Palvelukeskusliikelaitoksen kehittämistavoitteet
Palvelukeskusliikelaitoksen kehittämistavoitteet
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esittelijän korjatun ehdotuksen mukaisesti merkitä toimitusjohtajan selostuksen ja sen pohjalta käydyn keskustelun tiedoksi.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää
- merkitä toimitusjohtajan selostuksen ja sen pohjalta käydyn keskustelun tiedoksi
- kehottaa toimitusjohtajaa jatkamaan keskustelussa esiintuotujen kehittämistavoitteiden valmistelua ja tuomaan sen pohjalta tarvittavat toimenpiteet johtokunnan päätettäväksi siltä osin kuin ne kuuluvat johtokunnan toimivaltaan.
Kaupunkistrategian mukaan
- Palvelujen uudistamista jatketaan ja huolehditaan saavutettavuudesta, monialaisesta osaamisesta, yhden luukun periaatteen vahvistamisesta ja erilaisten asukasta lähellä olevien työmuotojen kehittämisestä.
- Kaupungin taloutta hoidetaan vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti, jotta kuntalaisten palvelut voidaan turvata pitkällä aikavälillä ja kaupunki on kilpailukykyinen sijaintipaikka yrityksille.
Palvelukeskusliikelaitoksen strategiset teemat ovat:
- Palvelemme päivä päivältä paremmin
- Toimimme vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti
- Huolehdimme palveluiden laadusta ja uudistamme niitä
- Olemme haluttu työpaikka ja huolehdimme henkilöstöstä
- Kehitymme yhdessä, osallistumme ja muutamme toimintakulttuuria.
Palvelukeskusliikelaitos huolehtii nykyisen toiminta-ajatuksensa mukaisesti palvelutoiminnan tukipalvelujen tuottamisesta Helsingin kaupungille ja kaupunkikonsernin yhteisöille.
Palvelukeskusliikelaitoksen tavoitteena on toimia Helsingin kaupunkikonsernin ja jatkossa myös mahdollisesti pääkaupunkiseudun tukipalvelujen asiantuntijana ja järjestäjänä.
Palvelukeskusliikelaitoksen näkemyksen mukaan sillä on potentiaalia toimia nykyistä monialaisempana sisäisten tukipalvelujen tuottajana ja asiantuntijana. Liikelaitos näkee myös nykyistä tiiviimpiä toiminnallisia ja organisatorisia yhteistyömahdollisuuksia tukipalvelujen tuottamisessa kaupungin ja kaupunkikonsernin sisällä.
Käytännössä tämä tarkoittaisi Palvelukeskuksen roolin painottumista jatkossa kaupungin sisäiseksi palvelutoiminnan tuottajaksi, jolla sisäisen toimijan rooli markkinoilla toimiviin ns. kilpailutettuihin toimijoihin verrattuna on erilainen. Sisäisen toimijan rooli edustaa jatkuvuutta, asiantuntijuutta ja verrokkiroolia, kun palveluita kehitetään tai hankitaan.
Toimitusjohtaja selostaa asiaa tarkemmin johtokunnan kokouksessa.
This decision was published on 27.04.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 27609