 lasten foniatrian työryhmän siirtämisestä liikkeenluovutuksena 1.1.2017 lukien Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle (HUS). Kaupunginvaltuusto päätti 28.2.2018 takautuvasti 2,69 milj. euron määrärahasiirrosta sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdalta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohdalle.

Talousarviokohdan toteutuneet menot vähenivät noin 40,4 milj. euroa edellisvuodesta. Menojen vähentymiseen vaikutti merkittävästi vastaanottokeskusten siirto omalle talousarviokohdalle, kilpailukykysopimus ja toimintojen siirto HUS:iin (laitoshuolto, tekstinkäsittely, yliopistohammasklinikka, lasten foniatrinen työryhmä).

Sosiaali- ja terveystoimen henkilökunnalle voitiin edellisvuosien tapaan maksaa tulospalkkiota, kriteerien toteutuessa 80-prosenttisesti.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulomääräraha oli 169,3 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 168,7 milj. euroa, joten tulot alittuivat noin 0,6 milj. eurolla. Merkittävämmin ylittyivät täyden korvauksen perusteella saadut, jotka ylittivät budjetoidun tason 8,4 milj. eurolla. Pääosa näistä tuloista liittyi vastaanotto- ja kotoutumislain mukaisiin korvauksiin. Asiakkailta perittävät sosiaalitoimen ja terveydenhuollon maksut alittivat budjetoidun tason 5 milj. eurolla.

Menolajeittain merkittävämmin talousarvion ylittivät asiakaspalvelujen ostot, noin 5,4 milj. eurolla. Vuokrakuluissa ja muiden palvelujen ostot toisaalta alittuivat noin 3,5 milj. eurolla.

Palvelukokonaisuuskohtaiset toteutumat (ilman tulospalkkiota) olivat sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan osalta seuraavat:

Palvelukokonaisuus Budjetti 2017 (milj. euroa) TP 2017 (milj. euroa)  Ero (milj. euroa) Ero %
Perhe- ja sosiaalipalvelut 371,9 372,7 -0,7 - 0,2%
Terveys- ja päihdepalvelut 420,7 422, 3 -1,5 - 0,3%
Sairaala-, kuntoutus- ja hoiva 564,0 563,0 0,9   0,2%
Hallinto 186,3 175,9 10,2   5,5%
Yhteiset  47,3  39,2 8,1 17,1%

Osa palvelukokonaisuuskohtaisista tulosbudjeteista sisältää sisäiset erät, joten ne eivät ole suoraan yhteenlaskettavissa toimialakohtaiseksi budjettisummaksi tai toteumaksi.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota) ylitti budjetin 0,7 milj. eurolla. Tulosbudjetti ylittyi lastensuojelun, noin 6,6 milj. euroa, joka koostui pääosin asiakaspalvelujen ostoista. Alitusta syntyi nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä, 2,1 milj. euroa sekä vammaistyössä, 4 milj. euroa. Merkittävimmät alitukset syntyivät kotouttamisen tulkkikustannusten siirrosta eri talousarviokohdalle sekä vammaistyössä autetun asumisen ennustettua vähäisemmästä kasvusta. Lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys -palvelun budjetti toteutui lähes budjetin mukaisesti.

Terveys- ja päihdepalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota) ylitti tulosbudjetin 1,5 milj. eurolla. Ylitystä syntyi suun terveydenhuollossa, noin 1,7 milj. euroa ja päivystyksessä, noin 1,9 milj. euroa. Suun terveydenhuollon ylitys koostui pääosin palvelusetelin arvioitua vähäisemmästä käytöstä, mistä johtuen suun terveydenhuollossa tehtiin enemmän lisätöitä. Päivystyksen ylitys syntyi pääosin kuvantamispalvelujen kasvusta. Alitusta syntyi psykiatria- ja päihdepalveluissa, noin 1,6 milj. euroa sekä terveysasemilla ja sisätautien poliklinikalla, noin 0,4 milj. euroa, molemmissa pääosin henkilöstömenoissa.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota) alitti tulosbudjetin 0,9 milj. eurolla. Eniten alitusta syntyi itäisellä palvelualueella, 1,3 milj. euroa ja selvitys-, arviointi- ja sijoitus-palvelussa, 1,2 milj. euroa. Vastaavasti lännen palvelualue ylitti tulosbudjetin 2,9 milj. eurolla. Lännen palvelualueen ylitystä selittää pääosin kotihoidon vakanssien lisäys, vuokratyövoiman käyttö ja asiakaspalvelujen ostot. Palvelukokonaisuuden alitukset syntyivät kokonaisuutena oman henkilöstön henkilöstömenoista ja omaishoidontuesta.

Hallinnon toteuma (ilman tulospalkkiota) alitti tulosbudjetin 10,2 milj. eurolla. Suurimmat alitukset syntyivät tukipalveluissa vuokrista, noin 3,2 milj. euroa ja muiden palvelujen ostoista, noin 2,6 milj. euroa, hallintopalveluissa, noin 1,4 milj. euroa sekä tietohallintopalveluissa, noin 1,1 milj. euroa. Hallinto organisoitui uudelleen 1.6.2017 lukien kaupungin johtamisjärjestelmän uudistuksen myötä ja uusille hallinnon yksiköille tehtiin uudet tulosbudjetit loppuvuodeksi, mikä vaikeutti hallinnon tulosbudjettien seurantaa.

5 10 02 Toimeentulotuki

Toimeentulotuen menoihin oli talousarviossa varattu 26,6 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 30,9 milj. euroa, joka ylitti käytettävissä olleet määrärahat 4,3 milj. eurolla. Toimeentulotuen ylitys johtui siitä, että vuodelle 2017 talousarviossa oltu varattu määrärahaa perustoimeentulotuen maksamiseen, vaikka asiakkaille tehtiin laissa siirtymäkaudelle määritellyllä tavalla perustoimeentulotukipäätöksiä maaliskuun loppuun saakka. Kaupunginvaltuusto myönsi 28.2.2018 ylitysoikeutta toimeentulotuen talousarviokohdalle 4,4 milj. euroa. Toimeentulotuen tulomääräraha oli 13,7 milj. euroa. Toteutuma oli noin 15 milj. euroa, joten tulot ylittyivät noin 1,3 milj. eurolla.

5 10 03 Vastaanottokeskukset

Vastaanottokeskuksille oli talousarviossa varattu määrärahaa 15,5 milj. euroa. Vastaanottokeskusten toteuma oli 17,4 milj. euroa, joten toteuma ylitti käytettävissä olleet määrärahat 1,9 milj. eurolla. Vastaanottokeskusten menot ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä, jotka käsitellään ns. teknisluonteisena ylitysoikeutena. Vastaanottokeskusten tulomääräraha oli 16,2 milj. euroa ja toteuma oli 20,6 milj. euroa. Vastaanottokeskusten tulojen ylitys 4,4 milj. euroa koostuu pääosin vanhoista, vuosien 2013−2015 arvonlisäveropalautuksista, jotka maahanmuuttovirasto on maksanut takautuvasti vuonna 2017.

5 10 04 Apotti

Apotille oli talousarviossa varattu määrärahaa 2,7 milj. euroa. Apotin toteuma oli 1,8 milj. euroa, joten talousarvio alittui 0,9 milj. eurolla.

5 10 05 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS)

HUS-kuntayhtymän talousarviokohdalle oli varattu määrärahaa 534,8 milj. euroa. Kaupunginvaltuusto päätti 28.2.2018 hammaslääketieteen perusopetuksen kliinisen koulutuksen toiminnan ja lasten foniatrian työryhmän määrärahojen siirrosta (2,69 milj. euroa) sosiaali- ja terveys -talousarviokohdalta HUS-kuntayhtymän maksuosuus -talousarviokohdalle. Määrärahasiirron jälkeen HUS-kuntayhtymän määräraha oli 537,5 milj. euroa. Talousarviokohdan toteuma oli 562 milj. euroa, joten talousarvio ylittyi noin 24,5 milj. eurolla. Ylitys koostuu Helsingille tuotettujen oman erikoissairaanhoidon palvelutuotannon ja muun palvelutuotannon (ostopalvelut, hoitopalvelut muista sairaaloista, palvelusetelit ja tartuntatautilääkkeet) määrän kasvusta.

Kaupunginvaltuusto myönsi 28.2.2018 ylitysoikeutta HUS-kuntayhtymän talousarviokohdalle 28 milj. euroa.

HUS:n vuoden 2017 toteuma sisältää yhteensä 38,7 miljoonaa euroa vuoden 2017 aikana maksettuja jäsenkuntapalautuksia.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimen talousarviossa 2017 olivat seuraavat sitovat toiminnalliset tavoitteet:

1. Lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna.

Tavoite toteutui. Lastensuojeluasiakkaiden määrä oli 7 378 vuonna 2017, kun se oli edellisen vuonna 7 547.

2. Laajennetaan 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset eli "neuvola päiväkodissa” -toimintamallia vuoteen 2016 verrattuna (yhteinen tavoite varhaiskasvatusviraston kanssa).

Tavoite toteutui. Lastenneuvolan päiväkotitarkastuksia toteutui nimetyillä alueilla 358, kun edellisvuonna toteutui 205 tarkastusta.

3. Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 prosenttiyksikköä vuodessa. Lisäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista.

Tavoite toteutui. Asumisen tukipalvelujen avulla itsenäisesti asuvien osuus kaikista kehitysvammahuollon asumispalveluja saavista oli 21,2 % vuoden 2017 lopussa, kun se oli vuoden 2016 lopussa 18,2 %.

4. Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin kahdessa viikossa (T3< 14 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani).

Tavoite toteutui. T3 mediaani eli kolmas vapaa aika oli 14 vuorokautta.

5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti (>75,2%) kasvaa vuoteen 2016 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella.

Tavoite ei toteutunut. Kotiutusprosentti oli 72,8 %. Päivystysosastojen kotiutusprosentin nostaminen on haastavaa päivystyksen keskittyessä yhä hauraampien asiakkaiden hoitamiseen. Asiakkaita siirtyy päivystyksestä jatkohoitoon kaupunginsairaalaan. Päivystysosastojen keskimääräinen hoitoaika oli kolme vuorokautta ja tältä osin tavoite toteutui.

6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna.

Tavoite toteutui. Kotona asuvien 75 vuotta täyttäneiden osuus oli vuoden 2017 lopussa 92,56%, kun se edellisvuoden lopussa oli 92,11%.

7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2016 verrattuna.

Tavoite toteutui. Laitoshoidossa olevien 75 vuotta täyttäneiden osuus oli vuoden 2017 lopussa 1,8 %, kun se oli edellisvuoden lopussa 2,1 %.

8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna.

Tavoite toteutui. Sähköisen asioinnin määrä kasvoi 36 % edellisvuoteen verrattuna.

9. Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalahoitopäivien määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna (2,41).

Tavoite ei toteutunut. Psykiatristen avohoitopotilaiden sairaalapäivien määrä kasvoi hieman (2,41 → 2,54). Psykiatristen avohoitopotilaiden sairaalahoidossa olleiden potilaiden määrä kasvoi 164 henkilöllä ja uusien sairaalahoitojaksojen määrä kasvoi 255 sairaalahoitojaksolla. Myös avohoitopotilaiden kokonaismäärä kasvoi 105 henkilöllä. Potilas tilastoidaan avohoitopotilaaksi, mikäli hän on ollut päivänkin avohoidossa vuoden aikana. Tilastoista ei pystytä erittelemään, onko avohoitopotilaan avohoitoa edeltänyt sairaalajakso tai onko potilas ohjattu avohoidosta sairaalahoitoon.

10. Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana.

Tavoite ei toteutunut. Kuntouttavaa työtoimintaa sai 1 780 henkilöä. Kuntouttavan työtoiminnan merkitys aktivointitoimenpiteenä väheni, kun pitkäaikaistyöttömien asiakastyön painopiste muuttui monialaisesta kartoitustyöstä työttömien koulutukseen ja työhön ohjaavaksi palveluksi.

11. Kohdennetaan ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta vähintään 45 % lapsiperheille.

Tavoite ei toteutunut. Ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta kohdentui lapsiperheille 35,6 %. Myönnetystä ehkäisevästä toimeentulotuesta lapsiperheille kohdentui 47,1 %. Ehkäisevä toimeentulotuki on harkinnanvaraista ja käytön ennakointi ei ole tarkkaan arvioitavissa. Vuoden 2017 määräraha ehkäisevään toimeentulotukeen oli suurempi kuin toteuma. Lapsiperheille myönnettiin suhteessa enemmän ehkäisevää toimeentulotukea kuin yksinasuville.

Palvelujen määrälliset tavoitteet ja toteuma

  TP 2016 TA 2017 TP 2017 Ero TA
Terveysneuvonta, terveydenhoitajan käynti 221 949 225 000 225 079 + 79
Terveysneuvonta, lääkärikäynti 54 359 59 000 52 547 -6 453
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajan käynti 108 178 122 000 109 621 -12 379
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitajan käynti 46 240 50 000 45 440 -4 560
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, lääkärikäynti 23 224 22 000 21 234 -766
Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk 324 022 325 000 325 492 +492
Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk 191 628 194 000 195 150 +1 150
Läheisverkostosijoitukset, hoitovrk 12 653 10 000 13 146 +3 146
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti 21 326 21 000 20 656 -344
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti 23 615 36 000 30 486 -5 514
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti 499 632 490 000 474 953 -15 047
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi 275 348 280 000 296 742 +16 742
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti 437 356 420 000 424 636 +4 636
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi 341 116 330 000 417 032 +87 032
Suun terveydenhuolto, käynti 538 779 530 000 538 215  +8 215
Pkl-vastaanotto, käynti 55 249 55 000 56 962 +1 962
Pkl-vastaanotto, muu asiointi 22 092 23 000 24 427 +1 427
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 46 108 45 000 45 548 +548
Terveyskeskuspäivystys, käynti 140 130 127 000 138 522 +11 522
Psykiatrian avohoito, käynti 179 867 182 000 187 039 +5 039
Psykiatrian avohoito, muu asiointi 63 014 53 000 66 555 +13 555
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät 70 912 74 000 73 536 -464
Psykiatrian avohoitopäivä 76 229 75 000 47 335 -27 665
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuoden aikana 60 879 61 000 61 144 +144
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana 132 056 130 000 134 402 +4 402
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht. 73 380 63 000 72 309 +9 309
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht. 35 518 40 000 33 537 -6 463
Kotihoito, käynti 2 902 344 2 850 000 2 988 298 +138 298
Kotihoito, muu asiointi 224 339 300 000 256 336 -43 664
Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot 31 901 33 000 32 251 -749
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk 1 035 085 1 100 000 1 055 138 -44 862
Iäkkäiden ympärivuorokautinen laitoshoito, vrk 413 337 400 000 376 143 -23 857

 

Terveysneuvonnan lääkärikäynnit ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon käynnit alittivat kokonaisuutena tarkastellen suunnitellun tason. Lastensuojelussa kaikki hoitovuorokaudet kasvoivat, eniten läheisverkostosijoitusten hoitovuorokaudet. Lapsiperheiden kotipalvelun käynnit eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2016 käynteihin, sillä vuoden 2016 käynnit eivät sisällä palvelusetelikäyntejä.

Terveysasemien lääkärien käynnit jäivät suunnitellusta tasosta, mutta muun hoitoasioinnin määrä kasvoi. Terveysasemien hoitajien käynnit kasvoivat hieman, mutta muu hoitoasiointi kasvoi merkittävästi.

Suun terveydenhuollon käyntimäärät ja päivystyksen volyymi kasvoivat edellisvuodesta ja ylittivät suunnitellun tason.

Psykiatriassa ja päihdehuollossa palvelurakenneuudistus eteni suunnitellusti ja avohoidon käynnit lisääntyivät ja laitoshoidon sekä vuodeosastohoitopäivien ja avohoitopäivien määrä alittivat talousarvion.

Ikääntyneiden palveluissa edettiin myös palvelurakenteen keventämisen mukaisesti ja yhä useampi 75 täyttäneistä asui kotona. Kotihoidon käyntimäärä kasvoi 4,8 % edellisvuodesta ja ylitti selvästi talousarviossa suunnitellun tason. Kotihoidon muu asiointi alitti talousarvion, mutta kasvoi selvästi edellisvuodesta, 14,3 %.

Investointitalous

  TA 2017 Ylitysoikeus 2017 TP 2017 Ero
(1 000 euroa)        
Tietotekniikkahankinnat   7 000  1 107   6 206  -794
Muut hankinnat   8 184     504   5 517 -2667
Menot yhteensä 15 184  1 611 11 723 -3461

 

Määrärahaa käytettiin 11,7 miljoonaa euroa. Käytettävissä oli yhteensä 16,8 miljoonaa euroa, joka koostui talousarvioon varatusta 15,1 miljoonasta eurosta ja edellisenä vuonna käyttämättä jääneiden määrärahojen perusteella myönnetyistä 1,6 miljoonan euron ylitysoikeudesta. Merkittävimpiä tietotekniikan investointeja ovat olleet järjestelmien ja tietoliikenneverkon ylläpitokehityshankkeet sekä työasemien uusiminen. Muita merkittäviä hankintoja ovat olleet Kalasataman kalusteet, lääkelaitteet, valvonta- ja hälytysjärjestelmät sekä hammashoitoyksiköiden uusiminen. Määrärahaa jäi käyttämättä 5,1 miljoonaa euroa. Merkittävimpiä siirtyneitä kohteita olivat Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen kalusteiden ja tietoteknisten hankintojen siirtyminen.

Close

This decision was published on 05.04.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi