Uudenmaan CP-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003505
More recent handlings
Case 14. / 118 §
This decisionmaker is no longer active

Uudenmaan CP-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta Uudenmaan CP-yhdistys ry:n myöhästyneenä saapuneen oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.

Perustelut

Toimialajohtajan päätös järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustui kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Päätöksen mukana avustusta hakeneille lähettiin muutoksenhakuohjeet, joiden mukaan päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Uudenmaan CP-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus ei saapunut määräajassa, joten se jätetään tutkimatta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Toimialajohtaja teki 19.12.2017 (106 §) hylkäävän päätöksen Uudenmaan CP-yhdistys ry:n avustushakemuksesta. Päätös liitteineen postitettiin yhdistykselle 27.12.2017. Päätöksen mukana lähetettiin muutoksenhakuohje, joka on esityslistan tämän asian liitteenä 1.

Ohjeessa todetaan muiden muassa, että oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista ja että asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Tämän mukaisesti päätös on saapunut hakijalle viimeistään 3.1.2018 ja oikaisuvaatimus olisi pitänyt tehdä viimeistään 17.1.2018.

Uudenmaan CP-yhdistys ry:n oikaisuvaatimus liitteineen on esityslistan tämän asian liitteinä 2 ja 3. Oikaisuvaatimus vastaanotettiin Helsingin kaupungin kirjaamossa 20.3.2018, joten se saapui myöhästyneenä.

Yhdistys toteaa, että oikaisuvaatimusta ei voitu toimittaa aikaisemmin, koska tilinpäätös vuodelta 2017 tarkastettiin vasta 13.3.2018. Oikaisuvaatimuksessa toivotaan, että avustushakemusta koskeva päätös oikaistaan vedoten vuoden 2017 tilinpäätökseen.

Myöhästynyttä oikaisuvaatimusta ei kuitenkaan ole syytä tutkia, koska yhdistys olisi voinut toimittaa oikaisuvaatimuksen määräajassa ja ilmoittaa, että täydentää sitä myöhemmin kun tarvittavat lisätiedot ovat saatavilla.

Close

This decision was published on 02.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Attachments

1. Muutoksenhakuohjeet
2. Oikaisuvaatimus Uudenmaan CP-yhdistys ry (allekirjoitettu, ei internetiin)
3. Oikaisuvaatimuksen liitteet (allekirjoitettu, ei internetiin)

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.