Varhaiskasvatuksen toimipisteiden lattioiden peruspuhdistus, ikkuna- ja lasipintojen pesu sekä muut puhdistustyöt ajalla 1.6.2018 - 31.5.2019

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003512
More recent handlings
§ 76
This decisionmaker is no longer active

Varhaiskasvatuksen toimipisteiden lattioiden peruspuhdistus, ikkuna- ja lasipintojen pesu sekä muut puhdistustyöt ajalla 1.6.2018 - 31.5.2019

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti, että varhaiskasvatuksen toimipisteiden lattioiden peruspuhdistukset, ikkuna- ja lasipintojen pesut sekä muut välttämättömät puhdistustyöt hankitaan ryhmiin 1 ja 3 Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä.

Samalla hallintojohtaja päätti hylätä Inhouse Partners Oy:n, Hans-Ami Oy:n, Länsi-Valu Oy:n Services Netto Oy:n ja Siivouspalvelu Servisone Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Hankinnan kokonaisarvo on 194.180 euroa, alv. 0 %.

Sopimuskausi on 1.6.2018 - 31.5.2019. Hankinta sisältää yhden vuoden option, jonka käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sopimus tulee voimaan vasta molempien osapuolten allekirjoituksella.

Päätöksen perustelut

Talous- ja suunnitteluyksikön hankinnat kilpailutti tarjouspyynnöllä HEL 2018 - 003512/28.3.2018 varhaiskasvatuksen toimipisteiden lattioiden peruspuhdistus, ikkuna- ja lasipintojen pesut sekä korkealla sijaitsevien pintojen puhdistustyöt ajalle 1.6.2018 - 31.5.2019.

Tarjouksen jätti määräaikaan 4.5.2018 klo 12.00 mennessä kuusi (6) palveluntarjoajaa; Inhouse Partners Oy, Hans-Ami Oy, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Länsi-Valu Oy, Services Netto Oy ja Siivouspalvelu Servisone Oy:n.

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarkastettiin tarjoajien taloudellinen ja tekninen osaaminen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Inhouse Partners Oy:n, Hans-Ami Oy:n, Länsi-Valu Oy:n Services Netto Oy:n ja Siivouspalvelu Servisone Oy:n tarjoukset hylättiin tarjouspyynnön vastaisina.
Inhouse Partners Oy:n tarjouksesta puuttui Alfa Rating raportti ja vaadittu selvitys tarjoajan kokemuksesta. Hans-Ami Oy:n tarjouksessa luottoluokitus ei ollut vaatimuksen mukainen. Länsi-Valu Oy:n tarjouksessa luottoluokitus ei ollut vaatimuksen mukainen ja lisäksi selvitys tarjoajan kokemuksesta puuttui. Services Netto Oy:n tarjouksesta puuttui Alfa Rating raportti ja vaadittu selvitys tarjoajan kokemuksesta. Siivouspalvelu Servisone Oy:n tarjouksessa luottoluokitus ei ollut vaatimuksen mukainen ja selvitys tarjoajan kokemuksesta puuttui.

Kiinteistösiivous Metsänen Oy täytti tarjoajalle asetut taloudelliset ja tekniset vaatimukset ja tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja laadultaan hyväksyttävä.

Hankinnan kokonaisarvo 194 180 euroa, alv. 0 % sisältäen yhden vuoden option.

Kilpailutus käynnistetään uudestaan, koska hyväksyttäviä tarjouksia saatiin vain yksi.

This decision was published on 18.05.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Päivi Koskinen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 86341

paivi.koskinen@hel.fi

Decisionmaker

Kati Takanen
hallintojohtaja