Oikaisuvaatimus, perusopetusjohtajan päätös 2.2.2018, rehtorin virkaan valinta

HEL 2018-002794
More recent handlings
Case 17. / 59 §

Oikaisuvaatimus rehtorin virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä ********** 22.2.2018 tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt perusopetusjohtajan 2.2.2018 (§ 5) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Käsittely

Vastaehdotus:
Pia Kopra: Vastaehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää ottaa Töölön ala-asteen kouluun sijoitettuun peruskoulun rehtorin virkaan (nro 0036) toistaiseksi kasvatustieteen maisteri Janne Autisen. Virantoimitus alkaa 8.3.2018. Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.
Perustelut:
Janne Autisella on rehtorikokemusta kahdesta eri koulusta yhteensä lähes vuosi ja neljä kuukautta ja hänellä on tuoreempaa ja pidempää rehtorin tehtävässä hankittua johtamiskokemusta. Paula Luopio-Lemetyisellä on aikaisempaa rehtorikokemusta yhteensä noin 10 kk. Janne Autisella on näyttöä onnistuneesta jaetusta johtajuudesta nimenomaan Töölön ala-asteelta.
Autisella on luokanopettajan tutkinnon lisäksi erityisluokanopettajan tutkinto, joten hänellä on enemmän Töölön ala-asteen rehtorin viranhoitoon soveltuvaa koulutusta. Janne Autisen vahvuus on erityisopetuksessa. Töölön ala-asteella toimivat alueen ainoat tuettu erityisluokka sekä alueellinen erityisluokka. Näiden erityisluokkien lapset osallistuvat myös koulun iltapäiväkerhojen toimintaan, jotka eivät ole pienryhmiä. Nopeasti kehittyvissä ongelmatilanteissa ulkopuolisena ammattihenkilönä Janne Autinen on merkittävä voimavara erityisopettajille ja iltapäiväkerhojen ohjaajille. Hänellä oli erityisluokanopettajan koulutus sekä yli kymmenen vuoden kokemus erityisluokanopettajan tehtävistä. Lisäksi Autisella on kokemusta psyykkisesti oirehtivien lasten kohtaamisesta tuetulla erityisluokalla.
Helsingin kaupungin opetussuunnitelman arvoperusta on lapsen edun ensisijaisuus. Kouluun, jossa on alueensa ainoat erityisluokat, on tarpeellista valita rehtoriksi henkilö, jolla on osaamista erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimisesta.
Janne Autisella on vahvaa näyttöä siitä, miten hän osallistavalla ja rakentavalla johtamistavallaan on luonut hyvän yhteishengen henkilöstön keskuuteen.
Janne Autisen asioita on ruodittu julkisuudessa. Hän on joutunut epäedulliseen valoon tahtomattaan. Väitteet on pystyttävä perustelemaan faktoilla, näin ei ole tapahtunut.

Kannattaja: Abdirahim Mohamed

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää ottaa Töölön ala-asteen kouluun sijoitettuun peruskoulun rehtorin virkaan (nro 0036) toistaiseksi kasvatustieteen maisteri Janne Autisen. Virantoimitus alkaa 8.3.2018. Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.
Perustelut:
Janne Autisella on rehtorikokemusta kahdesta eri koulusta yhteensä lähes vuosi ja neljä kuukautta ja hänellä on tuoreempaa ja pidempää rehtorin tehtävässä hankittua johtamiskokemusta. Paula Luopio-Lemetyisellä on aikaisempaa rehtorikokemusta yhteensä noin 10 kk. Janne Autisella on näyttöä onnistuneesta jaetusta johtajuudesta nimenomaan Töölön ala-asteelta.
Autisella on luokanopettajan tutkinnon lisäksi erityisluokanopettajan tutkinto, joten hänellä on enemmän Töölön ala-asteen rehtorin viranhoitoon soveltuvaa koulutusta. Janne Autisen vahvuus on erityisopetuksessa. Töölön ala-asteella toimivat alueen ainoat tuettu erityisluokka sekä alueellinen erityisluokka. Näiden erityisluokkien lapset osallistuvat myös koulun iltapäiväkerhojen toimintaan, jotka eivät ole pienryhmiä. Nopeasti kehittyvissä ongelmatilanteissa ulkopuolisena ammattihenkilönä Janne Autinen on merkittävä voimavara erityisopettajille ja iltapäiväkerhojen ohjaajille. Hänellä oli erityisluokanopettajan koulutus sekä yli kymmenen vuoden kokemus erityisluokanopettajan tehtävistä. Lisäksi Autisella on kokemusta psyykkisesti oirehtivien lasten kohtaamisesta tuetulla erityisluokalla.
Helsingin kaupungin opetussuunnitelman arvoperusta on lapsen edun ensisijaisuus. Kouluun, jossa on alueensa ainoat erityisluokat, on tarpeellista valita rehtoriksi henkilö, jolla on osaamista erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa toimimisesta.
Janne Autisella on vahvaa näyttöä siitä, miten hän osallistavalla ja rakentavalla johtamistavallaan on luonut hyvän yhteishengen henkilöstön keskuuteen.
Janne Autisen asioita on ruodittu julkisuudessa. Hän on joutunut epäedulliseen valoon tahtomattaan. Väitteet on pystyttävä perustelemaan faktoilla, näin ei ole tapahtunut.

Jaa-äänet: 11
Tarik Ahsanullah, Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Ville Jalovaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Petra Malin, Dani Niskanen, Pia Pakarinen, Kirsi Pihlaja

Ei-äänet: 2
Pia Kopra, Abdirahim Mohamed

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Pia Kopran vastaehdotuksen äänin 11–2.

See table with voting results

Pia Kopra ja Abdirahim Mohamed jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt oikaisuvaatimuksen perusopetusjohtajan 2.2.2018 (§ 5) tekemästä päätöksestä, jolla perusopetusjohtaja on ottanut Töölön ala-asteen kouluun sijoitettuun peruskoulun rehtorin virkaan toistaiseksi 8.3.2018 lukien filosofian maisteri **********

Vs. perusopetusjohtaja on antanut asiasta lausunnon 13.3.2018.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen, oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty, toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 17.5.2017 tekemään päätökseen perustuen perusopetuksen rehtorin viranhaltijat ottaa perusopetusjohtaja.

Töölön ala-asteen kouluun sijoitettu rehtorin virka on tullut avoimeksi 1.8.2017. Rehtorin virka on julistettu haettavaksi kaupungin verkkosivuilla www.helsinkirekry.fi(Link leads to external service) 3.11.2017. Hakuaika päättyi 20.11.2017. Töölön ala-asteen koulussa on noin 400 oppilasta. Koulussa on kaksikielistä opetusta (suomi-englanti).

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Rehtorin kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Säädetyn kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin johtamiskokemusta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:ssä säädetään rehtorin kelpoisuudesta. Rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii perusopetusjohtajan päätöksen kumoamista ja kasvatustieteen maisteri ********** valitsemista virkaan. Hän katsoo, että Töölön ala-asteen rehtorin virka on jo täytetty 4.7.2017. Hän pitää kasvatus- ja koulutuslautakunnan 23.1.2018 edellyttämää hakuprosessin uudelleen valmistelua näennäisenä ja, että hakuprosessin valintakriteereitä muutettiin kesken prosessin yhtä hakijaa suosivaksi, ansiovertailu johtamisen osalta on laadittu harhaanjohtavasti ja haku tehtiin asiantuntemattomasti.

Vs. perusopetusjohtaja on lausunnossaan käsitellyt kohta kohdalta oikaisuvaatimuksen tekijän esittämät yksityiskohtaiset perustelut. Lausunnosta ilmenee mm. syyt viran määräaikaiselle täyttämiselle ajaksi 1.8.-31.12.2017 (perusopetusjohtajan päätös 4.7.2017, § 7), viran hakuprosessi sekä ansiovertailu johtajakokemuksen ja muiden valintaan vaikuttaneiden seikkojen osalta.

Esittelijä toteaa, että perusopetusjohtajan 4.7.2017 (§ 7) tekemästä päätöksestä, jolla ********** otettiin määräajaksi 1.8.-31.12.2017 Töölön ala-asteen koulun rehtorin virkaan, olisi tullut tehdä oikaisuvaatimus perusteluineen 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan julkisuuteen on annettu harhaanjohtava kuva viidestä haastatellusta. Esittelijä toteaa, että virkaan jätti 20.11.2017 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 21 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin 24.1.2018 viisi hakijaa. Kolme haastatteluun kutsuttua perui hakemuksensa 25.1.2018. Haastatellut hakijat 26.1.2018 olivat **********

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että valintakriteereitä muutettiin kesken prosessin yhtä hakijaa suosivaksi, ansiovertailu tehtiin johtamisen osalta harhaanjohtavaksi ja viran haku tehtiin asiantuntemattomasti. Esittelijä toteaa, että hakuilmoituksessa on mainittu säädetyt pätevyysvaatimukset ja muut edellytykset sekä tehtävän kuvaus. Valinta on suoritettu hakuilmoituksen kriteerit huomioon ottaen. Vs. perusopetusjohtajan lausunnosta ilmenee perustelut, miten molempien hakijoiden johtajakokemusta on arvioitu päätöstä tehdessä.

Esittelijä katsoo, että molemmilla haastatelluilla on virassa vaadittava muodollinen kelpoisuus ja hakuilmoituksessa edellytettyä johtamiskokemusta sekä hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Virkaan valitun johtajakokemus on pidempi kuin ********** jolla on monipuolista kokemusta erityisopetuksesta ja virkaan valitulla kielten opetuksesta. Rehtorin tehtävä on kuitenkin hallinnollinen tehtävä ja rehtori vastaa koulun pedagogisesta, hallinnollisesta ja henkilöstöjohtamisesta.

Virantäyttömenettelyssä noudatetaan voimassa olevia lakeja ja asetuksia. Helsingin kaupungin osallisuusmallin mukainen kaupunkilaisten alueellinen vaikuttaminen ei näin ollen voi olla virkaan ottamisessa määräävänä tekijänä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty perusteita, jotka antaisivat aihetta 2.2.2018 (§ 5) tehdyn päätöksen muuttamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetusjohtaja olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Perusopetusjohtaja on rehtorin valintaa tehdessään ottanut huomioon perustuslain mukaiset nimitysperusteet ja valinnut taitavimman ja soveliaimman haettavana olleeseen virkaan.

Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetusjohtaja olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja vs. perusopetusjohtajan lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Close

This decision was published on 10.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Aira Saarni, johtava lakimies, puhelin: 09 310 86748

aira.saarni@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 22.2.2018
2. Vs. perusopetusjohtajan lausunto, allekirjoitettu

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.