Aurinkoinen Kotipartio Oy saapumistodistus yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003458
More recent handlings
§ 12
This decisionmaker is no longer active

Aurinkoinen Kotipartio Oy saapumistodistus yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta

Arviointitoiminnan johtaja

Päätös

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimi on vastaanottanut Aurinkoinen Kotipartio Oy:n ilmoituksen yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta.

Yritys täyttää palvelun vastuuhenkilön työkokemuksen ja haastattelun perusteella sosiaalipalveluina tuotettavien yksityisten kotipalvelun tukipalvelujen ja niihin rinnastettavien palvelujen tuottamiselle asetetut vaatimukset.

Aurinkoinen Kotipartio Oy:n ilmoituksen mukainen palvelu yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta katsotaan kunnan toimielimen valvottavaksi yksityiseksi sosiaalipalveluksi (kotipalvelun tukipalvelu).

Selvitys, arviointi ja sijoitus -palvelun johtaja hyväksyy yrityksen yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain mukaiseksi sosiaalipalvelujen tukipalvelujen tuottajaksi ja merkinnyt yrityksen Helsingin kaupungin tukipalvelurekisteriin 1.5.2018. Tämä päätös koskee vain yksityisten sosiaalipalvelujen tukipalvelujen tuottamista helsinkiläisille.

Päätöksen perustelut

Aurinkoinen Kotipartio Oy on Helsingissä ja Uudellamaalla toimiva yritys. Aurinkoinen Kotipartio Oy tuottaa ilmoituksen mukaan kotipalvelujen tukipalveluja tai niihin rinnastettavia palveluja kotona asuville vanhuksille ja eri-ikäisille sosiaalihuoltolain mukaisille asiakkaille. Yritys tuottaa noin 90 asiakkaalle tukipalveluina kodin siivouspalveluja, asiointi- ja ulkoiluapua, vaatehuoltoa sekä ruuanlaittoapua. Palvelu ei sisällä henkilökohtaista apua eikä lääkehuoltoa. Palvelu perustuu palvelusopimukseen. Yrityksellä on käytössä Doma Care asiakasrekisteri, joka on suojattu asianmukaisesti.

Palvelun vastuuhenkilö on Inge Kuppart. Hän on perustanut yrityksen 13.3.2018. Yrityksen vastuuhenkilöllä on kahdeksan vuoden siivoustyön kokemus ja hän on toiminut aiemmin palvelupäällikkönä. Tukipalveluissa työskentelee tällä hetkellä vastuuhenkilön lisäksi kolme työntekijää. Inge Kuppart tuntee sekä sosiaalipalveluina tuotettavat kotipalvelun tukipalvelut ja tietää arvonlisäverottoman palvelun edellytykset. Yrityksellä on kattava toimintasuunnitelma. Inge Kuppart tarkentaa ja päivittää laadittua Omavalvontasuunnitelmaa.

Kotipalvelujen tukipalveluille tai niihin rinnastettavilla palveluille vaatimuksena on, että asiakkaan tarve täyttää sosiaalihuollon edellytykset. Palvelujen tarve voi aiheutua esimerkiksi sairaudesta, vammaisuudesta tai ikääntymisestä johtuvasta toimintakyvyn alentumisesta. Sosiaalihuoltoon on oikeutettu, jos ei selviä ilman apua tavanomaiseen elämään kuuluvista tehtävistä ja toiminnoista. Palvelun tulee myös aina perustua palvelu-, hoito- tai muuhun vastaavaan suunnitelmaan, jota tarkoitetaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 7 §:ssä.

Aluehallintoviraston mukaan varsinaisen sosiaalipalvelujen tuottajan alihankkijana toimivan tukipalvelujen tuottajan kunta voi hyväksyä tukipalvelujen tuottajaksi siltä osin kuin se antaa palveluja nimenomaan sosiaalihuollon asiakkaille.

Yksityisen sosiaalihuollon tukipalvelujen tuottaja on velvollinen laatimaan toiminnastaan omavalvontasuunnitelman, joka on pidettävä julkisesti nähtävänä. Tarkemmat tiedot omavalvontasuunnitelman laadinnasta löydätte sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran sivuilta (http://www.valvira.fi/). Tukipalvelujen tuottajan on seurattava omavalvontasuunnitelmansa toteutumista ja hänen on pyydettäessä esitettävä omavalvontasuunnitelma kunnan ja valtion viranomaiselle.

Verohallinnon ohjeen (604/40/2011) mukaan palvelujen arvonlisäveroton myynti edellyttää muun muassa sitä, että palvelujen tuottaja on merkitty yksityisten palvelujen antajien rekisteriin tai hän on tehnyt toiminnastaan ilmoituksen kuntaan.

Toiminnan muuttuessa, esimerkiksi vastuuhenkilön vaihtuessa, toiminnan laajentuessa tai päättyessä, teidän tulee tehdä siitä ilmoitus Helsingin kaupungille. Käytettävä lomake löytyy Valviran sivuilta.

This decision was published on 18.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Virve Hannele Hätönen, suunnittelija, puhelin: 09 310 50132

virve.h.hatonen@hel.fi

Decisionmaker

Tuulikki Siltari
arviointitoiminnan johtaja